خسارت کتمان آمار کشته‌شدگان

محمدعلی وکیلی*مساله آسیب به قشری از مردم بی‌گناه و معترضان به‌وسیله تصمیمات نظام است. در این رابطه متاسفانه آمارسازی‌هایی در خارج می‌شود که می‌تواند با اعلام رسمی مقامات مربوطه در ایران عدم صحت‌شان اثبات شود.

اما متاسفانه به نظر من تاخیری در اعلام این آمار وجود دارد. در اینکه دستگاه‌های مرجع باید هر چه زودتر پاسخ روشن دهند تردیدی نیست چراکه حق مردم اطلاع از جزئیات این ماجراست. از طرف دیگر با عدم پاسخ روشن است که این آمارسازی‌ها وجاهت و مخاطب پیدا می‌کند.

اگر خودمان زودتر دست به کار شویم و آمار واقعی را زودتر تجمیع و اعلام کنیم طبیعتا مجالی برای دشمن پیدا نمی‌شود که بخواهند در غیاب دستگاه‌های مراجع اقدام به آمارسازی کنند. البته باید تاکید داشت که آمارهای رسانه‌های بیگانه با واقعیت فاصله دارد ولی این نافی مسوولیت دستگاه‌های مرجع برای اعلام آمار دقیق نیست.

ضمن اینکه نمایندگان هم از طریق کمیسیون امنیت این موضوع را دنبال می‌کنند و پیگیر این آمار آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان هستند. اما آمارهای دستگاه‌های مختلف از مسیرهای مختلف راستی‌آزمایی می‌شود و بعد تجمیع می‌شود. ممکن است تعدادی از نیروهای انتظامی کشته شده باشند و تعدادی هم از مردم بی‌گناه و عابران و رهگذران. احتمالا دلایل مختلفی از سوی شورای امنیت برای این وقفه وجود دارد. درست است که تفکیک عاملان زمان می‌برد ولی باید هر چه زودتر آمار نهایی و قطعی اعلام شود.
* عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 75065
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا