ایجاد عزم ملی برای گسترش خودروهای برقی

به گزارش خبرنگار جهان صنعت نیوز:،دبیر اولین همایش خودروهای آینده گفت:سالانه چند میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.اغلب این مرگ‌ومیرها ناشی از ابتلا به بیماری‌هایی چون آسم، برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است که آلودگی هوا باعث ایجاد آنهاست. زینی در ادامه افزود: آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی هستند و می‌تواند برای انسان مضر باشند. آلودگی بالای سوخت های فسیلی سبب شده که استفاده از این سوخت ها برای حفظ محیط زیست روز به روز کاهش یافته و صنایع رویکرد ویژه ای بر انرژی های پاک داشته باشند.

دبیر اولین همایش خودورهای آینده عنوان کرد:یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها  توسعه وسایط نقلیه برقی است که کاهش مصرف سوخت فسیلی، کاهش آلایندگی ها و بکارگیری فناوری های نوین را به دنبال خواهد داشت.

وی به جایگزینی خودروهای برقی با خودورهای سوخت فسیلی اشاره کرد و گفت: کشورهای پیشرفته در حال جایگزینی خودروهای برقی با خودورهای بنزینی بوده به گونه ایکه در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، آمار این خودورها ۶۰درصد افزایش یافته و این در حالیست که کشورهای اروپایی ب تردد خودروهای فسیلی را از سال ۲۰۲۵ ممنوع خواهند کرد.

دبیر اولین همایش خودروهای آینده ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت، سیاست گذاران و همراهی شرکت های دانش بینان صنعت ساخت و استفاده خودروهای برقی بیش از گذشته رو به پیشرفت برود.

زینی فرهنگ سازی و توسعه زیرساخت های مرتبط با توسعه خودروها وسایل نقلیه برقی ، دعوت از متولیان و سیاست گذاران اصلی این حوزه در دستگاه‌های مختلف اجرایی به منظور رفع موانع توسعه برقی سازی خودروها و زیرساخت‌های مورد نیاز آن و همراه کردن دستگاه‌های مختلف اجرائی در این حوزه را از اهداف این همایش عنوان کرد و افزود:  شناسایی و شبکه­ سازی شرکت های دانش بنیان توانمند در حوزه برقی سازی (Electrification)، ارائه نیازها و گلوگاه­های صنایع خودروسازی بزرگ کشور در برقی­ سازی خودروها در قالب Revers Pitchو ارائه توانمندی شرکت های دانش‌بنیان داخلی در بومی سازی فناوری‌های کلیدی Pitch از دیگر اهدافی است که در این همایش به دنبال دستیابی به آنها هستیم.

دبیر اولین همایش خودروهای آینده این همایش را ماحصل یک سال و نیم تلاش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری قلمداد کرد و گفت: از تمام فرهیختگان، متخصصان و صاحب‌نظران حاضر در همایش می خواهیم که این ستاد را توسعه زیست بوم حمل و نقل پاک مبتنی بربهره گیری از دانش الکترونیکی یاری دهند.

  مدیرعامل مپنا : عزم ملی در توسعه خودروهای برقی  

مدیرعامل شرکت مپنا همچنین در این مراسم با اشاره به بررسی ۲۰ ساله خودروهای ملی گفت:صنعت خودروسازی برقی که نسل آینده خودروها هستندعزم ملی می‌طلبد. دار این رابطه از ۲۰ سال گذشته برقی سازی خودروها در صنایع مطرح شده و متناسب با آن نیز دروس دانشگاهی طراحی شده‌اند، اما باوجود چنین سابقه ای، توفیق چندانی در تولید خودورهای برقی به دست نیامده است.

عباس علی آبادی در ادامه افزود: در مقابل حرکت کند صنعت  کشور در حوزه برقی سازی خودرو، کشورهای اروپایی به سرعت این صنعت را دنبال کرده و امروز ۷۰درصد از خودروهای آنها برقی شده است.

مدیرعامل مپنا با اشاره به سهم ۶۳ درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران گفت: تنها ۱۳درصد از احتراق بنزین، به نیروی حرکتی تبدیل و به چرخ های خودرو منتقل می‌شود این در حالی است که حمل و نقل خوردو حدود ۶۳ درصد از آلودگی هوا را به همراه دارد، با این وجود جا دارد که برای این مساله چاره اندیشی کرد.

علی آبادی همچنین پیشنهاد کرد: علاوه بر جایگزینی خودورهای برقی و هیبریدی باخودروهای سوخت فسیلی باید با برنامه ریزی، برق را در تمام عرصه های صنعتی و خانگی، جایگزین سایر انرژی ها کرد و زیرساخت‌های لازم برای برقی سازی، مصرف برقی انرژی در کشور را فراهم کرد..

مدیرعامل مپنا در ادامه به فعالیت‌های این مجموعه برای ساخت خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: در وهله اول مپنا، برقی سازی خودروهای فعلی را انجام داد و نمونه های موفقی را در این باره عرضه کرد. در راستای پیشبرد اهداف ملی نیز اولین جایگاه سوخت الکترونیک در کنار بر میلاد راه اندازی شد و نهایتا در نمایشگاه آتی خودرو، خودرو برقی مپنا به نمایش گذاشته می‌شود.

علی آبادی همچنین انتقاداتی نیز به عدم حمایت دولت مردان از مپنا به عنوان تولیدکننده خودروی برقی داشت و افزود: درحالی که مپنا به عنوان تولیدکننده داخلی، بدون حمایت‌های مالی از سوی دولت تلاش زیادی در تولید و معرفی خودروهای برقی داشت اما، متاسفانه امروز، سیاست‌های تشویقی برای واردات خودروهای برقی صورت گرفته است.

مدیرعامل مپنا استفاده از خودروی برقی را مساوی با حفظ سلامت و منافع ملی دانست و گفت: با وجودی آلودگی هوا و زیست محیطی، سوخت فسلی در تهران و کلانشهرهای کشور، باید به هر چه زودتر و با اراده ملی به سمت و سوی تولید خودروهای برقی هیبریدی رفت. 

رییس سازمان مدیریت صنعتی: ضرورت  حرکت به سمت فناوری‌های نوین

همچنین ریاست سازمان مدیریت صنعتی در این همایش گفت:طبیعی است که ما هم باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنیم و خوشبختانه زیرساخت‌ها و شرکت های معتبری نیز برای استفاده از فناوری وجود دارد.

ابولفضل کیانی در ادامه افزود : تحولات نوظهور در عصر جدید با دیدگاه مدیریتی و تاکید بر صنعت خودرو انجام می‌شود.

وی افزود: این دهه نیز که در آن قرار داریم به مانند دهه های دیگر که نام مخصوص خود داشت این دهه نیز به دهه عصر دیجیتال نام گرفته است.

وی ادامه داد: بازار کار جهانی امروزه از مدرک گرایی به سمت خلاقیت گرایی حرکت می‌کند.

کیانی افزود: ۵۵ شرکت برتر دنیا هم اکنون افرادی را می پذیرند که خلاقیت بیشتری داشته باشند و از فناوری دیجیتال سر رشته بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات فناوری در حوزه های مختلفی است افزود: پیشرفت فناوری باعث شده است که تغییرات زیادی در آموزش، پزشکی، و حمل و نقل و …. اتفاق بی افتد.

وی گفت: از جمله تغییرات مهم پیشرفت تکنولوژی و عصر دیجیتال، تغییرات در حمل و نقل است که روز به روز پیشرفت‌های زیادی رخ می‌دهد.

وی افزود:روند فناورانه خودرو در آینده شامل، انرژی الکتریکی به جای سوخت فسیلی، راننده خودران، خودرو های اشتراکی، کوتاه شدن چرخه تولید است و شبکه سازی خودرو ها است.

برای مثال در نروژ تعداد خودرو های هیبردی و الکترونیکی بیشتر از خودرو های سوخت فسیلی است که این آمار در کشور های دیگر نیز رو به فزونی است.

وی ادامه داد: با تغییرات فناوری و فزاینده بودن آن ما هم باید به سمتی رویم که استفاده از فناوری های نو ظهور را گسترش دهیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 86800
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا