احلام النصر ؛ شاعر سیاهی های داعش

به گزارش جهان صنعت نیوز «هیچ چیز در زندگی بالاتر از مبارزه نیست و مبارزه افتخار و رمز پیروزی ماست و دشمنانمان را می ترساند… این است که زندگی ما را رضایت بخش می کند». دو خطی که خواندید شعری است که احلام النصر ، شاعر و نویسنده گروه تروریستی داعش سروده شده است. 

در حالی که اطلاعات اندکی در مورد احلام النصر وجود دارد، اما جای هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد که وی حامی داعش، این گروه افراطی و تروریستی و از طرفداران قانون شریعت بوده است. در این زمینه مدارک و مستندات به اندازه کافی وجود دارد. به گزارش سایت عرب نیوز، دکتر الیزابت کندال، پژوهشگر ارشد مطالعات عربی و اسلامی در کالج پمپروک از دانشگاه آکسفورد می گوید: «اشعار احلام خیره کننده و تازه است و همچنان به شیوه شعر کلاسیک می-سراید.

به گفته این کارشناس، داعش گاهی اوقات بدون انتشار فیلم های خشونت بار، از طریق موسیقی های بدون ابزار آلات و شعر داستان های موزون، حتی برای آنها که زبان عربی شان ضعیف بود، مبارزانش را تهییج می کرد.

النصر که اسم واقعی اش هنوز به تایید نهادهای اطلاعاتی نرسیده است، به گفته برخی از کارشناسان همان شمیمه حداد، دختر جوانی است که در سال ۲۰۱۱ با آغاز اعتراضات در سوریه از این کشور کوچ کرد. به نوشته مجله نیویورکر او از همان روزهای اولیه درگیری ها به سمت مخالفان رفت. او در روزهای اولیه اعتراضات شعرهای تهییج کننده علیه حکومت دمشق می سرایید.

خانوده النصر در همان روزهای آغازین به کویت کوچ کردند اما ور اصلا در نظر نداشت که در این کشور کوچک خلیج فارس باقی بماند. او در سال ۲۰۱۴ به سوریه بازگشت و با ابو اسامه الغریب، نیروی اتریشی در رقه ازدواج کرد. او به همراه این اتریشی از مقام بالایی در سلسله مراتب داعش برخوردار شدند. به گفته کارشناسان، احلام به سرعت در میان افراطیون از جایگاه برجسته ای برخوردار شد. شعرهای او ترسیم کننده فضایی از مرگ و انتحار و وفاداری به این خلافت خودخوانده بود. او حتی سعی می کرد به اقدامات خشونت بار داعشی ها فضایی رمانتیک ببخشد. کندال می گوید: «شعر یک رسانه بی نظیر در دنیای عرب به حساب می آید و حتی افراد کم سواد و بی سواد نیز بسیار تحت تاثیر شعر هستند. این کارشناس سخنان خود را به برنامه «پاپ استار عربی» مستند می کند که بیش از ۷۰ میلیون عرب پای آن می نشینند.

داعش برای برنامه های پروپاگاندایی خود از وسایل مختلفی استفاده می کرد. به گفته کندال افزون بر شعر که ماندگاری بیشتری دارد، آنها از فضای توییتر، فیسبوک و اتاق های مجاری گفتگو برای پیشبرد اهداف خود به ویژه در زمینه سربازگیری استفاده می کردند. اما این شعرها بودند که در حافظه ها برای مدت طولانی باقی می ماندند. احلام در رقه در دادگاه ها حضور پیدا می کرد و یک فرد تبلیغاتچی قوی برای داعش به حساب می آمد. به رغم اینکه داعش برای زنان محدودیت های شدیدی بار آورده بود اما احلام از امیتازات ویژه ای برخوردار بود.

کتاب وی با نام «شعله های حقیقت» دارای ۱۰۷ شعر بود که عمدتا نیروهای شبه نظامی را مورد ستایش قرار می داد. در نخستین شعرش وی می خواهد که دشمنانشان کشته شوند. باقی شعرهایش اما در ستایش خلافت خودخوانده و رهبر منفور آنها ابوبکر البغدادی است. به رغم اینکه داعش و القاعده با یکدیرگ تفاوت هایی داشتند با این حال احلام در یکی از شعرهایش دست به ستایش از اسامه بن لادن زده است. عنوان این شعر «اسامه از زمانی که تو رفتی» است. او در این شعر اسامه بن لادن را به عنوان یک اصلاح گر معرفی کرده است.

احلام نه تنها شاعر است، بلکه در یک مطلب ۳۰ صفحه ای اقدام داعش در سوزاندن خلبان اردنی را توجیه کرده است. به رغم اینکه در مورد داعش همچنان بررسی ها ادامه دارد اما هنوز اطلاعات اندکی از احلام و جایگاه وی در داعش وجود دارد. شعرهای او هنوز بر زبان نیروهای این گروه جاری است. کندال می گوید: در تحقیقی که خود داشته است، ۷۴ درصد یمنی ها گفته اند که به شعر «زیاد» و «خیلی زیاد» اهمیت می دهند. به اعتقاد کندال، جای تعجب نیست که هنوز شعرهای وی توسط نیروهای افراطی این گروه خوانده می شود.

 

ملیت: سوری

محل اقامت: ناشناس

پیشه: شاعری و تبلیغات چی داعش

رسانه های مورد استفاده: شعر و کتاب شعله های حقیقت

اخبار برگزیده
شناسه : 72150
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا