مراقب فرهادهای بعدی باشیم

سعید مُعیدفر*این استان‌ها با توجه به اینکه اقتصاد ضعیفی دارند اما رشد جمعیت بیشتری نسبت به استان‌های دیگر دارند. زمانی که ورودی نیروی انسانی در یک منطقه بیشتر شود به همان نسبت وضعیت رفاهی آنان فقیرتر می‌شود.

امروزه کشور با مشکلات جدی رو‌به‌رو است؛ از سمت جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و غرب ایلام، کرمانشاه و کردستان افراد برای تامین امرار معاش خود دست به کارهای پرخطر مانند قاچاق کالا و حتی انسان می‌زنند زیرا آنها نزدیک مرز هستند و ویژگی اصلی آنان محروم بودن و نزدیکی به مرز کشورهای پرخطر همسایه است.

در استان سیستان‌وبلوچستان قاچاق سوخت و حتی انسان صورت می‌گیرد. بارها شاهد بودیم که ۱۶ نفر انسان را مانند هویج در کف ماشین کنار هم خواباندند که خیلی وقت‌ها به دلیل خواب‌آلودگی یا اضطراب راننده در شب با ماشین روبه‌رویی شاخ به شاخ شده و همگان جان به جان تسلیم کردند.

متاسفانه بعد از ۴۰ سال با آن همه وعده وعید دولت نتوانست مدینه فاضله‌ای که قولش را داده بود ایجاد کند بلکه دقیقا خلاف آن با سوءمدیریت مسوولان کشور رو به ویرانی می‌رود در صورتی که ایران دارای سرمایه تمام‌نشدنی نفت و گاز است و در طول تاریخ در خط تجارت جهانی قرار داشته. حالا هم می‌تواند در چنین جایگاهی باشد اما بی‌کفایتی مسوولان فرصتی به قوت این کار نمی‌دهد.

حال وقت آن نیست که مشکلات را یکی پس از دیگری به گردن همدیگر بیندازیم. باید در سایه همگان تلاش کنیم ایران را از ویرانی نجات دهیم. متاسفانه در این چند دهه اخیر تمامی موقعیت‌ها را در شهرهای بزرگ مثل تهران، مشهد، اصفهان و شیراز تجمیع شده که به سبب همین تجمیع این روزها شاهد ویرانی درونی تهران نیز هستیم.

ما باید مراقب جوانان این مرز و بوم باشیم چراکه در برهه‌ای از تاریخ هستیم که شاهد مرگ جوانانی هستیم که برای داشتن حداقل‌های زندگی بی‌منت و ترسی جان‌شان را کف دست گذاشته‌اند؛ فرهاد به خاک سپرده شد. باید مراقب فرهادهای بعدی باشیم.
* جامعه‌شناس آسیب‌های اجتماعی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 73649
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا