سرمایه؛ پیش‌شرط توسعه اقتصاد دیجیتالی

سیدمحمد فتحی‌لو *به طور کلی استارت‌آپ‌ها برای پیشرفت و توسعه به زیرساخت‌هایی نیاز دارند. یکی از این زیرساخت‌ها فضای کار است. اگر قرار باشد سهمی از اقتصاد کشور به اقتصاد دیجیتالی تخصیص یابد باید زیرساخت‌هایی مانند فضای کار فراهم شود. بسیاری از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی به دلیل کمبود هزینه دورکاری می‌کنند. فضای اشتراکی نیز هزینه زیادی دارد.

از آن مهم‌تر سرمایه‌گذار است. استارت‌آپ‌های نوپا به سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیاز دارند. اکنون با شرایط کنونی اقتصادی کشور سرمایه‌گذاران از اینکه روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند هراس دارند. استارت‌آپ‌ها عدم قطعیت دارند و ریسک بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. به همین دلیل برای جذب سرمایه‌گذار نخست باید اقتصاد کشور سروسامانی پیدا کند. اگر این امر رخ ندهد استارت‌آپ‌ها نیز در جذب سرمایه‌گذار شکست خواهند خورد.

سرمایه‌گذاران ایرانی دیدگاه سنتی دارند و توقع دارند سرمایه‌شان به سرعت به نتیجه برسد و اصل سرمایه به همراه سود به آنها برگردد.

البته در این میان هستند سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که فضای اکوسیستم استارت‌آپی را درک می‌کنند، حتی این سرمایه‌گذاران نیز نمی‌توانند صبر کنند و خروجی خوبی از سرمایه‌گذاری‌شان در کمترین زمان می‌خواهند.

از سوی دیگر مردم عادی نمی‌دانند با سرمایه خود چه کنند، نهایت اینکه پول‌شان را به ارز یا طلا تبدیل کنند یا در شجاعانه‌ترین شرایط آن را در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر اطلاعات کافی درباره استارت‌آپ‌ها به مردم ارائه شود ممکن است ترغیب شوند تا روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به طور کلی کمبود سرمایه موجب شکست بسیاری از استارت‌آپ‌ها می‌شود چراکه تمامی اعضای استارت‌آپ‌ها مانند فاندرها روحیه همکاری و کار تیمی ندارند. آنها در ازای کاری که می‌کنند توقع درآمد دارند و به تدریج به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه‌ها استارت‌آپ‌ها تعطیل می‌شوند.

برخی از استارت‌آپ‌ها از همان ابتدا درگیر مجوز می‌شوند و به خاطر دریافت مجوز و سرمایه از دولت دست به هر کاری می‌زنند. در این میان بسیاری از فاندرها می‌خواهند روند اداری و دریافت مجوز به سرعت طی شود و کار به نتیجه برسد. به همین دلیل خود را به دولت معرفی و از آن درخواست کمک می‌کنند.

* فعال در زمینه کسب‌وکارهای مجازی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 86855
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا