تعیین تکلیف بدهی معوق واحدهای تولیدی از هفته آینده

به گزارش اختصاصی جهان صنعت نیوز: حدود دو ماه پیش و در راستای رفع مشکل بنگاه های تولیدی بدهکار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در هشتاد و پنجمین جلسه خود مصوب کر، واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق در سال ۹۸ با پرداخت تنها ۵ درصد از اصل و سود بدهی به‌عنوان پیش پرداخت، از سرفصل بدهکاران غیرجاری خارج شده و بدهی آنها پس از یکسال تنفس، ۵ ساله در اقساط مساوی یا نامساوی یا پلکانی مورد توافق مشروط به اینکه میزان تنفس و تقسیط بیشتر از ۶ سال نشود می توانند بدهی خود را پرداخت کنند. 

از سوی دیگر بر اساس این مصوبه، محرومیت‌های بدهکاران غیرجاری از جمله عدم دریافت خدمات بانکی مشمول این افراد نخواهد شد. مصوبه ای که اجرایی کردن آن می تواند بخش اعظمی از مشکلات بنگاههای تولیدی را برطرف کند، اما با گذشته دو ماه این مصوبه برای ابلاغ به بانک‌ها در شورای پول و اعتبار مطرح نشد و اجرای آن با مشکل مواجه شد. حال میثم زالی دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور به بنگاه‌های تولیدی وعده داده که طی هفته آینده این مصوبه در شورای پول و اعتبار مطرح و به منظور اجرا ابلاغ خواهد شد. با این شرایط می توان گفت بنگاههای تولیدی می توانند به اجرای این مصوبه از هفته آینده امیدوار باشند و در صورتی که این طرح عملیاتی شود در ماه های پایانی سال شاهد گشایش مهمی در حل مشکلات تولید خواهیم بود و تکلیف بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها مشخص خواهد شد، مسیری که می تواند زمینه بازگشت بنگاههای تولیدی مشکل دار به چرخ تولید را فراهم کند.

براساس خبر خوش اعلام شده از سوی دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور بنگاه‌های تولیدی، با اجرای این مصوبه واحدهای تولیدی از سرفصل بدهکاران غیرجاری خارج خواهند شد. این مصوبه در برگیرنده سه بند می‌شود؛ براساس بند اول تقسیط بدهی معوق بنگاههای تولیدی مدنظر قرار گرفته و در بند دوم نیز این نکته قید شده است که با اجرای این مصوبه کلیه واحدهای تولیدی از سرفصل بدهکاران غیرجاری بانکی خارج و کلیه محدودیت‌های بانکی توسط بانک‌های عامل مرتفع خواهد شد و در صورت انجام تعهدات واحد تولیدی مشمول بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم خواهند شد. اما در بند سوم این مصوبه نیز به تمدید و اصلاح تصویب نامه ای که اواخر اردیبهشت سال جاری از سوی هیات وزیران با موضوع بخشودگی جرایم بدهی تامین اجتماعی مصوب شد، پرداخته است. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 73594
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا