بودجه شرکت‌های دولتی چرا افزایش یافت؟

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایسنا: مسعود خوانساری صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در سال ۹۷ رشد اقتصادی منفی ۴.۸ درصد داشته و این عدد در سال ۹۹ به حدودا منفی ۸.۵ درصد خواهد رسید و به نظر نمی‌رسد که در سال‌های آینده نیز رشد اقتصادی بتواند مشکلات سال‌های گذشته را برطرف کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان رشد ۲۷ درصدی نقدیندگی ظرف مدت یک سال بیان کرد: عددها نشان می‌دهد که تا پایان شهریور امسال میزان نقدیندگی به ۲۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است و همچنین پایه پولی نیز از مرز ۲۸۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. در چنین شرایطی ما باز می‌بینیم که بخش دولتی بودجه بسیار زیادی طلب کرده و در لایحه از آن برخودار شده است.

خوانساری توضیح داد: از عدد  ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی عدد کل بودجه دولت ۴۸۴ هزار میلیارد تومان را به بودجه عمومی و حدودا سه برابر آن را به اداره شرکت‌های دولتی اختصاص داده که این ارقام رشدی ۱۶ درصدی را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ داده که در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بارها از لزوم کاهش تصدی‌گری اقتصادی دولت صحبت کرده است. اما با این وجود نه تنها همچنان شرکت‌های دولتی به طور گسترده فعالیت می‌کنند که حتی سهم بودجه‌شان در سال ۹۹ افزایش نیز یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از چند نرخی ماندن نرخ ارز گفت: کشور در تمام بخش‌ها تجربه تلخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال ۹۷ پشت سر گذاشت. ادامه این روند برای دو سال و تمدید آن تا پایان سال ۹۹ برای اقتصاد ایران هرج و مرج و رانت به وجود خواهد آورد و عملا اقشار کم درآمد که باید هدف اصلی این ارزها باشند نیز بهره چندانی از آن نمی‌برند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 72051
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا