رسانه ملی رییس‌جمهور را تخریب می‌کند

احمد مازنی *ما از ابتدا گفتیم به جای آنکه به‌صورت تریبونی با سران کشور حرف زده شود چهره به چهره گفت‌وگو شود. اما گاهی متاسفانه مشاهده می‌شود با وجود اینکه سه سال از طرح گفت‌وگوی ملی می‌گذرد بگومگوهایی در میان مقامات رخ می‌دهد. این درحالی است که بخشی از جریان‌های سیاسی کشور با طرح گفت‌وگوی ملی همراه شدند و نشست‌های خوبی بین جریان‌های سیاسی برگزار شد ولی هنوز در میان سران قوا می‌بینیم که از طریق تریبون با مسوولان حرف می‌زنند. از این جهت باید تاسف خورد.

اما گاهی رییس‌جمهور به عنوان مقام اول بعد از رهبری در قانون اساسی از امکانات لازم برای انتقال پیامش به مردم برخوردار نیست مانند دیروز که برنامه سخنرانی آقای روحانی در جمع استانداران و فرماندهان با وجود اینکه قرار بود زنده پخش شود اما صدا‌وسیما از پخش مستقیم آن امتناع کرد. در این باب احساس می‌کنم که حتما به تذکرات و ارشادات رییس‌جمهور توجهی نشده و ایشان مجبور شدند مساله را با مردم در میان بگذارند. در عین اینکه به آقای رییس‌جمهور حق می‌دهم که برای پیگیری مطالبات و استفاده از ابزار و وسیله قانونی تحت فشار قرار بگیرد از آن طرف مسوولان به‌ویژه صداوسیما را مورد نقد قرار می‌دهم که چرا فرصت و امکان ارتباط آقای رییس‌جمهور با مردم را فراهم نمی‌کند و اگر آقای رییس‌جمهور نکته‌ای را تذکر می‌دهد چرا بلافاصله افراد یا نهادهای دیگر پاسخ می‌دهند؟ اگر بعد از مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور مقام اول کشور است پس همان اندازه شأن ایشان باید حفظ شود چون هم آرای مردمی را دارد و هم تنفیذ مقام معظم رهبری را اما این ملاحظات رعایت نمی‌شود و ما شاهدیم که به تذکرات و ارشادات ایشان توجهی نمی‌کنند و برعکس به‌صورت علنی و رسمی از تریبون مجلس و رسانه ملی و از همه ابزارهای رسمی کشور رییس‌جمهور و دولت را تخریب می‌کنند.

این اواخر آقای ظریف در مصاحبه‌ای جمله‌ای در چارچوب راهبرد جمهوری اسلامی گفتند که اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد ما هم مذاکره می‌کنیم. این جمله در واقع مذاکره نکردن را در شرایط فعلی نشان می‌دهد. این همان راهبرد نظام است اما همه بسیج شدند برای آنکه ایشان را به عنوان قاتل سردار سلیمانی معرفی کنند!

این در حالی است که برخی عناصر از تریبون‌های مختلف خون شهید سلیمانی را به عنوان معامله مطرح می‌کنند که مثلا با شهادت ایشان فلان مبلغ را از قطر گرفتیم یا جاسوس می‌گیریم و تحویل می‌دهیم و از غرب پول می‌گیریم. سوال اینجاست چرا اینها آزادی عمل دارند اما رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه ما که وظیفه ملی از طرف ملت دارند حتی در قالب راهبردهایی که تعریف شده حق اظهارنظر ندارند؟ به نظر می‌آید شرایط را باید به سمتی که عدالت و انصاف رعایت شود ببریم. در مورد همه چیز باید عدالت رعایت شود.

اگر منادی گفت‌وگو هستم به آقای رییس‌جمهور باید حق داد که در دفاع از حقوق ملت وقتی می‌بیند حقی ضایع می‌شود و ظرفیت‌های رسمی کشور به کمک ایشان نمی‌آید با مردم سخن بگوید. اما مخاطب را با حذف پخش زنده از رییس‌جمهور می‌گیریم!

دیروز آقای روحانی مردم را به انتخابات دعوت کردند. ایشان به مردم گفتند که مشارکت حداکثری داشته باشند و نسبت به مشکلات مایوس نشوند. آقای رییس‌جمهور با سخنان خود تلاش می‌کند انتخابات رقابتی و همراه با اعتماد بالایی ایجاد شود. به متولیان امر انتخاباتی نیز تذکر می‌دهند که مراعات کنند تا دچار خطای استراتژیک و کاهش مشارکت مردمی نشود و در عین حال به مسوولان هشدار دادند که حواسشان باشد از انتخابات برداشت تشریفاتی نشوند.

در بعضی از حوزه انتخابیه کاندیداها همه از یک جناح تایید صلاحیت‌شده هستند و این همان مفهوم سخنان رییس‌جمهور است. البته شاید عبارات و ادبیاتی که به‌کار برده می‌شود از نظر ما مورد نقد باشد اما شرایط کشور به گونه‌ای است که بعضی بدون توجه به اینکه نیاز به رای و مشارکت مردم داریم مسیر طبیعی کارمندی خودشان را در اداره کلان کشور طی می‌کنند و رییس‌جمهور به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی تذکر و به مقامات هشدار می‌دهند تا رویه تشریفاتی در انتخابات به‌وجود نیاید.

* نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 85798
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا