xtrim

ثبت توزیع تایرهای سواری در سامانه تجارت داخلی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: «محمدرضا کلامی» امروز شنبه  افزود: سالیانه ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری سبک در کشور مورد نیاز است، این در حالی است که پارسال، تولیدکنندگان داخلی ۱۷ میلیون حلقه تولید کردند و امسال نیز در تلاشند تا آمار خود را به ۱۹ میلیون حلقه برسانند.

وی یادآور شد:‌ تا پارسال و پیش از گران شدن ارز با یک بازار رقابتی در تایر سواری سبک مواجه بودیم، به‌طوری که داخلی‌ها سالیانه حدود ۱۷ میلیون حلقه تایر تولید می‌کردند و بیش از هفت میلیون حلقه تایر وارد می شد و رقابت تولیدکنندگان و واردکنندگان، قیمت های مناسبی برای مصرف‌کنندگان به همراه داشت.

کلامی بیان داشت: امروز که نرخ ارز افزایش یافته و ارز واردکنندگان نیز نیمایی شده، از واردات لاستیک سبک سواری استقبال نمی‌شود، به‌طوری که پارسال کمتر از سه میلیون حلقه وارد شد و امسال نیز حدود یک میلیون حلقه وارد می شود که به معنای ایجاد حاشیه قیمت برای این دسته از تایرهاست.

opal

وی گفت: در این راستا ‌ستاد تنظیم بازار چند تکلیف برای تولیدکنندگان مشخص کرده که از آن جمله، تلاش برای افزایش ظرفیت‌های تولید و بهبود کیفیت برای تامین نیاز داخل به‌ویژه در سایزهای پُرمصرف مثل پراید، پژو و نیسان است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت ادامه داد: همچنین مقرر شده تا تایرهای سواری از طریق ثبت در سامانه تجارت داخلی، توزیع شوند و فروشندگان هر چقدر تایر که می‌فروشند در سامانه یاد شده ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ به این ترتیب، امکان نظارت بهتری بر همه نمایندگی‌های توزیع مستقر در ۳۱ استان کشور و کاهش حاشیه قیمتی بازار و کارخانه به وجود خواهد آمد.

۲ شرط افزایش قیمت تایرهای وانتی

کلامی در پاسخ به اعتراض تولیدکنندگان تایر به افزایش نیافتن قیمت تایرهای وانتی که کاهش تولید این سایز را به دنبال داشت، گفت: در این زمینه دو شرط افزایش ظرفیت‌های تولیدی و کاهش حاشیه قیمتی بدون ایجاد کمبود در سایر سایزها برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ فقط در این صورت با افزایش قیمت تایرهای وانتی موافقت می‌شود تا تولید این سایز برایشان اقتصادی شود.

در ماه‌های گذشته، قیمتی که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده بابت تایرهای وانتی اعلام کرده بود، مورد تایید و رضایت کارخانجات تولیدی قرار نگرفت.

بر این اساس کارخانجات، ظرفیت تولید تایرهای وانتی‌شان را کاهش داده و به سمت سایر تایرها که سود معقولی داشتند، سوق دادند.

نتیجه این تصمیم تایرسازان، کمبود تایر وانتی در تابستان بود که این فصل سال، زمان و نیاز به جابجایی میوه و تره‌بار، اوج مصرف این دسته از لاستیک هاست.

این در حالی است که کارخانجات تولیدی با رصد مستمر بازار و علائمی که از خریداران دریافت می‌کنند، به تنظیم تولید و عرضه تایرها می‌پردازند و بطور نمونه تولید تایر پراید در ماه‌های گذشته با افزایش ۲۲ درصدی و تایر سمند با کاهش سه تا پنج درصدی همراه شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 76434
لینک کوتاه :