۲۶ هزار میلیارد، هزینه ضرر آلودگی هوا در سه سال گذشته

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از فارس: محمدرضا طلایی اظهار داشت: اگر یک منبع تولید کننده آلاینده در وسط شهر و دیگری در ۵۰ کیلومتری شهر آلودگی تولید کند و باوجود یکسان بودن نرخ انتشار آلودگی آن‌ها، نمی‌توان سهم این دو منبع را در آلودگی شهر یکسان در نظر گرفت و منبعی که در ۵۰ کیلومتری شهر است سهم کمتری از منبع تولید آلودگی هوا در خود شهر دارد.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مردم باید بدانند که میزان انتشار آلودگی توسط منبع‌های آلودگی الزاماً به معنی میزان تأثیرگذاری نیست، گفت: نمی‌توان دو منبع تولیدکننده آلاینده را فقط به میزان آلودگی که تولید می‌کنند و ازنظر تأثیرگذاری مقایسه کنیم و یک سهم‌بندی نادرستی است.

وی ادامه داد: اگر حتی منبعی که در ۵۰ کیلومتری شهر باشد و دو برابر منبع داخل شهر آلودگی تولید کند را در نظر بگیریم و تمامی سناریوها را برای رفع آلودگی آن انجام دهیم، متوجه می‌شویم که فقط ۵ درصد از آلودگی هوا کم شده است.

طلایی با بیان اینکه مبنای تصمیم‌گیری در این پروژه فقط میزان رهاسازی آلودگی هوا بوده است، افزود: اگر تمامی سناریوها را فقط برای منبع خارج از شهر در نظر بگیریم، یعنی فقط به میزان رهاسازی آلودگی نگاه کردیم و به آلودگی رهاشده که بعد از طی مسیری به سطح شهر می‌رسد، توجه نکردیم.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان با اشاره صحبت‌های مسؤولان مبنی بر اینکه ۱۱ درصد آلاینده‌ها سهم خودرو و ۶۷ درصد سهم صنایع است، گفت: این درصدها، درصد انتشار است و این‌ها یک نوع داده اولیه است و ما ۵ نوع آلایندگی داریم ازجمله ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ترکیبات آلی فرار و مونوکسید کربن که هرکدام تأثیرگذاری متفاوتی دارد.

وی گفت: وقتی ما می‌خواهیم سهمی را انتشار بدهیم، نمی‌توانیم همه این‌ها را باهم ارائه کنیم و نوع و غلظت آن‌ها متفاوت است و اگر بخواهیم درصدهای انتشار را ارائه کنیم باید برای ۵ نوع آلاینده جدا آمار دهیم که اکنون داده‌ها نهایی شده و یک سری اندازه‌گیری و تائید ناظرها باقی‌مانده است.

طلایی با بیان اینکه بعد از اتمام این کارها باید جلسه‌ای بگذارند و تمامی این صحبت‌ها انجام بگیرد، خاطرنشان کرد: این اندازه‌گیری‌ها یک ماهی زمان می‌خواهد و بعد از تائید ناظر نهایی می‌شود و در بحث آلاینده‌های خودرو دو بخش‌داریم یکی جاده‌ای که شامل ماشین‌های سواری و موتورسیکلت‌ها و بخش غیر جاده‌ای که شامل هواپیما و ماشین‌آلات کشاورزی است که اندازه‌گیری‌های این بخش تمام‌شده است.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان با اشاره به‌اندازه گیری‌های حوزه صنعت، گفت: در حوزه صنعت این آمار تکمیل‌نشده است و بعد از تکمیل باید منتظر تائید ناظرها باشیم.

وی گفت: وقتی از یک صنعتی دود آزاد می‌شود و به سطح شهر اصفهان می‌رسد ده‌ها برابر رقیق‌تر می‌شود و در مواقع خاص و لایه معکوس در سطح شهر تشکیل می‌شود و انگار در یک محیط بسته این دود آزاد می‌شود که ما باید برنامه‌ای تعیین کنیم که به‌طور جامع آلودگی سطح شهر به‌صورت سالانه کاهش بدهیم.

طلایی افزود: با اتمام این پروژه ما درصد سهم انتشار را بیان می‌کنیم که هر بخش چه قدر سهم دارد ولی نمی‌توان با این پروژه فهمید که هر بخش چه قدر در آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد و این کار ۵ سال طول می‌کشد.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان، گفت: ۲۶ هزار میلیارد هزینه ضرر آلودگی هوا در سه سال گذشته در کل کشور بوده است که اکنون این رقم قرق کرده است و نمی‌توان از یک پروژه ۵۰۰ میلیونی انتظار رفع تمامی مشکلات را داشت و یک کار پیوسته است و به بودجه بیشتر نیاز دارد.

اخبار برگزیده
شناسه : 74965
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا