استیضاح ترامپ؛ جان بولتون آماده شهادت در کنگره است

به گزارش جهان صنعت نیوز: جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته آماده است که در صورت دریافت احضاریه، برای ادای توضیحات و شهادت در ارتباط با استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا به مجلس سنا برود.

آقای بولتون یکی از چهار شاهد کلیدی است که دموکرات‌ها خواستار شهادت او هستند و به همین علت انتظار می‌رود اعلام آمادگی او فشار مضاعفی بر میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌‎خواه مجلس سنا وارد کند که گفته تمایل ندارد شاهدی برای جلسات استیضاح دعوت شود.

همین موضوع به مشکل محوری میان مجلس نمایندگان و سنا در کنگره آمریکا بدل شده است به طوری که با وجود تصویب استیضاح آقای ترامپ در مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات‌ها در این مجلس هنوز لایحه استیضاح را تقدیم سنا نکرده است.

بنابر قوانین آمریکا، پس از تصویب طرح استیضاح رئیس‌جمهوری در مجلس نمایندگان این مجلس سنا است که جلسات رسمی استیضاح را برگزار می‌کند و در نهایت ۱۰۰ سناتور این مجلس در قامت اعضای هیات منصفه به تبرئه یا گناهکاری رئیس‌جمهوری رای می‌دهند.

با وجود این، قانون اساسی آمریکا اختیار چگونگی برگزاری جلسات استیضاح و همچنین روند تحقیقات مرتبط به آن را به صورت روشن مشخص نکرده و همین موضوع باعث شده میان روسای دموکرات و جمهوری‌خواه دو مجلس کنگره آمریکا بر سر ساختار و نحوه برگزاری جلسات استیضاح بحث جدی در گیرد.

استیضاح ترامپ؛ جان بولتون آماده شهادت در کنگره است

دموکرات‌ها که اکثریت را در مجلس نمایندگان در دست دارند در جریان تحقیقات استیضاح آقای ترامپ هم به دنبال شهادت جان بولتون بودند اما آقای بولتون و چند مقام ارشد دیگر کاخ سفید از جمله میک مولوینی، رئیس دفتر آقای ترامپ، با استناد به دستور رئیس‌جمهوری برای عدم همکاری با تحقیقات استیضاح، از حضور در مجلس نمایندگان سر باز زدند.

اکنون با تصویب طرح استیضاح آقای ترامپ در مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها می‌گویند نوبت آن رسیده که شاهدان کلیدی چون جان بولتون و دیگر مقام‌های ارشد دولتی برای تنویر افکار عمومی در جلسات استیضاح حاضر شوند.

اما در مقابل، میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری خواه این مجلس می‌گوید از آنجا که روند تحقیقات و تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان “حزبی و سیاسی و ناکامل” بوده، او هم بدون هیچ پرهیزی می‌خواهد جلسات استیضاح در مجلس سنا را به نفع جمهوری‌خواهان رقم بزند و در این راه با هماهنگی کاخ‌ سفید و آقای ترامپ اقدام خواهد کرد.

ظهر دوشنبه، سخنگوی آقای مک‌کانل از واکنش به ابراز تمایل آقای بولتون برای شهادت در سنا، امتناع کرد.

کاخ سفید هم هنوز واکنشی به سخنان آقای بولتون نشان نداده اما آن طور که از این اظهارات بر می‌آید آقای بولتون اظهار تمایل خود را فارغ از خواست یا مخالفت کاخ‌ سفید طرح کرده است.

او پیش‌تر هم گفته بود که همزمان با استعفا و خروجش از کابینه آقای ترامپ، کاخ‌ سفید جلو اظهار نظر او در توییتر را گرفته بود.

با این حال، جمهوری‌خواهان می‌گویند دموکرات‎‌ها در جریان تحقیقات استیضاح فرصت احضار شاهدان را داشتند و چنانچه نتوانسته‌اند از مجاری قانونی شاهدان مورد نظر خود را به کنگره بیاورند باید مراتب اعتراض خود را به دادگاه و دیوان عالی ارجاع می‌دادند نه این که از مجلس سنا بخواهند شاهدان مورد نظر آنها را احضار کند چرا که به گفته آنها روند تحقیقات استیضاح به پایان رسیده و در جلسات استیضاح سنا تنها باید به دادخواست و دفاعیه‌ها پرداخت و در نهایت تصمیم‌گیری کرد که جایی برای ادامه تحقیقات و و بررسی شواهد جدید نیست.

خبر آمادگی آقای بولتون برای حضور در مجلس سنا روز دوشنبه، ششم ژانویه، که نخستین روز کاری کنگره پس از تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی است خیلی زود به صدر اخبار سیاسی آمریکا راه یافت؛ چرا که پیش‌تر گزارش شده بود که یکی از دلایل جدایی جان بولتون از کاخ‌سفید مخالفت او با نحوه عملکرد آقای ترامپ در قضیه اوکراین بوده است.

آقای بولتون که سومین و نامی‌ترین مشاور امنیت ملی آقای ترامپ بود، سال گذشته به طور ناگهانی از کاخ‌سفید خارج شد و در حالی که آقای ترامپ مدعی اخراج او بود، آقای بولتون اصرار داشت که شخصا استعفا کرده است.

استعفای او همزمان بود با لغو دیدار آقای ترامپ با سران طالبان در کمپ دیوید که گفته شده جان بولتون را از کوره به در کرده بود. آن دیدار هرگز برگزار نشد اما پس از علنی شدن رسوایی اوکراین، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که آقای بولتون در جریان معطل گذاشتن کمک مالی به اوکراین و همچنین فعالیت‌های رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ در اوکراین هم با رئیس جمهور آمریکا اختلاف نظر جدی داشته است.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 80652
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا