اعتراضات عراق؛ پارلمان قانون انتخاباتی جدید تصویب کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: پارلمان عراق در پی ادامه اعتراضات گسترده در این کشور، قانون انتخاباتی تازه ای را به تصویب رسانده است. مصوبه مذکور یکی از خواسته های مهم معترضان بوده است که از ماه اکتبر گذشته در بغداد، پایتخت، و شهرهای جنوبی به خیابان ها آمده اند.

قانون انتخاباتی جدید که روز سه شنبه (۲۴ دسامبر) به تصویب رسید، به شهروندان اجازه می دهد که به جای رای دادن به فهرست نامزدهای احزاب، به نامزد مورد نظر خود رای بدهند که نماینده حوزه انتخاباتی آنها در پارلمان خواهد بود.

همچنین بنا بر قانون جدید، دیگر هر استان به طور دسته جمعی هیات نمایندگی در پارلمان نخواهد داشت، بلکه هر حوزه انتخاباتی، نماینده مشخص خود را به پارلمان می فرستد.

آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه در عراق، اخیرا از سیاستمداران خواسته بود روند تصویب قانون جدید انتخابات تسریع کنند. برهم صالح، رئیس جمهوری، هم گفته بود این قانون سبب می‌شود تا انتخابات در کشورش عادلانه‌تر برگزار شود.

علیرغم تصویب این قانون، اختلافات سیاسی از جمله بر سر تعیین نخست وزیر جدید ادامه دارد.

عراق در ظرف سه ماه اخیر شاهد اعتراضات خونینی بوده است که بیش از ۴۰۰ کشته و ۱۷ هزار زخمی برجای گذاشته است.

اعتراضات در ابتدا به فساد مالی و کمبود خدمات عمومی بود اما باوجود وعده‌های دولت برای اصلاحات، دامنه مطالبات معترضان گسترش یافت که خواهان تحول اساسی در ساختار قدرت هستند.

معترضان رهبران سیاسی فعلی کشور خود را عمدتا فاسد، ناکارآمد و در خدمت قدرت های خارجی می دانند. آنها در ظرف هفته های گذشته حداقل دو مرتبه ساختمان کنسولگری ایران در شهر نجف را به آتش کشیده اند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، هرچند سعی کرد این اعتراضات را مهار کند، با افزایش کشته‌ها حدود سه هفته پیش مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 75294
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا