آسیا مرکز تجارت دنیا در پنج سال آینده

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: آمارها نشان می دهد بیش از ۵۵ درصد از شرکت ها،  بازرگانان و صاحبان مشاغل تجاری تاکید دارند که در پنج سال آینده در این منطقه فعالیت هایشان را گسترش خواهند داد آنها از جنگ تجاری طولانی مدت چین و آمریکا و تاثیرات بسیار منفی آن بر اقتصادهای دیگر کشورها ابراز نگرانی کرده و افزوده اند در این شرایط باید توانشان روی توسعه تجارت در آسیا و اقیانوس آرام متمرکز شود.

نظرسنجی صورت گرفته از سوی شرکت «اچ اس بی سی» می افزاید که ۷۹ درصد از شرکت های چینی هم گفته اند به دلیل حمایت های روزافزون دولت از آنها، در آینده در بازار داخل و کشورهای آسیایی فعال تر خواهند شد.

این نظرخواهی ادامه می دهد که بیشتر شرکت های چینی می خواهند بین سه تا پنج سال دیگر محور فعالیت های تجاری را قاره آسیا و منطقه اقیانوس آرام قرار دهند و فعالیت های تجاریشان را بسط خواهند داد.

«اچ اس بی سی» تاکید کرده است از دیدگاه شرکت های آسیایی و چینی، قاره آسیا یک منطقه بسیار پویای اقتصادی محسوب می شود و به دور از یکجانبه گرایی می توان در آن فعالیت کرد.

سیاست های یکجانبه تجاری آمریکا باعث شده است تا کشورهای آسیایی ارتباطات درونی خود را افزایش داده و به دنبال بسط همکاری های اقتصادی در این قاره باشند.

این نظرخواهی از بیش از ۹ هزار شرکت در ۳۵ کشور دنیا در ماه های اوت و سپتامبر سال جاری میلادی انجام شده و بتازگی نتایج آن رسانه ای شده است.

ایجاد شرکت های مشترک، تامین مواد خام، تغییر روش ها و اشکال سرمایه گذاری، تحول در ساختارهای تولید و عرضه کالا از جمله راهکارهای شرکت های یاد شده برای حضور قوی تر دربازار قاره آسیا در پنج سال آینده است.

«لیو چانگ» از کارشناسان اقتصاد چین می گوید اگر چه جنگ تجاری چین و آمریکا در حال رسیدن به یک توافق است اما شرکت های تجاری امید چندانی به استمرار این توافق ندارند و هر لحظه امکان از سرگیری جنگ تجاری وجود دارد.

او معتقد است توافق فعلی که هنوز نهایی نشده است شکننده است و این برای شرکت هایی که به دنبال ثبات اقتصادی و یا افزایش سود خود هستند راضی کننده نیست به همین دلیل آنها ممکن است کشورهایی دیگری غیر از چین را انتخاب کنند.

چین و آمریکا بعد از ۱۸ ماه جنگ تجاری، ۲۳ آذر اعلام کردند بر سر سند مرحله اول توافق تجاری با هدف پایان دادن به جنگ تجاری و نبرد تعرفه ها به توافق رسیده اند متن این توافق نامه شامل ۹ بخش از جمله مقدمه، حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری، خوراک و محصولات کشاورزی، خدمات مالی، نرخ ارز و شفافیت، گسترش تجارت، ارزیابی دو جانبه و حل اختلافات و موارد نهایی است.

در عین حال دو طرف به توافق رسیدند که طرف آمریکا مراحل تعهدات مربوط به لغو تعرفه افزوده بر کالاهای چین را لغو کند و روند افزایش  تعرفه را  به سوی کاهش محقق سازند.

این توافقنامه به دو کشور امکان می دهد فعالیت های تجاری را بهبود بخشیده و راه را برای حل اختلافات اقتصادی باز کنند و همزمان همکاری هایشان را در این قلمروها افزایش دهند.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد چین و آمریکا در حال طی مراحل لازم برای اجرای توافق تجاری از جمله رسیدگی حقوقی، بررسی متن و مشورت درباره مسائل پس از امضاء توافقنامه هستند.

«گائو فنگ»  افزود: مذاکره کنندگان چین و آمریکا اخیرا درباره متن توافقنامه مرحله اول مسائل تجاری به توافق رسیدند و در حال مقدمات اجرای آن هستند.

این توافقنامه به دو کشور امکان می دهد فعالیت های تجاری را بهبود بخشیده و راه را برای حل اختلافات اقتصادی باز کنند و همزمان همکاری هایشان را در این قلمروها افزایش دهند با این حال شرکت های تجاری مستقر در چین نگران اجرای این توافق و همچنین استمرار آن هستند.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 76544
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا