روایت بانک جهانی از بحران بدهی‌ در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: بانک جهانی در آخرین گزارش خود نرخ رشد اقتصادی برای بازارهای نوظهور در سال ۲۰۲۰ را ۴.۱ درصد برآورد کرده است. رشد این اقتصادها در سال ۲۰۱۹، ۳.۵ درصد بود.

اگرچه امسال رشد این اقتصادها افزایش می‌یابد، اما روند کلی آن‌ها در یک دهه اخیر کند شده است.

بانک جهانی می‌نویسد: «در یک دهه گذشته، رشد در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه بسیار کاهش یافته است. در زمان مشابه، بدهی در این اقتصادها به شدت افزایش پیدا کرده و از حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی به حدود ۱۷۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.»

بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ بهره‌وری نیز یک مساله اصلی در این کشورهاست. بانک جهانی در گزارش چشم‌انداز رشد اقتصادی ۲۰۲۰ می‌نویسد: «رشد بهره‌وری جهانی در سال ۲۰۲۰، یکی از وجوه نا امید کننده رشد در جهان است. رشد بهره‌وری به ازای هر نیروی کار، برای افزایش استانداردهای زندگی و رسیدن به اهداف توسعه ضروری است. اما حالا روند رشد بهره‌وری نیز در بازارهای نوظهور کم شده است.»

بر اساس این گزارش، خروجی کار هر نیروی کار در بازارهای نوظهور و در حال توسعه، کمتر از یک پنجم نیروی کار در اقتصادهای توسعه یافته است. در اقتصادهایی با درآمد پایین نیز این میزان به کمتر از ۲ درصد می‌رسد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰، رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، ۷.۴ درصد بود اما در سال ۲۰۱۵ به ۳.۸ درصد رسید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 81780
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا