روز اول – تعریف بازارهای مالی

Financial Market یا بازار مالی ساختاریست که در آن افراد به داد و ستد می پردازند. بازارهای مالی متشکل است از اعتبارات و سرمایه هایی در چارچوب قوانین و مقررات مشخص از طرف پس انداز کنندگان و صاحبان پول و سرمایه برای متقاضیان آن می باشد.  بطور کلی بازارهای مالی اصطلاحی است که برای طیف وسیعی از بازارها به کار می‌رود. از بازاری که در آن تجارتی صورت می‌گیرد تا بازارهایی که در آنها تجارت اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات آنها انجام می‌شود همگی بخشی از بازارهای مالی را تشکیل می دهند.

بازار مالی، بازاری است که افراد و مؤسسات می‌توانند اوراق بهادار، کالا و سایر دارایی‌های قابل معامله را با قیمتی که توسط اصول اقتصادی عرضه و تقاضا تعیین شده‌اند، با هم مبادله کنند.

به بیان ساده تر بازار مالی محلی است که در آن خریداران و فروشندگان در کنار یکدیگر به مبادله یک یا چند محصول می پردازند.

وظیفه بازارهای مالی فراهم آوردن فضایی است که موجب تسهیل معامله میان خریداران و فروشندگان شود تا بتوانند به سادگی یکدیگر را پیدا کرده و به داد و ستد در محیطی امن بپردازند؛ انواع مختلفی از بازارهای مالی وجود دارد که هر یک ویژگی منحصر به فرد خود را دارا می باشد. ویژگیهای بازارهای مالی متناسب با میزان دارایی های مالی مبادله شده و حجم نیاز مشتریان بازار تعیین می شود. انواع بازار مالی را می توان براساس ماهیت مبادلات و میزان رشدشان متمایز نمود.

به بیان ساده تر وظیفه اصلی بازار های مالی، انتقال سرمایه از شخص یا گروهی از اشخاص به شرکتها و یا اشخاصی است که متقاضی آن محصول یا سرمایه هستند.

بسیاری از فعالان و علاقه مندان به بازارهای مالی با هدف افزایش سرمایه و ارزش شرکتها ( بازار سرمایه )، انتقال ریسک معاملات ( بازارهای مشتقه مانند قراردادهای آتی Futures، قراردادهای اختیار معامله Options و … ) و تبادلات بین المللی ( بازار تبادلات ارزی Forex ) در بازارهای مالی فعالیت می نمایند.

بازارهای مالی می توانند تسهیل کننده موارد زیر باشند:

۱- افزابش سرمایه در بازار سرمایه

۲- انتقال ریسک در بازارهای مشتقات مالی

۳- کشف قیمت

۴- داد و ستد های بین المللی با همکاری بازارهای جهانی

۵- انتقال نقدینگی در بازارهای پولی

۶- معاملات بین المللی در بازارهای ارز

۷- معرفی سرمایه گذاران به متقاضیان سرمایه

 

تهیه شده در گروه آموزشی خانه اقتصاد

آموزش رایگان
شناسه : 79470
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا