روحانی: حرف آنهایی که با دولت خرده فرمایش دارند، منطقی نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از خبرآنلاین:حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم روز ملی صنایع پتروشیمی گفت: در شرایط فشار و در شرایط تحریم دشمن، مسیر و راهی که صنعت‌گران انتخاب کرده بودند به خوبی توانستند ادامه مسیر بدهند و این یک افتخار بزرگ برای تاریخ کشور ما است.

رییس جمهوری اضافه کرد: در اینجا به صراحت می‌گویم دوران تحریم و فشار نسبت به ملت ایران به سرخواهد آمد دلیلش این است که بدخواهان و دشمنان ما متوجه شدند که با فشار حداکثری ما را نمی‌توانند وادار به تسلیم کنند. همه هدف آنها این بود که برویم سر میز مذاکره ای که هر آنچه آنها گفتند ملت ما قبول کنند.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛

* این کار در ایران اسلامی ما نشدنی است و ملت ما در سال ۹۷ و ۹۸ مخصوصا از ۱۳ آبان که فشارهای حداکثری بر ما وارد شد همانطور که در این یک‌سال و چند ماه می‌بینیم مردم به خوبی ایستادگی کردند. البته این ایستادگی یک بخش مربوط می‌شود به خود مردم که تحملشان بالا برود و بتوانند در شرایط سخت زندگی خود را پیش ببرند.

*برخی به دولت انتقاد می‌کنند که چرا به قول‌های که داده است عمل نمی‌کند؟ در حالی که ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده‌ایم، ولی اکنون وارد جنگ شدیم جنگی که ما آن را آغاز نکردیم حتی بهانه هم به دشمن ندادیم بلکه دشمن جنگ را شروع کرد تا قامت استوار ملت بزرگ ما را بشکند. بنابراین این حرف منطقی نیست که برخی که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند لحن دولت نسبت به سال ۹۶ در فروردین ۹۸ فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود اما اکنون شرایط جنگی است که شرایط ویژه خود دارد.

فکر می‌کردند مردم بعد ۸ ماه برای آمریکایی‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند

* وقتی اشتغال مسیر خود را طی می‌کند، یعنی تولید در مسیر است؛ تولید نباشد اشتغال هم نخواهد بود. وقتی توانستیم تورم شدیدی که پایان پارسال شروع شد را تا حدی در بهار مهار کنیم و نگذاریم با آن سرعت حرکت کند؛ این به معنی ناموفق بودن دشمن بود. امسال شرایط ما در خصوص رشد منفی هم متفاوت است و برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم که رشد ما منفی نباشد. همه رهبران بزرگ کشورهای خارجی به صراحت می‌گویند که هم آمریکا اشتباه کرد و هم ناموفق بوده و در جلسات خصوصی خود آنها هم می‌گویند که محاسباتشان درست نبوده و فکر می‌کردند با فشار، مردم بعد هفت تا هشت ماه برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنند.

* ‌مردم ما می‌فهمند چه کسی بر آنها فشار آورده؛ ‌اگر ما آغازگر جنگ بودیم مورد سوال قرار می‌گرفتیم و می‌گفتند چرا آنچه تعهد کردید زیر پا گذاشتید. در مسیر موفقیت اولین عاملی که ما را موفق کرده حضور شجاعانه مردم در صحنه و آگاهی مردم و هوشیاری مردم در صحنه بوده است. مردم راه خود را تشخیص دادند و این همه ابزاری که در اختیار آنها است نتوانست ملت ما را منحرف کند.

*دشمن از سال ۹۷ جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ما را شروع کردt آنها می‌خواستند این جنگ سیاسی و حقوقی هم بشود و همه دنیا سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی مقابل ما بایستندند اما موفق نشدند. در جنگ اقتصادی هم موفق نشده و نمی‌شوند .

کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است

* صف دوم این موفقیت سرداران اقتصاد هستند؛ یعنی آنها فکر کردند درآمد نفت خام ما را کاهش دهند درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود. آنها روی نفت خام فشار آوردند و از این طرف براساس آمار صنعتگران پتروشیمی در خط مقدم هستند و در میان درآمدهای صادراتی غیرنفتی پتروشیمی در خط جلو است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرد ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور را پتروشیمی تامین می‌کند و در سامانه نیما نیز ۵۰ درصد ارز توسط این صنعت تامین می‌شود.

* البته وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت کشور را بر عهده دارد، وظیفه همه ما هم حمایت است. همه باید از آنهایی که به صحنه آمدند و این افتخار بزرگ را نصیب صنعت کشور کردند، حمایت کنیم. کلمه جهش به نظر من لایق حرکت این صنعت است؛ وقتی می‌گوییم جهش یعنی از حرکت عادی سریع‌تر حرکت می‌کند.  در جهش دوم آمار و ارقامی که ارائه شد یعنی تا پایان جهش دوم محصولات پتروشیمی ما ۱۰۰ میلیون تن شده یعنی دوبرابر می‌شود.

تقدیر از سرداران جبهه اقتصادی

*ملت ما در زندگی روزمره و نیازهای ضروری خود دچار مشکل نیست. آمار نشان می‌دهد روند اشتغال ما با وجود تحریم‌ها درست بوده است ما توانستیم تورم را در بهار امسال تاحدودی مهار کنیم. پارسال رشد اقتصادی ما منفی بود و امسال امیدواریم این رشد منفی نباشد. 

*مردم آگاه و هوشیار بوده و راه خود و دوست از دشمن را خود تشخیص می‌دهند دلیل دوم موفقیت ما سرداران جبهه اقتصادی هستند. دشمن فکر می‌کرد اگر درآمد نفت خام را کاهش دهد درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود.

*با این حال طبق اعلام رئیس بانک مرکزی ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد سامانه نیما را صنعت پتروشیمی تامین می‌کنند و در واقع صنعت پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیر نفتی ما است و در این مسیر جهش صورت گرفته و از حرکت عادی خیلی سریعتر این صنعت حرکت می‌کند. براساس آمار اعلام شده تا پایان جهش دوم تولید محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد. یعنی از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ محصولات ما دو برابر می‌شوند. در حال حاضر آماده سازی برای جهش سوم انجام شده است اما تکمیل آن به بعد از سال ۱۴۰۰ می‌رسد تا تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۳ میلیون تن برسد. در حال حاضر درآمد پتروشیمی ما حدود ۱۷ میلیارد دلار است در پایان جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ درآمد به ۲۵ میلیارد دلار و در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

*ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به دست آوردیم، این صنعت در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند و من از طرف ملت از همه مدیران و کارآفرین بخش پتروشیمی تشکر می‌کنم ما در تولیدات پتروشیمی در منطقه در رده دوم هستیم و با جهش سوم به تولید کننده اول منطقه تبدیل می‌شویم.

این خبر درحال تکمیل است….

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 77449
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا