گرمای صدور جواز صنعتی در نیمه پاییز

به گزارش جهان صنعت نیوز تنور مجوز دهی صنعتی در نیمه پاییز گرم شد. رصدکارنامه مجوز دهی تا پایان آبان سال جاری از رشد صدور جواز در دو گروه جوازهای تازه تاسیس و پروانه های بهره برداری (ایجادی و توسعه‌ای) برای بنگاه های تولیدی به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد؛ آماری که نشان دهنده تداوم تقاضا برای سرمایه گذاری صنعتی است.

اجرای تحریم های جدید این نگاه را در میان فعالان اقتصادی به وجود آورده بود که با اعمال تحریم های جدید درخواست تقاضا برای اخذ جواز صنعتی با افت روبرو خواهد شد؛پیش‌بینی‌ که با رصد درخواست اخد جواز صنعتی می توان گفت درست از آب در نیادمده و همچنان تقاضا برای طرح های صنعتی وجود دارد.

رشد درخواست برای اخذ مجوز برای طرح های صنعتی را می توان در تولیدات صنعتی نیز احساس کرد؛ داده های اعلام شده از سوی این وزارتخانه بیانگر آن است که بنگاههای تولیدی فصل پاییز را با رشداستارت زده اند که این امر می تواند نوید بخش بازگشت رونق به بنگاههای تولیدی باشد.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت در ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری مجموع پروانه بهره‌ برداری صادره برای بخش صنعت برابر با ۳ هزار و ۹۶۰ فقره بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشدی حدود ۴ درصد داشته است.

داده های اعلام شده بیانگر آن است که برای مجموع طرح های صنعتی به بهره برداری رسیده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲۴٫ ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته که این میزان سرمایه گذاری نسبت به دوره زمانی مورد بررسی افتی بیش از ۳۶ درصدی دارد؛ افت سرمایه گذاری صنعتی نشان دهنده چرخش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طرح کوچک و بعضا متوسط در بخش صنعت است که در رده طرح های کم سرمایه قرار دارند و با توجه به شرایط کنونی اجرایی کردن آنها چالش کمتری به همراه دارد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی این وزارتخانه افت سرمایه گذاری در مدت زمان مورد بررسی به دلیل صدور پروانه بهره برداری «نفت خلیج فارس» با سرمایه گذاری بیش از ۱۹٫ ۲ هزار میلیارد تومانی در خرداد سال گذشته باز می گرددو بدون احتساب واحد مذکور سرمایه گذاری در بخش صنعت رشدی ۳۷٫ ۲ درصدی داشته است.

از سوی دیگر با توجه به داده های اعلام شده می توان گفت روند درخواست جواز برای طرح های جدید نیز به لحاظ سرمایه گذاری افت ۱۰٫ ۶ درصدی داشته است که این امر بیانگر آن است که سرمایه های جدید نیز در طرح های جدید به سمت طرح های کوچک و متوسط هدایت شده اند.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۱۷ هزار و ۵۴ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۸۷٫ ۳ میلیارد تومانی در کشور صادر شده است که هرچند به لحاظ سرمایه گذاری افت داشته اند، اما به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵٫ ۸ درصدی را ثبت کرده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت رشد منفی سرمایه گذاری در دومین ماه پاییز به دلیل صدور جواز تاسیس واحد« پترو پالایش مکران» با پیش بینی سرمایه گذاری بیش از ۴۱ هزار میلیارد تومانی در شهریور ماه سال گذشته بوده است.  

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 72156
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا