واکنش تند ژنرال حفتر به مداخله نظامی ترکیه در لیبی

به گزارش جهان صنعت نیوز: لیبی از زمان سرنگونی دولت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ ناآرام و درگیر خشونت بوده است
مداخله گسترده نظامی ترکیه در پشتیبانی از دولت مورد حمایت سازمان ملل در لیبی، با واکنش تند شورشیان در شرق این کشور روبرو شده و نگرانی‌هایی را در اتحادیه آفریقا ایجاد کرده است.

ژنرال خلیفه حفتر که بخش اعظم شرق لیبی را کنترل می‌کند از تمام مردم این کشور خواسته برای دفاع از سرزمین‌شان سلاح به دست بگیرند.

او رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را “سلطانی دیوانه” خوانده که در آرزوی تسلط مجدد بر یکی از سرزمین‌های سابق دولت عثمانی است.

مجلس ترکیه روز پنج شنبه (۲ ژانویه – ۱۲ دی) به مداخله نظامی و اعزام نیرو به لیبی رای داد.

رئیس اتحادیه آفریقا گفته که تهدیدهای سیاسی و مداخلات نظامی در لیبی تنها خطر رویارویی را افزایش می‌دهد.

ترکیه متحد دولت مستقر در طرابلس لیبی (مورد حمایت سازمان ملل متحد) است و تجهیزات نظامی مثل پهپاد، سلاح و کامیون در اختیار آن می‌گذارد.

ژنرال حفتر در جریان قیام سال ۲۰۱۱ به لیبی بازگشت و رهبر یکی از گروههای شورشی مهم در شرق لیبی شد
ترکیه به دنبال آن است تا جلوی پیشروی‌های نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، مستقر در شرق لیبی را بگیرد.

“ارتش ملی” ژنرال حفتر بخش بزرگی از لیبی را در دست دارد و از مدت‌ها پیش درصدد تصرف طرابلس، پایتخت لیبی بوده است و ترکیه می‌خواهد مانع از این کار شود.

دولت فائز سراج، نخست‌وزیر دولت مستقر در طرابلس (که دولت وفاق ملی خوانده می‌شود)، با حملات دولت رقیب مستقر در شرق مواجه است.

آقای اردوغان ماه پیش گفت دولت آقای سراج خواهان حضور نیروهای ترکیه در این کشور شده است. این دو توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن ترکیه نیروهای نظامی خود را به لیبی می‌فرستاد.

در عین حال، دولت ترکیه قراردادی با این دولت برای تعیین مرز دریایی و استخراج نفت از مدیترانه بست که با مخالفت یونان، اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه شد.

نیروهای ژنرال حفتر تابستان سال پیش اعلام کردند که به دلیل حمایت ترکیه از دولت لیبی به اهداف متعلق به ترکیه حمله خواهند کرد. اردن و امارات از حامیان ژنرال حفتر هستند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 79851
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا