xtrim

امیدی به تحقق بودجه‌های عمرانی نیست

حیدر مستخدمین‌حسینی *از همین رو این پرسش مطرح می‌شود که مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای افزایش رقم بودجه طرح‌های عمرانی در سال آینده برخاسته از کدام اندیشه سیاستگذاری است به ویژه آنکه نمایندگان حاضر در این کمیسیون مشارکت مردم را به عنوان پیامد این موضوع در نظر گرفته‌اند.

بدیهی است دولت در سال آینده با کسری شدید بودجه مواجه خواهد شد که کمیسیون تلفیق بودجه در همین رابطه به انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای تامین کسری بودجه رای مثبت داده است. طبق مصوبه این کمیسیون، بانک‌ها مکلف به خرید اوراق مالی منتشره از سوی دولت هستند و در صورتی که منابع مالی بانک‌ها کفاف خرید این اوراق مالی را ندهد، بانک مرکزی عهده‌دار مسوولیت خرید اوراق مالی دولت خواهد شد.

از سوی دیگر با توجه به پیچیدگی‌های متغیرهای اقتصادی که موجب شده دولت و مجلس فرآیند خصوصی‌سازی را تعطیل شده فرض کنند، احتمال اینکه بتوان منابع موردنیاز طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین کرد نیز دور از انتظار است. به این ترتیب عدم تحقق ارقام بودجه‌های عمرانی به راحتی قابل پیش‌بینی است و امیدی به تحقق ارقام بودجه‌های عمرانی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد اختصاص ردیف‌های بودجه‌ای بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی انجام می‌شود در حالی که بخش خصوصی ظرفیت‌های لازم برای مشارکت در اجرای پروژه‌های عمرانی را دارد، اما روند نامناسب خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته مانعی جدی در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای این منظور محسوب می‌شود که بدعهدی دولت در واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از جمله آنهاست.

اما از آنجا که استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های عمرانی توجیه اقتصادی دارد، دولت در تلاش است بار اجرای این پروژه‌ها را از دوش خود بردارد و مردم و بخش خصوصی را مسوول اجرای آنها کند.

اما عدم تحقق بودجه‌های عمرانی در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ که وضعیت مناسب‌تری به لحاظ اقتصادی داشتیم، این پرسش را مطرح می‌کند که کمیسیون تلفیق بودجه با چه انگیزه‌ای و در چه چارچوبی رقم بودجه‌های عمرانی در سال آینده را افزایش داده است؛ موضوعی که می‌تواند ریشه در عمر کوتاه باقیمانده مجلس دهم داشته باشد!

* اقتصاددان

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 86846
لینک کوتاه :