کشفیات جدید در مورد خورشید

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: در حالی که مطالعات مختلفی در مورد خورشید انجام شده است اما هیچکدام از آنها نگاه دقیقی به درون تاج خورشید نداشته‌اند و به گفته گروهی از محققان دانشگاه میشیگان، آنچه در داخل خورشید یافت می‌شود بسیار شگفت‌آور است.

اکنون محققان دانشگاه میشیگان که در رابطه با ماموریت کاوشگر خورشیدی ناسا به نام «پارکر» نقش‌های محوری ایفا می‌کنند، از داده‌های به دست آمده از این کاوشگر به یافته‌های جدیدی در مورد خورشید رسیده‌اند.

کاوشگر خورشیدی پارکر آگوست ۲۰۱۸، به امید دستیابی به پاسخ دو سؤال اساسی به فضا پرتاب شد؛ چرا دمای تاج خورشید از سطح خورشید بیشتر می‌شود؟ و چه عواملی باعث افزایش سرعت بادهای خورشیدی از تاج آن می‌شوند؟

«جاستین کسپر» استاد علوم و فنون اقلیم و فضا و مهندس دانشگاه میشیگان است که تا حد زیادی در این تحقیق شرکت دارد. او معتقد است که این مشاهدات اساساً درک محققان از خورشید و باد خورشیدی و توانایی انها در پیش‌بینی وقایع هواشناسی فضایی را تغییر خواهد داد.

این یافته‌های جدید نشان داد که تأثیر چرخش خورشید بر باد خورشیدی بسیار بیشتر از چیزی است که محققان متوجه شده بودند. کسپر گفت: در کمال تعجب، از وقتی به خورشید نزدیک شدیم، جریان‌های بزرگ چرخشی را ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از آنچه مدل‌های استاندارد خورشید پیش‌بینی می‌کنند، تشخیص داده‌ایم. این اطلاعات مهیج در عین حال نشان می‌دهند که اطلاعات اساسی در مورد خورشید و نحوه فرار بادهای خورشیدی نداریم.

بخش دیگری از این ماموریت تحقیقاتی که در مورد میدان مغناطیسی خورشید است نیز نتایج قانع‌کننده‌ای ارائه داد. بادهای خورشیدی حاوی نوسانات مغناطیسی به نام «امواج آلفون» هستند. پیش از این اعتقاد بر این بود که این امواج از هر آنچه که منبع گرمایش بود باقی مانده‌اند.

اما اکنون ماموریت پارکر نتایج غیرمنتظره‌ای را نشان می‌دهد. کسپر می‌گوید، هنگامی که به خورشید نزدیک می‌شوید، امواج سرکش آلفون را مشاهده می‌کنید که انرژی اطراف آنها چهار برابر انرژی اطراف امواج معمولی است. سرعت شراره‌های این امواج همچنین ۳۰۰ هزار مایل در ساعت است که بسیار قوی بوده و در واقع جهت میدان مغناطیسی را تغییر می‌دهند.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 74264
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا