نخستین توربین ملی در شبکه انتقال گاز ایران راه‌اندازی شد

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا:  محسن مظلوم فارسی‌باف در مراسم آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در جمع خبرنگاران با اشاره به دستیابی ایران به دانش فنی طراحی و ساخت توربین های ۲۵ مگاواتی کاربردی در صنایع گاز کشور، گفت: توربین ۲۵ مگاواتی ساخت داخل با دانش ایرانی در تاسیسات تقویت فشار دهق نصب و راه اندازی شده است.

مدیر پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه نصب و راه اندازی این توربین گازی ایرانی تاکنون بالغ بر ۲۴ هزار ساعت کار بدون نقص داشته است، تصریح کرد: این توربین با حمایت شرکت گاز و مشارکت توربوکمپرسور نفت طراحی و ساخته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دومین گام به منظور دستیابی کامل به دانش طراحی و ساخت توربین های گازی در کشور، طراحی و تولید نسل جدید توربین های ۲۷ مگاواتی است، بیان کرد: توربین های جدید برای شرایط خاص عملیاتی در صنعت گاز در دست طراحی و تولید است.

فارسی‌باف  همچنین از برنامه ریزی برای طراحی و ساخت پیگ های هوشمند در صنعت گاز خبر داد و یادآور شد: اولین پیگ هوشمند برای لوله ۵۶ اینچی فرآیند برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار را پشت سر می گذارد و سال آینده رسما ساخت این پیگ با مشارکت شرکت های دانش بنیان ایرانی کلید خواهد خورد.

مظلوم فارسی‌باف همچنین از دستیابی ایران به دانش فنی و ساخت پیگ هوشمند برای خطوط لوله ۳۰ اینچی گاز خبر داد و گفت: بهره برداری آزمایشی از این توربین ها در شبکه انتقال گاز کشور آغاز شده و با پایان مراحل بهره برداری آزمایشی، تولید انبوه با تکنولوژی کاملا بومی و ایرانی از سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

مدیر پژوهش و فن آوری شرکت ملی گاز ایران یکی از مهمترین برنامه های در دست اقدام را افزایش مشارکت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها با هدف بومی سازی اقلام پرمصرف کالایی در سطح شرکت گاز عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا در قالب چهار گروه اصلی کالایی، بیش از ۶۰ هزار قلم کالای پرمصرف برای تولید و ساخت بومی نشان گذاری شده است.

فارسی‌باف با اشاره به تعریف شناسنامه پژوهش و فن آوری برای هر یک از این کالاهای پرمصرف، خاطرنشان کرد: شرکت گاز به دنبال خودکفایی و بی نیاز کردن صنایع پالایش، انتقال و توزیع گاز از کالاهای وارداتی با مشارکت حداکثری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در شرایط تحریم های غیرقانونی است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش با رویکرد معرفی ظرفیت‌های داخلی و راهکارهای مقابله با آثار تحریم‌ در صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی ایران عصر دیروز (دوشنبه ۳۰ دی) آغاز بکار کرد.

این گردهمایی فعالان، سازندگان و متخصصان صنعت نفت ایران با مشارکت بیش از ۱۴۰ شرکت داخلی و بین‌المللی از کشورهای چین، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، هلند، امارات متحده عربی، روسیه و کره‌جنوبی، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، برق و انرژی برگزار شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 84359
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا