افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: رویترز روز پنجشنبه از مبدا “توکیو” با انتشار این خبر افزود: نفت خام “برنت” در معاملات امروز با ۱۶ سنت افزایش یعنی ۰.۲ (دو دهم) درصد افزایش، به ۶۷ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید.

بنابراین گزارش، بهای نفت سبک “وست تگزاس اینترمیدیت” (West Texas Intermediate) با ۰.۳ (سه دهم) درصد  یا به عبارتی با ۲۰ سنت افزایش، به ۶۱ دلار و ۳۱ سنت در هربشکه معامله شد.

کارشناسان امر افزایش بهای نفت برای سه ماه اول سال آتی میلادی (۲۰۲۰) را باعث تعجب دانستند.

“استفان اینز” (Stephen Innes) رئیس بخش “راهبردی بازار آسیا”  از شرکت استرالیایی “اکسی تریدر” (AxiTrader) درباره علت افزایش بهای نفت  به رویترز گفت: قیمت نفت نشان از ادامه قوت گرفتن آن دارد که معلول برخی علل همچون پیشرفت های قطعی توافق تجاری بین چین و آمریکا و  از سویی دیگر تلاش  ماه دسامبر کشورهای عضو اوپک  و “اوپک پلاس”  (OPEC/OPEC+) در زمینه کاستن از تولید نفت خام بوده است.

این کارشناس امور نفتی افزود:  تمامی  این موارد حکایت از تقویت بهای نفت در سه ماه اول سال میلادی را دارد که تا دو ماه قبل هیچ کَس تصور آن را نداشت.

رویترز ادامه داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته (سوم دی ماه) از امضای توافقی که آن را “فاز اول” نامید، با همتای   چینی خود مبنی بر خاتمه دادن به جنگ تجاری ۱۷ ماهه که لطمه بر  اقتصاد جهانی وارد ساخته است، خبر داد.

این رسانه انگلیسی در ۱۱ آذرماه و در آستانه   یکصدو هفتاد و هفتمین نشست اعضای اوپک در وین گزارش داد که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و کشورهای تولید و صادرکننده نفت غیراوپک که درمجموع “اوپک پلاس” (OPEC+) خوانده می‌شوند، سرگرم بررسی کاهش بیشتر تولید نفت تا حداقل ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روزتا ماه ژوئن ۲۰۲۰  هستند.

رویترز در آن تاریخ نوشت: اعضای اوپک به همراه  روسیه و دیگر متحدان نفتی بر سر کاهش تولید نفت به میزان ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز از اول ماه ژانویه توافق کرده‌اند.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 75832
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا