روز دوم – معرفی بازارهای مالی

در روز گذشته با تعاریف بازارهای مالی آشنا شدیم و دریافتیم که بازارهای مالی محل تجمع خریداران و فروشندگان یک یا چند محصول است که موجب تسهیل مبادلات مالی میان مجموعه‌ها یا سازمان‌ها با شخص یا اشخاص می‌شود. امروز به بررسی انواع بازارهای مالی خواهیم پرداخت.

بازار های مالی بر پایه معیارهای متفاوتی همچون نوع دارایی، زمان عرضه اوراق بهادار و زمان سررسید تعهدات مالی دسته‌بندی می‌شوند.

در طبقه‌بندی نوع دارایی می‌توان به بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار ابزار مشتقه و… اشاره کرد.
در طبقه‌بندی براساس مرحله عرضه اوراق بهادار به دو دسته بازار دسته اول (اولیه) و بازار دسته دوم (ثانویه) اشاره کرد.و براساس طبقه‌بندی سررسید تعهدات مالی می‌توان به بازار پول، بازار سرمایه، بازار کالا، بازار مشتقه و… اشاره کرد.

به طور کلی بازارهای مالی را می‌توان به دو دسته کلی‌تر زیر تقسیم کرد:

۱- بازار با تبادلات مالکیتی و حقیقی: بازاری سازمان یافته با قوانین مشخص و خاص برای معاملات را گویند مانند بازار بورس نیویورک، بازار بورس اوراق بهادار تهران و …

۲- بازار تبادلات خارج از بورس: به بازاری گفته می‌شود که مبادلات صورت گرفته خارج از یک مکان فیزیکی و قوانین خاص سازمان‌یافته انجام می‌پذیرد. در این بازارها معامله‌گران برای کسب سود معامله می‌کنند و نه برای تصاحب فیزیکی محصولات مانند قراردادهای CFD و بازارهای تبادلات ارزی بین‌المللی Forex.

مهم‌ترین بازارهای مالی عبارتند از:
۱- بازارهای سرمایه شامل: بازارهای سهام، بازار اوراق قرضه
۲- بازارهای کالا
۳- بازارهای ابزار مشتقه شامل: قراردادهای آتی، قراردادهای سلف، قراردادهای اختیار معامله و قراردادهای معاوضه
۴- بازار تبادلات ارزی بین‌المللی
شامل بازارهای پول و بازارهای بیمه

آموزش رایگان
شناسه : 79915
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا