xtrim

فروش چادر مشکی چینی به اسم کره‌ایی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایسنا: در ماه‌های گذشته بارها این سوال مطرح شده که چرا با وجود اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چادر مشکی در جهان است، همچنان برای تامین نیاز خود به واردات متوسل می‌شود؟ طبق گفته فعالان صنعت پوشاک، واردات چادر مشکی سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مربع است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اخیرا اعلام کرد که “بازار نشان می‌دهد که نیاز سالانه کشور بیش از ۴۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی نیست”. با این وجود فقط هشت تا ۱۰ میلیون متر از آن در داخل کشور تامین می‌شود و مابقی عمدتا از کشورهای چین،‌ کره و ژاپن وارد می‌شود. در این میان به نظر می رسد به دلیل نبود نظارت کافی بر واردات، امکان سوء استفاده و فروش چادر مشکی چینی با نام‌های کره‌یی و ژاپنی وجود دارد.

در این رابطه میرمحمد تقی دانایی هوشیار با بیان اینکه کیفیت و قیمت چادرمشکی چینی بین ۳۰ تا ۴۰  درصد پایین‌تر از چادر مشکی کره‌یی است، تصریح کرد: در بازار به دلیل عدم شناخت خریداران امکان عرضه چادر مشکی چینی با عناوین کره‌یی یا ایرانی فراوان است؛ به‌ویژه به این دلیل که تولیدکنندگان چینی هیچ نوع تعهدی در درج نام خودشان بر کالاها ندارند، اما تولیدکننده ایرانی موظف به رعایت همه موازین قانونی است.

وی با اشاره به اینکه کره جنوبی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده چادر مشکی در جهان است و اخیرا به دلیل کاهش هزینه‌های تمام شده، بسیاری از کارخانه‌های خود را به ویتنام منتقل کرده است گفت: قیمت هر متر پارچه چادر مشکی در این کشور با توجه به کیفیت، عرض و وزن آن ۱.۲ تا ۵ دلار است.

opal

این عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران با اشاره به نرخ حمل و هزینه‌های ترخیص که به قیمت چادر مشکی کره‌یی اضافه می‌شود، تصریح کرد: واضح است که اگر قیمت یک متر چادر مشکی کمتر از ۱.۲ دلار تمام شود، یا به صورت قاچاق وارد شده یا از کشور چین. از طرف دیگر به علت حجم واردات غیررسمی، هیچ وقت میزان واقعی واردات این کالا مشخص نبوده است.

دانایی هوشیار همچنین قیمت هر متر پارچه چادر مشکی چینی را ۷۵ تا ۹۰ سنت اعلام کرد و گفت: معمولا این نوع پارچه‌های چینی بعد از چند ماه استفاده، بور و قرمز می‌شود و در قسمت‌هایی از آن که روی زمین کشیده شده نیز سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود که ناشی از کیفیت بسیار پایین آن‌ها است؛ چراکه هیچ نظارتی بر ورود این کالا نیست و هیچ ارگان ذی‌صلاحی کیفیت آن‌ها را تایید نمی‌کند. این درحالی است که محصول ایرانی دارای مهراستاندارد تشویقی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت واقعی در بازار با آن قیمتی که مردم خرید می‌کنند بستگی به تعداد واسطه‌هایی دارد که بین تاجر تا مصرف‌کننده وجود دارد؛ به‌طوری‌که هر چه به توزیع‌کننده عمده نزدیکتر باشید، می‌توانید با قیمت پایین‌تری کالای خود را تهیه کنید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 81999
لینک کوتاه :