زنگ خطر ۲۰۰۰ میلیاردی تمساح خلیج فارس برای شبکه بانکی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دو روز پیش بود که علی صالحی – رئیس کل دادگستری استان هرمزگان – از اجرای حکم اعدام سرکرده باند بین‌المللی مواد مخدر معروف به «تمساح خلیج فارس» خبر داد.


وی در این باره اظهار کرد که حکم اعدام سرباند بین‌المللی مواد مخدر با نام اختصاری (ع – ز) معروف به تمساح خلیج فارس و یکی از شرکای او با نام اختصاری (م-ح) اجرا شد و ۱۸ نفر از سوداگران مرگ و اعضای دیگر این باند نیز در مجموع به ۴۲۰ سال حبس و ۲۱ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند.

به گفته علی صالحی رئیس‌ دادگستری استان هرمزگان، این سردسته سوداگران مرگ ظرف دو سال فعالیت مجرمانه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان تراکنش بانکی داشته و حتی به اسم مردگان هم حساب باز می‌کرد!

طبق آنچه این مقام قضایی اعلام کرده، این باند بین‌المللی با استفاده از راهکارهای پولشویی، بسیاری از وجوه درآمدی حاصل از معاملات مواد مخدر را به اراضی، املاک و مستغلات در اقصی نقاط کشور تبدیل کرده بود که بسیاری از این اموال نامشروع، شناسایی و به نفع دولت ضبط شد.

در این میان ابهامات و سوالاتی درباره میزان تراکنش بانکی و حد و اندازه آن و قواعدی که وجود دارد مطرح می‌شود که یک کارشناس حوزه مبارزه با پولشویی در این باره اظهار کرد: بانک‌ها قواعدی در این زمینه دارند که در آن برخی تراکنش‌ها به عنوان تراکنش‌های مشکوک شناخته می‌شوند که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال اگر مبلغ تراکنش از رقم مشخصی بالاتر باشد یا حسابی پس از مدت‌ها رکود، ناگهان گردش بالایی داشته باشد، جزو تراکنش‌های مشکوک به حساب می‌آید.

به گفته این کارشناس حوزه مبارزه با پولشویی، بانک‌ها این تراکنش‌ها را به مرکز اطلاعات مالی گزارش می‌کنند و در آن‌جا مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت وجود مشکل پرونده قضایی ایجاد می‌شود.

وی درباره استفاده از حساب‌های افراد متوفی برای انجام این تراکنش‌ها توسط باند “تمساح خلیج فارس”، اظهار کرد: در حال حاضر به منظور افتتاح حساب استعلام از سازمان ثبت احوال الزامی است. همچنین هر فرد دارای حساب در سیستم بانکی دارای کد شهاب است که از طریق آن می توان به صحت اطلاعات هویتی و در قید حیات بودن وی پی برد؛ بنابراین اگر انجام تراکنش‌ها را منوط به استعلام این کد شهاب کنیم (که به زودی انجام خواهد شد)، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و در آن صورت نه امکان باز کردن حساب به نام افراد متوفی وجود دارد و نه تراکنش با حساب‌های این افراد.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه سامانه “نهاب” از ثبت احوال نیز استعلام می‌گیرد، گفت: در این زمینه قطعا نقص اجرای قوانین مبارزه با پولشویی وجود داشته، اما در آیین‌نامه جدید تغییرات بسیار خوبی ایجاد شده تا احتمال پولشویی به شدت کاهش پیدا کند.

به گفته وی، نظارت روی بانک‌ها از سوی بانک مرکزی و سایر نهادهای مسئول، در مدت اخیر بسیار افزایش یافته است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 85638
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا