اصرار بر ارتقای استاندارد خودروها عوام فریبی یا واقعیت؟
به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از فارس: حدود ۱۰ روز پیش بود که محیط زیست در نامهای خطاب به مدیرعامل شرکت ایران خودرو خواستار توقف پیشفروش خودروهای با استاندارد یورو ۴ برای سال ۹۹ شد.
در نسخه فعلی قانون هوای پاک عنوان شده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ خودروهای بنزینی و دیزلی باید دارای استاندارد یورو ۵ باشند، اما آییننامه ذیل این قانون ابتدای سال ۱۴۰۱ را مبنا قرار داده است.
سید محمد میرزایی قمی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در این نامه پیش فروش خوردوهای یورو ۴ را قانونشکنی خواند و اظهار داشت: در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
به گفته مسؤولان سازمان محیط زیست این اقدام خلاف مواد قانون هوای پاک است و این اقدام غیرقانونی باعث میشود که سال آینده مردم برای شمارهگذاری خودروهای خارج از استانداردشان با مشکل مواجه شوند.
علیرغم ابعاد قانونی این اقدام شرکتهای خودروساز، ابعاد محیط زیستی این ارتقای استانداردها هم حائز اهمیت است.
۳۵ درصد ذرات معلق تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلتهای بنزینی است
بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی سازمان محیط زیست در اینباره تاکید داشت که بر اساس مطالعات منشایابی آلودگی شهر تهران ۳۵ درصد ذرات معلق تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلتهای بنزینی است، اما آلایندگی ذرات معلق سال به سال رو به بهبود است،آنچه در میان آلایندهها در حال افزایش است، مربوط به آلاینده ازن است که در واقع عامل اصلی بروز آن هیدروکربن ناشی از خودروهای بنزینی هستند.
بنابراین به مرور زمان آلایندگی از سمت خودروهای دیزلی به سمت خودروهای بنزینی در حال حرکت است و میتوان نتیجه گرفت بحث خودروهای بنزینی هر سال جدیتر خواهد شد.
ورود ۴۰۰تن آلاینده ناکس اضافی در هوا
اشجعی با اشاره به اینکه تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی از یورو ۴ به یورو ۵ باعث ورود ۴۰۰تن آلاینده ناکس اضافی در هوا شده است، گفت: تصور کنید اگر به جای یک میلیون خودروی یورو ۴ امسال خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۵ وارد بازار میشوند. چه مقدار وضعیت هوا نسبت به قبل بهتر بود؟
آلایندگی خودروهای یورو ۴ کمتر از یورو ۵
اما محمد علویتبار کارشناس آلودگی هوا ، این ادعا را از سوی سازمان محیط زیست رد کرد و گفت: ارتقای تولید خوردوها با استاندار یورو ۴ تقریباً هیچ اثری در کاهش آلودگی هوا ندارد، چون این استانداردها بیشتر مبتنی بر ارتقای کیفیت خودروهاست نه آلایندگی آنها.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کشور، آلایندگی خودروهای یورو ۴ کمتر از یورو ۵ بیشتر است.
این کارشناس محیط زیست با اشاره به لزوم اولویتبندی در این زمینه گفت: با نگاه به قوانین کشورهای اروپایی متوجه خواهید شد که وقتی خودروساز نمیتواند در یک بازه مشخص بر روی مساله آلایندگی نسبت به ارتقا استاندارد عمل کند، یک راه دوم به عنوان جایگزین در نظر گرفته میشود، مثلاً اجرای طرحهایی مثل LEZ در این کشورها رایج است که براساس آن خودروها یا باید استاندار یورو۵ داشته باشند و یا یورو۴ +.
وی ادامه داد: حتی گاهی بر روی کاتالیست یا فیلتردودهها مانور میدهند که نقش یورو ۵ رو بازی کند و به این ترتیب خودروساز هم میتواند خط تولید خود را حفظ کند و هم پارامترهای آلایندگی را بگذراند.
دست گذاشتن محیط زیست بر روی مساله ارتقای کیفیت خودروها عوام فریبی است
این کارشناس دست گذاشتن محیط زیست بر روی مساله ارتقای کیفیت خودروها را یک عوام فریبی عنوان کرد و گفت: دست گذاشتن بر روی چنین مسائل سطحی و عوام فریبانهای نوعی سرپوش گذاشتن بر روی انجام وظائف است.
محمد رستگاری معاون پایش و نظارت سازمان محیط زیست اما دست گذاشتن بر افزایش کیفیت خودورها را مثبت عنوان کرد و گفت: هرگونه ارتقای کیفیت در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است.
اخبار برگزیدهلینک کوتاه :