گاردین: پیشینه انکارناپذیر دولت آمریکا در ترورهای مخوف

به گزارش جهان صنعت نیوز: گاردین در مطلبی با بیان اینکه ترورهای مخوف از جمله ابزارهای واشنگتن علیه دشمنان خارجی است، نوشت: ترور سردار سلیمانی از دسته همان اقدامات تروریستی است که مرگ بسیاری از مقامات دیگر دنیا به دست دولت آمریکا را در پی داشته است.

در مطلب مندرج در این روزنامه بریتانیایی با عنوان “ترور سلیمانی تازه ترین مورد از تلاش های مهیب و تروریستی آمریکا” آمده است: دولت آمریکا هرگز با هنر مخوف ترورهای سیاسی غریبه نبوده است.

ایالات متحده طی دهه ها، تکنیک های ماهرانه ای علیه دشمنان خود به کار گرفته؛ از اعزام یک شیمی دان مسلح به سمی کشنده برای نابودی “پاتریس لومومبا” (سیاست‌مدار و اولین نخست‌ وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو) در دهه ۶۰ میلادی تا استفاده از قرص های سمی در غذای “فیدل کاسترو” رهبر کوبا.

اما ترور “سردار قاسم سلیمانی” فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نوع خود منحصر به فرد بود.

“چارلز لستر” عضو ارشد انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن در این خصوص گفت: “ایالات متحده به سادگی در مقام ترور مقامات ارشد دولتی مانند سردار سلیمانی بر نمی آید، چراکه وی بدون تردید دومین مرد قدرتمند ایران پس از رهبری عالی بود.

پس از آنکه ترامپ در توییتر خود از این اقدام تروریستی خبر داد، قوانین داخلی یا بین المللی موجب شده ایالات متحده به جرمی که معمولا به دشمنان خود می چسباند، متهم شود. “محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران این ترور را یک “اقدام تروریستی بین المللی” اعلام کرد.

“ویپین نارنگ” محقق سیاسی در دانشگاه “ام آی تی” ماساچوست نیز این اقدام را نه بازدارندگی، که نوعی سربریدن آشکار نامید. آمریکا در طول نیم قرن گذشته از هیچ تلاشی برای از میان بردن دشمنان خارجی خود از راه های بسیار مشکوک قانونی و اخلاقی دست برنداشته است. این کشور همچنین اعتراف کرده که در دستکم ۸ مورد اقدام به ترور کاسترو کرده است، هرچند آمار و ارقام واقعی باید چیزی فراتر از ۸ مورد باشد.

“ویلیام بلوم” نویسنده کتاب “امید کشتار” هم مداخلات نظامی ایالات متحده و سازمان سیا را از زمان جنگ جهانی دوم، شامل تهاجم، بمب گذاری، سرنگونی دولت ها، ترور، شکنجه و جوخه های مرگ بر می شمرد.

گاردین در ادامه مطلب خود یادآوری می کند: به نظر می رسید که سازمان سیا در دهه های ۱۹۶۰ و ۷۰ به نوعی جنون دست یافته بود به گونه ای که در سال ۱۹۷۵ کمیته کلیسا (یکی از کمیته های سنای آمریکا) در مورد ترورهای بیشمار علیه رهبران خارجی از جمله لومومبا، “رافائل تروخیو” (حاکم نظامی جمهوری دومینیکن)، “نگو دین دیم” رییس جمهوری ویتنام جنوبی و البته کاسترو تحقیق کرد. در پایان رییس جمهوری وقت ایالات متحده دخالت کشورش در ترورهای سیاسی خارجی را ممنوع اعلام کرد.

اما این ممنوعیت چندان طولی نکشید و از سال ۱۹۷۶، ایالات متحده همچنان به تلاش برای ریشه کن کردن رهبران خارجی درگیر یا متهم شده است.

“رونالد ریگان” از روسای جمهوری آمریکا حملات بمبی را در سال ۱۹۸۶ با هدف قرار دادن “معمر قذافی” رهبر لیبی آغاز کرد. دو سال پیش هم کره شمالی ادعا کرد که سیا سعی در ترور “کیم جونگ اون” رهبر این کشور داشته است.

“مری الن او کانل” استاد حقوق بین الملل دانشگاه نوتردام، خطی میان دولت های پیشین ایالات متحده و غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ رسم کرده و می گوید: “ظهور پهپادهای بدون سرنشین در سال ۲۰۰۰، ایالات متحده را در سراشیبی تندی قرار داده که نتیجه آن بحران کنونی است که شاهدش هستیم”.

نخستین استقرار یک هواپیمای بدون سرنشین به عنوان ابزار ترور توسط “بیل کلینتون” و در راستای تلاش برای نابودی بن لادن انجام شد. اما نخستین ترور موفقیت آمیز توسط دولت بوش در یمن صورت گرفت.

اوباما هم میراث دار دولت بوش در استفاده گسترده از ترورها از طریق پهپادها شد، ضمن آنکه به دنبال این بود با استفاده از برخی یادداشت های داخلی، به این ترورها جنبه ای قانونی ببخشد. اما براساس همین یادداشت ها و اسناد بدست آمده ترورهای هواپیماهای بدون سرنشین طبق قوانین بین المللی سوءاستفاده از منشور سازمان ملل تلقی می شود.

اوکانل در ادامه افزود: “از زمان اوباما، زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی آرام آرام شدت گرفت اما حالا ترور سردار سلیمانی به این روند شدت بیشتری داده است و ما اکنون در حال پیشروی به سمت یک وضعیت کاملا بی قانون هستیم”.

اوکانل ادامه داد: “اکنون فقط یک قدم برای آمریکا باقی مانده است و آن اینکه قانون را کاملا نادیده بگیرد و من فکر می کنم ترامپ بر این باور است چون سردار سلیمانی از دیدگاه وی آدم بدی بود، باید ترور می شد”.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 79905
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا