۴ سال در انتظار تله کابین
جهان صنعت نیوز| ساعت ۱۲:۲۰ سه شنبه چهارم دی ماه واژگونی اتوبوس معروف به مرگ در پیچ و خم های محوطه واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که شباهت بسیاری به جاده های شمالی کشور دارد، علاوه بر داغدار کردن چندین خانواده، واکنش بسیاری از مسئولان، جامعه دانشگاهی و شهروندان نسبت به علت وقوع این حادثه را برانگیخت.
روایت های گوناگونی از علت حادثه دردناک واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد از سکته دروغین راننده و چای خوردن حین رانندگی تا ترمز بریدن، بی کیفیتی و نداشتن معاینه فنی اتوبوس های حمل و نقل دانشگاه آزاد در رسانه های مختلف انتشار یافت.
از ابتدای وقوع حادثه تا پس از تکذیب سکته راننده و تأیید نقص فنی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم تحقیقات بسیاری از مسئولان و دانشجویان با طرح موضوع راه اندازی تله کابین های دانشگاه آزاد، یکی از مهم ترین راه های مقابله با این گونه حوادث تلخ را راه اندازی این تله کابین عنوان کردند.
داستان تاسیس تله کابین در واحد علوم تحقیقات به سال ۹۳ باز می گردد، مسئولان دانشگاه آزاد با توجه به موقعیت جغرافیایی واحد علوم تحقیقات برای سهولت در رفت و آمد و جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان ایجاد تله کابین را مورد مطالعه قرار داده و پس از مدت زمانی برای احداث این سامانه اقدام کردند.
واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد واقع در ارتفاعات شمال غرب تهران (حصارک تهران) ۱۷ سال پیش در محیطی بالغ بر ۳۰۰ هکتار در جوار سازمان مرکزی این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد.
این واحد دانشگاهی در موقعیتی واقع شده که اختلاف ارتفاعی ساختمان های ورودی دانشگاه با ساختمان های در انتهای سایت بسیار زیاد است، همچنین ساخت ۱۲ دانشکده و ۲۷ مرکز تحقیقاتی در تپه های حصارک تهران، رفت و آمد دانشجویان را با مشکل مواجه کرده است.
بالابودن ارتفاع این واحد دانشگاهی و همچنین ایمن نبودن جاده سبب شد تا مسئولان این دانشگاه با صرف هزینه ۴۲ میلیارد تومانی پروژه ساخت تله کابین را آغاز کنند.
در سال ۹۳ با تهیه اسناد مناقصه احداث تله کابین، یک مناقصه بین المللی با حضور بسیاری از شرکت های بزرگ از سراسر دنیا برگزار شد که در نهایت تمامی عملیات عمرانی پروژه به شرکت تام ایرانخودرو و تأمین و نصب تجهیزات کابین ها به شرکت دوپل مایر اتریش سپرده شد.
براساس تلاش های صورت گرفته ایستگاه یک تله کابین در ضلع غربی دانشکده علوم انسانی، ایستگاه دوم در ضلع غربی کتابخانه مرکزی، ایستگاه سوم در ضلع جنوبی دانشکده فنی و ایستگاه چهارم در ضلع جنوب شرقی هتل فرهیختگان احداث شد.
تا پایان ریاست حمید میرزاده در دانشگاه آزاد ۹۰ درصد پروژه تله کابین انجام شد که با آغاز مدیریت جدید ادامه پروژه متوقف شد.
امکان راه اندازی تله کابین در سال ۹۶
محسن هاشمی معاون وقت عمرانی دانشگاه آزاد در ۱۹ فروردین ۹۶ در نشست هماهنگی و پایش امور استانهای دانشگاه های آزاد در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: هتل دانشگاه آزاد در واحد علوم تحقیقات قرار دارد که مکان قرارگیری این هتل، در منطقه گردشگری و برای رفت و آمد به این منطقه پروژه تله کابین در دست ایجاد است.
وی ابراز امیدواری کرده بود که در تابستان ۱۳۹۶ مسافرگیری تله کابین این دانشگاه آغاز شود.
واکنش مسئولان دانشگاه آزاد به توقف تله کابین
این درحالیست که صالح اسکندری رئیس چاپ و انتشارات و رسانه های دانشگاه آزاد در پی واژگونی اتوبوس مرگ در دانشگاه آزاد در توییتر خود اعلام کرده است که ‘تله کابین دانشگاه با شکایت کیفری یک سازمان متولی منابع طبیعی و ایرادات فنی متوقف است و انتقال ۴۰ هزار دانشجو با تله کابین غیرممکن است.’
رضا مسعودی رئیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد هم درباره راه اندازی تله کابین های دانشگاه اظهار کرده است که تله کابین ها توانایی جابه جایی ۴۰ هزار دانشجو را نداشتند.
جمع آوری اتوبوس های فرسوده با راه اندازی تله کابین
مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل و نقل کابلی (تله کابین) واحد علوم و تحقیقات نیز در خصوص دلایل توقف روند تکمیل و راه اندازی تله کابین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پوشش اختلاف ارتفاع ساختمان ها، افزایش سرعت رفت و آمد دانشجویان و جذب گردشگران به محوطه این واحد، تصمیم به احداث تله کابین در واحد علوم تحقیقات گرفت.
محمد علی کرونی افزود: برای این واحد دانشگاهی ۷۲ کابین ۸ نفره در نظر گرفته شده بود که در مدت زمان حداکثر یازده دقیقه دانشجویان را جا به جا کند.
کرونی با اشاره به پیش بینی حداکثر ظرفیت جا به جایی ۴ هزار نفر در یک ساعت توسط تله کابین در واحد علوم تحقیقات یادآورشد: با توجه به اینکه موقعیت مکانی ایستگاه ها در محل قرارگیری مراکز جمعیتی واقع شده بود، بی شک به اتوبوس های فرسوده دانشگاه نیاز نبود.
مدیر سابق کنترل پروژه های فنی دانشگاه آزاد اعلام کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه تمامی ۴۰ هزار دانشجوی واحد علوم تحقیقات در یک ساعت و مکان مشخص از
تله کابین استفاده نمی کنند، امکان جابه جایی تمامی دانشجویان با این سامانه کابلی فراهم می بود.
به گفته وی، تمامی مجوزها در دوره مدیریت وی از سازمان های مختلف گرفته شده است و با توجه به تست های انجام شده توسط سازمان استانداردسازی ایمنی این پروژه صد در صد تضمین می شد.
کرونی در ادامه در پاسخ به ادعای برخی که می گویند دلیل توقف تکمیل و بهره برداری از تله کابین اعتراض برخی فعالان حوزه منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: محدوده دانشگاه آزاد به سازمان های متولی منابع طبیعی مربوط نمی شود و فقط سایت شمالی واحد علوم تحقیقات در حوزه منابع طبیعی قرار می گیرد، بنابراین شکایت متولیان منابع طبیعی بحثی فرعی است.
شهریه دانشجویان صرف چه اموری می شود؟
فاطمه یعقوب زاده یکی از فارغ التحصیلان جدید واحد علوم تحقیقات نیز به خبرنگار ایرنا در این باره می گوید: مسئولان دانشگاه برای جاده ای پر از پیچ های تند گارد ریل نصب نکرده اند و متاسفانه مسیر طولانی از درب ورودی به واحد علوم تحقیقات تا سایت های آموزشی مشکلات بسیاری را برای دانشجویان ایجاد کرده است.
وی افزود: در سال های گذشته با بارش برف مسیر رفت و آمد در واحد علوم تحقیقات بسته می شد و در نهایت مسئولان مجبور به تعطیلی کلاس های درس می شدند.
یکی دیگر از دانشجویان واحد علوم تحقیقات هم که خواست به نامش در خبر اشاره نشود، به خبرنگار ایرنا گفت: اتوبوس های حمل و نقل عمومی دانشگاه آزاد فرسوده هستند و بارها دانشجویان در رفت و آمد دچار مشکل شده اند.
او ادامه داد: دانشگاه آزاد شهریه های میلیونی ما را حتی برای تجهیزات دانشگاه استفاده نمی کند، بی شک اگر تله کابین دانشگاه راه اندازی می شد، چنین تصادفی در واحد علوم تحقیقات رخ نمی داد.
سه شنبه هفته گذشته در ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه، اتوبوسی حامل دانشجویان به دلیل نقص فنی و بریده شدن ترمز، از مسیر خارج و واژگون شد و در طی آن ۱۰ نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند که حال چند نفر از مصدومان این حادثه همچنان نامناسب است. اتوبوس مذکور فاقد معاینه فنی بوده و ۲۰ روز قبل از حادثه به سرویسهای این دانشگاه اضافه شده بود.
اخبار برگزیدهلینک کوتاه :