رایزنی واردکنندگان خودرو با دولت

به گزارش اختصاصی جهان صنعت نیوز دوسال از توقف واردات خودرو گذشت و داستان ادامه دار خودروهای دپو شده در گمرکات کشور موجب شد تا واردکنندگان برای باز کردن این گره قدیمی به نامه نگاری با معاون اول رییس جمهور بپردازند.

حدودا دو سال پیش بود که دولت در یک تصمیم ناگهانی اقدام به توقف واردات خودرو کرد و این امر موجب شد تا حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو در گمرکات مناطق ویژه اقتصادی و همچنین مناطق آزاد کشور به دلایل مختلف اجازه ترخیص نیابند.

بلاتکلیفی خودروهای وارداتی در گمرکات کشور موجب شد تا هیات وزیران مهلت چهارماهه برای واردات ترخیص خودروهای وارداتی‌ها که ترخیص آنها با مشکل مواجه شده بودند را تمدید کند و به این طریق وارد‌کنندگان تا ۱۶ تیرماه سال ‌جاری فرصت یافتند خودروهایی را که از ثبت ‌سفارش قانونی برخوردار بودند را از گمرکات ترخیص کنند.

با این شرایط به گفته مقامات گمرکی کشور حدود ۶ هزار و ۶۰۰ خودروی دپو شده تا پایان مهلت تعیین شده از گمرکات کشور، مناطق ویژه و آزاد خارج شدند و باقی خودروها که به گفته‌ای، بیش از ۶ هزار دستگاه خودور را شامل می شود امکان ترخیص نیافتند و به معضلی در گمرکات کشور بدل شدند.

نامشخص بودن وضعیت این خودروها موجب شد تا پس از رایزنی طولانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ۱۳ آبان ماه سال جاری طی ضرب الاجلی دستور ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو وارداتی دارای پروانه را صادر کند، دستوری که برخی واردکنندگان معتقدند به صورت کامل اجرایی نشده و هنوز بخشی از این خودورها نتوانسته اند مجوز ترخیص دریافت کنند و براساس آمار اعلام شده از سوی متولیان این بخش در حال حاضر ۵ هزار خودرو در گمرکات کشور معطل دستورالعمل جدید برای ترخیص هستند.

طولانی شدن زمان ترخیص خودروهای که مجوز ترخیص داشته اند و یا خودروهایی که نتوانسته اند از سد قوانین جدید عبور کنند واردکنندگان خودرو خواهان آن شدند تا با نامه نگاری با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور این مشکل برطرف شود.

در این خصوص در شصت و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران محمد لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به اینکه تعدادی از واردکنندگان خودرو نامه‌ ای به این کمیسیون ارسال کرده و درخواست رسیدگی به این مساله شده اند عنوان کرد: ظاهرا معاون اول رییس‌جمهور مهلتی برای ترخیص این خودرو‌ها تعیین می‌کند و حتی واردکنندگان اقدام به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کرده و پروانه گمرکی نیز دریافت می‌کنند، اما به دلیل طولانی شدن تشریفات، این مهلت قانونی به پایان می‌رسد و باز هم خودروها در گمرک می‌ماند.

مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران نیز با اشاره به مذاکراتی که با معاون اول رییس‌جمهور داشته است، عنوان کرد: اتاق بازرگانی تهران حل مساله واردکنندگان خودرو در گمرک را از طریق مکاتبه با آقای جهانگیری مورد پیگیری قرار می‌دهد. با این شرایط باید منتظر ماند که نامه نگاری واردکنندگان خودرو با معاون اول رییس جمهور برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک چه خواهد بود؟ آیا مجوز آزاد سازی این خودرو ها پس از دو سال صادر خواهد شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 72675
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا