مراقب باشیم که ترامپ و موتلفانش به اهداف جنگ‌طلبانه خود نرسند

آذر منصوری*چه‌بسا ایران در مبارزه با داعش در منطقه خاورمیانه نقشی تعیین‌کننده داشته است و هم ترامپ و هم متحدانش به این واقعیت آگاه بودند که نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در این مبارزات بی‌بدیل و تعیین‌کننده بوده است.

اما او با خروج از برجام و هم اعمال تحریم‌های ظالمانه و بی‌سابقه و در نهایت با ترور حاج قاسم سلیمانی و شهادت مظلومانه او ثابت کرد که به هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست. او روز یکشنبه نیز در اقدامی نابخردانه و جنگ‌طلبانه اعلام کرده ۵۲ نقطه ایران را در تیررس خود قرار داده که بخش عمده‌ای از این نقاط بناهای تاریخی و فرهنگی ایران است. این حرف جدید او نیز مصداق آشکار نقض قواعد بین‌المللی و جنایت علیه بشریت است.

اینها را در مقدمه آوردم که بگویم هدف غایی و نهایی ترامپ حضور و سلطه بیشتر در خاورمیانه و راحت کردن خیال خود و هم‌پیمانانش از ایران است که به لحاظ استراتژیک و تاریخی امروز به قدرتمندترین موقعیت خود در خاورمیانه دست پیدا کرده است.

او نه دغدغه دموکراسی و حقوق بشر را دارد و نه صلح، ثبات و امنیت این منطقه برای او اهمیتی دارد. به باور من او فقط و فقط به انتخاب مجدد خود فکر می‌کند. به طور قطع برای انتخاب مجدد نیز می‌داند که نمی‌تواند آغاز‌کننده هیچ جنگ سختی علیه ایران باشد.

هر چند که جنگ نرم را با خروج از برجام و یکجانبه‌گرایی محض دو سال است که علیه ایران آغاز کرده است.اما جمهوری اسلامی با استفاده از دو عنصر مقاومت و دیپلماسی، با وجود همه این فشارها تاکنون در زمین او بازی نکرده است و از این پس نیز باید نهایت مراقبت را به انجام برساند تا او و موتلفانش به اهداف جنگ‌طلبانه خود دست پیدا نکنند.

در این موقعیت نه می‌توان منکر مقاومت شد و نه دیپلماسی بلکه باید با بهره گرفتن از هر دو ظرفیت انکارناشدنی ایران انتقام سخت را از او‌ در خروج کامل آمریکا از منطقه و محاکمه او در مجامع بین‌المللی گرفت.

روشن است که او از به آشوب کشیدن خاورمیانه به شرطی که در راستای تامین اهداف خود باشد استقبال خواهد کرد.شهادت مظلومانه سردار سلیمانی هم می‌تواند ظرفیتی برای حفظ انسجام و تقویت یکپارچگی ایران باشد و هم قدرت نرم و سخت ایران را در منطقه و جامعه بین‌الملل افزایش دهد.

با این حال نباید فراموش کرد که مهم‌ترین عامل حفظ این وحدت و یکپارچگی، توجه به شکاف‌های داخلی است که راه ترمیم آن، تقویت رفتارها و اقدامات و اصلاح شیوه‌های حکمرانی است که جامعه را نسبت به آینده نگران و ناامید و نسبت به کارآمدی حاکمیت بی‌اعتماد می‌کند.خاصه آنکه سردار سلیمانی خود را سرباز وطن می‌نامید و وصیت کرده که بر مزارش نیز نام او را به همین عنوان حک کنند؛ سربازی که جنگ او با داعش و ‌تروریسم در منطقه نیز برای صلح و آرامش مردم ایران و خاورمیانه بود همان‌طور که هشت سال برای دفاع از مام میهن و تمامیت ارضی کشور در مقابل دشمن متجاوز از جان مایه گذاشت.

* قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 80825
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا