سهم معلولان از بودجه سال ۹۹

به گزارش جهان صنعت: کمپین معلولان‌ ایران خواستار پرداخت ۲۰ ماه مستمری معوقه ویژه معلولان شد. این کمپین می‌گوید امیدی به بودجه سال آینده ندارد، چون سازمان برنامه‌ و‌ بودجه، هر سال بخش قابل توجهی از بودجه معلولان را کاهش می دهد.

کمپین معلولان‌ ایران با انتشار نامه‌ای خواستار پرداخت مبالغ معوقه سال‌های ۹۷ و ۹۸ ویژه معلولان شد و اعلام کرد که سازمان و دستگاه‌های اجرایی از اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان “تمرد” می‌کنند.

کمیپن معلولان ‌ایران در نامه خود که امروز۲۵ آذر (۱۶ دسامبر) نسخه‌ای از آن برای دویچه وله ارسال شده، با اشاره به ‌اینکه ۲۰ ماه از ابلاغ قانون حمایت از حقوق معلولان {مربوط به سال ۹۷}، گذشته است، تاکید کرد متاسفانه سازمان برنامه ‌و‌ بودجه اعتبار مورد نیاز معلولان را اختصاص نمی‌دهد و بسیاری از سازمان‌های اجرایی نیز خود را موظف به اجرای ‌این قانون نمی‌دانند.

قانون حمایت از حقوق معلولان اسفند ۹۶ در مجلس تصویب و اردیبهشت ۹۷ توسط رئیس جمهوری برای اجرا به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

جمعیت معلولان تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی، حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ نفر است.

سازمان برنامه‌و‌بودجه در قانون بودجه سال ۹۷ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفت که به گفته کمپین معلولان‌ایران هیچ مبلغی از آن پرداخت نشده است و آنها همچنان ۲۰ ماه است در انتظار دریافت معوقه‌های خود هستند.

در بودجه سال ۹۸ نیز مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از حقوق معلولان اختصاص داده شد که پرداخت ‌این مبلغ هم با اما و اگرهایی همراه بوده است.

کمپین معلولان‌ ایران در‌ این باره توضیح داده است که تا آخر آذر ماه ۹۸ فقط ۱۷۸ میلیارد تومان از‌ این بودجه پرداخت شد. از سوی دیگر ۳۳ میلیارد تومان معادل ۳ درصد بودجه در نظر گرفته شده به استناد “قانون استفاده متوازن از امکانات کشور” کسر شد.

قانون استفاده متوازن از امکانات کشور سال ۹۳ با هدف “توزیع عادلانه، رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمترتوسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت” در مجلس تصویب شد. دولت نیز براساس‌این مصوبه، ۳ درصد از اعتبارات بودجه عمومی‌ را کسر می‌کند تا به توسعه مناطق مورد نیاز شهری و روستایی بپردازد.

این قانون تبصره‌هایی را در نظر گرفته است و کمپین معلولان ‌ایران در‌ این باره به قانون دیگری اشاره می‌کند که بر اساس آن کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و کسر ۳ درصد نمی‌شوند.

این کمپین معتقد است سازمان برنامه‌و‌بودجه با “تفسیر به رای خود”، هر سال بخش قابل توجهی از بودجه ناچیز محروم ترین اقشار جامعه را کسر می‌کند.

کمپین معلولان‌ ایران اعلام کرد که هیچ تضمینی برای پرداخت کل بودجه سال ۹۸ تا آخرین ماه های مانده به پایان امسال وجود ندارد.

سازمان بهزیستی در لایحه بودجه سال ۹۹ بر اساس خدماتی که ‌باید به افراد دارای معلولیت ارائه کند، بودجه‌ای معادل ۳ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۱۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. بر اساس برآوردها، در مجموع یک هزار و ۴۸۷ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان از بودجه بهزیستی به معلولان اختصاص دارد.

بودجه بهزیستی در لایحه بودجه سال ۹۹ نسبت به قانون بودجه سال گذشته ۸.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. کمپین معلولان اما امیدی به دریافت مستمری‌های قانونی خود ندارد و می گوید مسئولان سازمان برنامه و بودجه علی‌رغم مصوبه‌ها و قوانین، اعتبار لازم را برای حمایت از معلولان در نظر نمی‌گیرند. آنها همچنان منتظر دریافت مستمری معوقه ۲۰ ماه خود هستند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ۳ تا ۱۰ درصد جمعیت دنیا معلول به حساب می‌آیند. در ‌این آمار زنان باردار و سالمند هم معلول محسوب می‌شوند اما از نظر محرومیت حسی، حرکتی و رشد مغزی سه درصد جامعه معلول است. با ‌این تعریف ۲ میلیون و ۴۰۰ نفر از جمعیت‌ایران معلول هستند.

در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند. به گزارش رسانه‌ها به نقل از فعالان صنفی معلولان، افراد دارای معلولیت زیادی هستند که در “صف شناسایی بهزیستی” سال‌ها منتظر می‌مانند و مدت‌ها نه از بودجه و نه از موارد حمایتی قانون بهره‌مند نمی‌شوند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 72094
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا