تعادل قیمت جوجه یک روزه در بازار

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: غلامعلی فارغی رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه از تعادل نرخ جوجه یک روزه در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که با قیمت تمام شده تفاوتی ندارد.

او با اشاره به اینکه مشکل خاصی در تولید جوجه یک روزه وجود ندارد، افزود: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در دی ماه رقمی حدود ۱۳۰ میلیون قطعه و بهمن ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید خواهد شد که بر حسب نیاز کشور حدود ۵ میلیون قطعه در دی ماه و ۱۵ میلیون قطعه در بهمن ماه مازاد بر نیاز کشور است.

فارغی ادامه داد: با توجه به تولید جوجه یک روزه مازاد بر نیاز کشور در ایام پایانی سال جای هیچگونه نگرانی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت نیست.

 ممنوعیت صادرات به نفع صنعت مرغداری نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه در واکنش به تصمیم گیری‌های مسئولان مبنی بر ممنوعیت صادرات گفت: مسئولان ذیربط با اتخاذ برخی تصمیمات مبنی بر ممنوعیت صادرات، تولید کنندگان و صادر کنندگان را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند و پیش بینی می‌شود تا زمانی که تمامی صنعت مرغداری دچار ورشکستگی نشود این تصمیمات نادرست استمرار خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه صنعت مرغ گوشتی با زیان چشمگیری روبرو است بیان کرد: با توجه به آنکه صنعت مرغداری همانند زنجیره به هم متصل هستند از این رو مرغداران گوشتی به سبب زیان در فروش هر کیلو مرغ از میزان جوجه ریزی خود می‌کاهند که در نهایت این امر موجب شده تولید کنندگان مرغ مادر هم دچار زیان شوند.

فارغی پذیرفتن واقعیت‌های بازار به عنوان قیمت تمام شده محصول را راه حل اصلی خروج از بحران فعلی در صنعت مرغداری دانست و گفت: ستاد تنظیم بازار به عنوان متولی امر باید بپذیرد که نهاده‌های تولید نسبت به ماه‌های قبل گران شده و بر افزایش تولید پافشاری نکند چرا که این امر در سال رونق تولید منجر به ورشکستگی این صنعت می‌شود.

به گفته او تولید مرغ در کشور باید بر حسب مکانیزم عرضه و تقاضا صورت گیرد تا صنعت مرغ گوشتی از حیث مازاد تولید متحمل زیان نشود.

این مقام مسئول در پایان در واکنش به ثبات قیمت مصوب جوجه یک روزه و مرغ از ابتدای سال تا کنون در بازار تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و تورم جای این سوال مطرح است که چرا مسئولان ستاد تنظیم بازار اقدام به اصلاح قیمت نمی‌کنند و چنانچه این وضع در بازار ادامه یابد تولید کنندگان یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج می‌شوند چرا که دیگر توانی برای زیان ندارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 73127
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا