آقای ربیعی از توکیو بنویس

محمدصادق جنان‌صفت*این فرشته سخنگو و دستیار ارتباطات اجتماعی دولت و رییس‌جمهور در میان مدیران، فعالان و علاقه‌مندان به سیاست در حوزه‌های اقتصاد و سیاست با اقبال مواجه شد و شجاعت وی در بازگویی و بازنویسی این مقوله در صحبت‌ها و نوشته‌ها شنیده و دیده شد.

اما این نوشته آقای ربیعی انتظارات تازه‌ای نیز در میان ایرانیان و به ویژه فعالان سیاسی داخلی و خارجی پدیدار کرده است به این معنی که انتظار می‌رود سخنگو و عضو مهم دولت و یکی از افراد نزدیک به رییس‌جمهور از این پس درباره مسائل بااهمیت سکوت نکند و بگوید و بنویسد تا بعدها ننویسد که ای‌کاش گفته بودیم یا بازگو می‌کردیم.

این روزها اما سفر آقای رییس‌جمهور به توکیو و گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن و بیان این خبر از قول روحانی که آبه راه‌حل‌های تازه‌ای برای موضوع برجام داده است در کانون توجه قرار دارد و علاقه‌مندان انتظار دارند درباره ماهیت گفت‌وگوی رییس دولت ایران و نخست‌وزیر ژاپن جزئیات بیشتری برای شهروندان گفته شود.

شهروندان واقعیت‌ها را می‌دانند و از جمله می‌دانند تحریم اقتصادی اقتصاد کلان، اقتصاد بنگاه‌ها و کسب‌وکار و معیشت شهروندان به ویژه گروه‌های کم‌درآمد را با آسیب جدی مواجه کرده است. فعالان اقتصادی از جمله رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق بازرگانی تهران در هفته گذشته به مردم خبر دادند که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی پیش‌بینی شده در بودجه دولت برپایه توهم و خیال استوار است و سال آینده بدترین سال بودجه‌ای خواهد بود.

ایرانیان می‌دانند و آقای روحانی نیز می‌داند که پر کردن شکاف درآمدی و هزینه‌های اداره کشور بدون نفت آرزو و سراب است یا اینکه با فشار بر جیب و پس‌انداز و فروش ثروت ملی به دست می‌آید و به همین دلیل است که به توکیو رفت تا روزنه‌ای برای فروش نفت، در اختیار گرفتن بخشی از منابع ارزی و احتمالا باب گفت‌وگو با آمریکایی‌ها باز شود.

آقای ربیعی باید از توکیو بنویسد و به شهروندان توضیح دهد روحانی چه گفت، چه شنید، چه دستاوردی داشت و قرار است پس از توکیو چه اتفاقی بیفتد. این نوشته می‌تواند برای آقای ربیعی محمل سخن گفتن و نوشتن درباره توکیو باشد.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 74159
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا