تلاش برای حیات دیپلماسی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه*میانجیگری فقط تقویت‌کننده طرف میانجی است که خیلی از کشورها چه در قالب میانجیگری میان ایران و آمریکا و چه در قالب استفاده از شرایط تحریمی علیه ایران توانستند موقعیت خود را در دنیا و منطقه ارتقا دهند.

بعضی از کشورها مثل امارات متحده عربی، عربستان و عراق از محل تحریم‌های ایران روز‌به‌روز مولفه‌های اقتصادی‌شان ارتقا پیدا می‌کند و نقشی جایگزین برای ایران بازی می‌کنند. بعضی کشورها مثل ژاپن، عمان و اخیرا قطر کسانی هستند که به عنوان نقش میانجی، بازیگری بین‌المللی خود را تقویت می‌کنند چون دو کشور ایران و آمریکا راهبردی برای تنش‌زدایی ندارند بنابراین مذاکرات اخیر را نمی‌توانیم در قالب میانجیگری تعریف کنیم چون رابطه دو کشور نیازی به میانجی ندارد.

در مورد ژاپن نیز چون آبه برای میانجیگری به تهران آمد و نتیجه لازم را نگرفت آقای روحانی با سفر خود به توکیو خواست پاسخی محترمانه به این کشور بدهد. اینکه هدف آقای روحانی جلب نظر ژاپن برای ادامه میانجیگری باشد درست نیست.

این سفر فقط در قالب روابط دوجانبه بوده و اینکه مناسبات ایران و ژاپن به مو رسیده اما پاره نشده. ضمن اینکه هیچ‌وقت در شرایط تنش ما با آمریکا اتفاق راهبردی خاصی میان ایران و ژاپن نیفتاده است. آقای روحانی سعی کرده در این قالب فضا را تعدیل کند ولی هیچ‌وقت موضوع را در قالب میانجیگری ندید.

در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با ملاحظات دیپلماتیک در خصوص موضوع هسته‌ای حرکت می‌کند. اوضاع دنیا و شرایط سیاسی در آمریکا و مناسبات سیاسی میان آمریکا و اروپا به نوعی دچار نوسان است که در اینجا شاید زمان برای یک تصمیم دارای ضرب‌الاجل زمانی فراهم نیست.

بنابراین ایران ضرب‌الاجل مشخص نکرده بلکه تلاش کرده نفس زدن دیپلماسی کماکان ادامه پیدا کند و این نفس بند نیاید چراکه بند آمدن این نفس به ضرر ایران است و ایران نمی‌خواهد در میدانی بازی کند که ترامپ، نتانیاهو و البته متحدان عرب برایش طراحی کردند.

* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 74156
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا