تغییر نگاه حکمرانی با اجرایی شدن طرح «سندباکس»
به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: بهنام امیری با این توضیح که مدتی قبل پیش نویس آییننامه تبلیغات منتشر شده و در اختیار ذینفعان قرار گرفته است، گفت: اگر فرآیند این آییننامه به خوبی طی شود مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. این آیین نامه یکی از آیین نامههای پیشرفته در کشور است که به شیوه جهانی تبیین شده است. کشور چین یک سال گذشته قانون حوزه سکوهای تجارت الکترونیک را منتشر کرد و ما نیز همگام با کشورهای بزرگ دنیا به موازات نیازمندیهایی که در این حوزه وجود داشت، تصمیم به تبیین این آیین نامه گرفتیم که بسیاری از چالشها را حل خواهد کرد.
معاون تسهیل تجاری توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: طرح تسهیل تجاری طرح مدرنی است که تغییر پارادایم در حوزه حکمرانی کشور ایجاد میکند. یکی از مشکلات کسب و کارها این بود که تقریبا ۷۰درصد کسب و کارهایی که مدتها پشت صف دریافت نماد میمانند به دلیل پیچیدگی هایی که در حوزه قوانین و مقررات وجود داشت نمی توانستند کارشان را شروع کنند.
با آسیب شناسی این موارد و کلید واژه هایی که از کسب و کارهای مختلف دریافت کردیم، تدوین طرح جامع «سندباکس» به عنوان طرح حمایتی و با هدف تسهیل شروع به فعالیت کسب و کار الکترونیکی آغاز شد. اگر مراحل تصویب این طرح طی شود، نوع نگاه حکمرانی در حوزه تجارت الکترونیکی را به طور کلی عوض می کند.
نگاه به این سمت می رود که برای شروع به کار کسب و کارها، یک محیط کنترل شده ای را ایجاد کنیم تا بتوانند بدون مجوز کارشان را آغاز کنند و بعد از پشت سر گذاشتن دوران بلوغ و رشد وارد فرآیند مقررات گذاری شوند. از سمت دیگر سعی کردیم به جای سخت گیری در حوزه اعطای نماد به تمرکز خود را روی نظارت بذاریم مانند همان روش حکمرانی که در الگوهای جهانی وجود دارد.
رهبری با این توضیح که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نگاه جدیدی را در حوزه نظارت هوشمند به کسب و کار اینترنتی دارد، اظهار داشت: اولین تجربه ای که در حوزه صنعت فرش داشتیم تجربه اولیه خوبی بود. برای فراگیر کردن قضیه و چیدن ارکان مهم آن در کنار یکدیگر نیاز بود این چیدمان در حاکمیت هم وجود داشته باشد تا به یک نقشه راهبردی کلی در این قضیه داشته باشیم.
او افزود: زمانی که با معاونت علمی، شتابدهندهها، بخش خصوصی و وزارت ارتباطات و هر نهاد مسئولی دیگری صحبت می کردیم به این نتیجه می رسیدیم که هر کدام به تنهایی در این حوزه فعالیت های خوبی انجام می دهند. اما طرح جامعی به شکل مدون وجود نداشت که اگر صاحبان کسب و کار قصد داشته باشند از یک احساس نیاز به ایجاد بیزینس موفق برسند باید چه مراحلی را طی کنند.
این مسئله نیاز به یک پنجره واحد داشت که در قالب برگزاری رویدادهای ریورس پیچ (در این رویدادها، سرمایهگذار، حوزههای مورد علاقهاش برای سرمایهگذاری را معرفی میکند. یا یک سازمان با بیان چالشها و مشکلاتش از نوآوران و کارآفرینان برای ارائه راهکار دعوت به همکاری میکند.) به ایجاد کسب و کار موفق برسیم. اگر بتوانیم تا انتهای سال پیشنویس این طرح را ارائه کنیم در سال آینده می توانیم رویدادهای منظم تری را در حوزه صنعت و تجارت برگزار کنیم.
بهنام رهبری در تشریح پروژه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی که مرکز توسعه تجارت آن را در سال جاری آغاز کرده است، اظهار داشت: مجموعه ای از سرویس های حکومت را در سامانه خود ایجاد کردیم تا بتوانیم در صورت امکان احراز هویت ها را در اختیار کسب و کارها قرار دهیم. اطلاعاتی که روند کاری آنها را به جلو پیش میبرد. این سرویس با یکسری مشکلات اجرایی که باید رفع شود فراهم شده و آماده خدمات است. در یکی از جلساتی که داشتیم نیازمندی های KYC (کوتاه شدهی عبارت Know Your customer به معنی «مشتریات را بشناس») مطرح شد که در آن حوزه نیز مشغول فعالیت هستیم.
سامانه امتا می تواند یک سامانه کلیدی برای کسب وکارها باشد چرا که در ادامه کار این سامانه سرویس های مختلف مانند سوء پیشینه، اعتبار سنجی و انواع سرویس های مبتنی بر شناخت صلاحیت مشتریان را راه اندازی خواهیم کرد. رویکرد این سرویس اینگونه است که به کسب و کار سرویس نمی دهیم بلکه به مشتری می دهیم. مشتری در این سیستم صلاحیت خود را احراز می کند و خودش تشخیص می دهد که مشخصاتش در اختیار کدام کسب و کارها قرار بگیرد.
وی افزود: در حوزه پایش هوشمند نیز فعالیت های مفصلی صورت گرفته است. ما در این حوزه از پیمانکاران خوب استفاده کردیم. بحث تجارت الکترونیک قابلیت این را داشت که نظارت انسانی به نظرات سیستمی را تا حد زیادی جایگزین کنیم. این کار به دانش عمق تکنیکال نیاز داشت که شرایط آن را مهیا کردیم. در زمان اجرای این طرح به شکل پایلوت دستگاههای مختلف درخواست داشتند تا اطلاعات سامانه پایشگر سیستمی هوشمند را در اختیار آنها قرار بدهیم.
رهبری خاطرنشان کرد: پنجره واحد تجارت الکترونیک از موارد کلیدی است که باید به آن توجه کرد چرا که در دل خود پروژه های زیادی دارد. یکی از سیستم ها که قصد راه اندازی آن را داریم سیستم دریافت و توزیع شکایت است. به این شکل که شکایات مشتریان را دریافت و و آن را بین ذینفعان تقسیم کنیم. اما با توجه به الگوهای مورد استفاده در دنیا علاوه بر توزیع شکایات به بحث میانجیگری پرداختیم که در یک سال و نیم گذشته دستاوردهای خوبی به دست آوردیم.
موضوع رتبه بندی نیز موضوع کلیدی دیگری است که آن را نهایی کرده ایم. با این ترکیب رتبه بندی، کیفیت پاسخ دهی کسب و کارها به مشتریان را به ۹۹درصد رساندیم. با ترکیب دو سیستم یکپارچه فضای کسب و کار از دید مصرف کننده و کسب و کارهایی که فعالیت خوب داشتند به آن ها رتبه دادیم. اولین خروجی این کار را زمستان منتشر می کنیم.
اخبار برگزیدهدانش و فناوریلینک کوتاه :