xtrim

آلودگی هوا به موضوع مناسبتی تبدیل شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از مهر: محسن هاشمی در جلسه علنی یکم دی ماه ضمن تبریک شب یلدا گفت: مفهوم گرامیداشت شب یلدا در ایران باستان، بر امید استوار است، امید به اینکه تاریکی کوتاهتر و روشنایی بلندتر خواهد شد و گرامیداشت یلدا، این پیام را برای ما دارد که سخت ترین شرایط و بیشترین نقطه تاریکی، نقطه شروع برای گشایش و روشنی است و امیدواریم همانطور که شب یلدا گذشت، دوران فعلی که سخت ترین شرایط اقتصادی و معیشتی برای بخش بزرگی از جامعه است، بگذرد.

وی ادامه داد: ابتدای زمستان با دوران اوج آلودگی هوا در تهران همراه شده است، معضل آلودگی هوا متاسفانه همانگونه که بارها عرض کردم در کشور تبدیل به یک موضوع مناسبتی شده است و رسانه ها در روزهای اوج آلودگی هوا و پدیده وارونگی به آن می پردازند و پس از آن تا سال آینده فراموش می شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امسال به دلیل آنکه این دوره با تشدید شرایط سخت اقتصادی جامعه و تحریمها همزمان شده است، تاکید کرد: امروز در جلسه هم اندیشی به این موضوع پرداخته شد. متاسفانه جامعه در شرایط عصبی و افزایش نارضایتی عمومی قرار دارد و برخی از رسانه ها به خصوص بعضیشبکه های صداوسیما، به دنبال این بودند که با استفاده از موضوع آلودگی هوا به تحریک احساسات و افکار عمومی دست بزنند.

opal

به گفته هاشمی، آلودگی هوا، تنها چالش امروز جامعه ما نیست و تهران نیز تنها کلانشهری در جهان نیست که با این معضل مواجه است، بنابراین باید برای مواجه صحیح با این مساله عقلانیت را برهیجان، تجربه جهانی را بر دیدگاه فردی ، نگاه کارشناسی را بر سلیقه شخصی و مصالح عمومی را بر منافع جناحی ترجیح دهیم که بتوانیم با آلودگی هوا و سایر چالشهای پیش رو مواجهه موثری داشته باشیم.

رییس شورای شهر تهران به کلانشهرهایی نظیر مکزیکوسیتی و لندن که تجربه موفقی در دهه های اخیر در کنترل آلودگی هوا داشتند، اشاره و اظهار کرد: براساس یک برنامه مدون و وفاق و اجماع مسئولان محلی و ملی توانستند این معضل را کاهش دهند ورویکردهایی که سعی شود در آن مردم در برابر مسئولان یا دستگاههای مختلف در برابر یکدیگر قرار داده شوند، تنها به فرافکنی و وخامت مساله می انجامد نه حل شدن آن.

وی با اشازه به اینکه در آخرین بررسی منابع آلودگی، خودروهای سواری با ۳۷ درصد آلاینده ها، موتورسیکلت با ۲۱ درصد وتاکسی و وانت با حدود ۱۰درصد، نیروگاه با ۵ درصد، پالایشگاه با ۴درصد و کامیونها با ۳ درصد منابع اصلی آلاینده های گازی هستند، تاکید کرد: در بخش تولید ذرات معلق، سهم خودروهای شخصی در تولید ذرات معلق، کمتر از ۱۴ درصد و سهم کامیونها بیش از ۱۵ درصد و موتور سیکلتها بیش از ۱۰درصد ، یعنی سهم کامیون وموتورسیکلت در آلایندگی دوبرابر خودروهای شخصی است و ما عملا هیچ برنامه ای برای این دو وسیله نداریم وهمه توجه رسانه ها ومسئولان به طرح ترافیک و خودروهاست،  سهم اتوبوسهای سرویس ادارات و کارخانجات ، بیش از ۷ درصد ویک چهارم بیشتر از کل اتوبوس های شرکت واحد است.

وی ادامه داد: نیروگاه های حاشیه تهران ۱۲ درصد و صنایع آلاینده حدود ۱۸ درصد آلودگی را تولید می کنند، بنابراین اگر ما یک برنامه عملی برای کاهش آلاینده ها داشته باشیم باید اقداماتی نظیر نوسازی موتورسیکلت ها، تاکسی ها و وانتها، کاهش سرویس ادارات و استفاده کارمندان از سیستم حمل ونقل عمومی، بهبود خروجی های نیروگاه ها و صنایع حاشیه تهران را در اولویت قرار دهیم، ضمن آنکه اصولی ترین اقدام تقویت سیستم حمل ونقل عمومی است که متاسفانه همچنان منابع مالی آن تامین نشده است.

رییس شورای شهر تهران گفت: از رسانه ها به خصوص رسانه ملی می خواهم که با ورود کارشناسی و ادامه دار به موضوع آلودگی هوا، فضا و شرایط مناسب را برای ایجاد یک عزم ملی جهت حل این معضل فراهم کنند

اخبار برگزیده
شناسه : 73758
لینک کوتاه :