ماموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی برای جذب بیماران خارجی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: معاون درمان وزارت بهداشت روز دوشنبه درباره گردشگری سلامت گفت: در شرایط کنونی ورود به عرصه گردشگری سلامت یک وظیفه ملی و یکی از راهکارهای مناسب اقتصاد بدون نفت برای ارزآوری به داخل کشور است. جذب بیمار خارجی نه‌ تنها در درآمدزایی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که در توسعه بخش‌های دیگر اقتصادی کشور نقش به سزایی دارد.

قاسم جان بابایی افزود: اثرات سوء حضور دلال‌ها در این بخش باعث آسیب جدی به جامعه پزشکی و سرافکندگی حوزه سلامت کشور می‌شود. رقابت با کشورهای همسایه در جذب بیمار خارجی، ساماندهی و اسکان مناسب آن‌ها توسط شرکت‌های تسهیل‌گر دارای مجوز IPD و پیگیری روند درمان بیماران همواره مورد تاکید است. البته این موضوع باید به‌ گونه‌ای مدیریت شود که در ارائه خدمات درمانی به بیماران داخلی خدشه‌ای وارد نشود.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: معرفی پزشکان معروف در دانشگاه‌های بزرگ ما سبب توسعه این صنعت خواهد شد. حضور پزشکان خوش‌نام می‌تواند برند گردشگری سلامت کشور را درخشان کنند و بازار گردشگری را گسترش دهد.

علی رضا عسکری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز با اشاره به نقش مهم توسعه صنعت گردشگری سلامت در ارزآوری گفت: در حال حاضر این موضوع باید برنامه اول دانشگاه‌های علوم پزشکی برای احیای منابع مالی حوزه سلامت شود.  در ۶ ماه اول سال ۹۸ تعداد گردشگران سلامت به اندازه کل سال ۹۷ بوده است. پیش از این به موضوع توریسم سلامت به عنوان برنامه جنبی در دانشگاه‌ها نگاه می‌شد، اما اکنون اقدامی حیاتی برای ارزآوری کشور است.

عسکری افزود: دانشگاه‌های فعال در این حوزه حداقل سه اصل کلی وزارت بهداشت یعنی حضور کارشناس مسلط به زبان خارجی، داشتن فرایند مشخص و ثبت مشخصات بیمار در سامانه‌های موجود و طراحی سایتی برای معرفی خدمات و پزشکان نامی بیمارستان‌ها را داشته باشند.

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره شرکت‌های تسهیل‌گر نیز گفت: به حرکت درآوردن موتور شرکت‌های تسهیل‌گر بر عهده دانشگاه‌ها است. نقش آنها در آیین نامه ابلاغ شده به خوبی دیده شده است تا با کمک این شرکت‌ها، بازار گردشگری سلامت بیش از پیش رونق یابد و واسطه گری دلالان کمرنگ‌تر شود.

محسن اسدی لاری،  مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت نیز پیش از این درباره گردشگری سلامت گفته بود: ۱۵۰ بیمارستان و ۵۰ شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت امسال مجوز گرفتند و با توجه به تغییر نرخ ارز، سال آینده سال گسترش چشمگیر گردشگری سلامت در ایران خواهد بود.  از ۶ ماه پیش که وزیر بهداشت آیین نامه تاسیس شرکت‌های تسهیلگر گردشگری سلامت را ابلاغ کرد تحولات زیادی در این حوزه انجام شده است.

شهر مشهد بعد از تهران بیشترین گردشگر سلامت در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.  سال گذشته بیش از ۲۲ هزار گردشگر سلامت در مراکز بیمارستانی و مراکز جراحی محدود زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات درمانی دریافت کرده‌اند که  این رقم جدای از خدمات ارائه شده در بخش سرپایی است.

اخبار برگزیده
شناسه : 77685
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا