ظرفیت های شغلی با افزایش سرمایه ایجاد می شود

جهان صنعت نیوز| بر اساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده، حدود ۱۵۹۶ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ پرداخت شده است.  این در حالی است که منابع تخصیصی از محل تبصره ۱۸ در سه بخش تامین سرمایه در گردش موردنیاز فعالان اقتصادی و کمک به نوسازی و جایگزینی ماشین‌آلات و طرح‌های که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، پرداخت می شود.

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، این میزان تسهیلات به ۲۷۸ فقره طرح پرداخت شده است. همچنین بیشترین پرداختی از این محل به استان البرز با یکهزار و ۶۰۳ میلیارد تومان برای ۲۸ فقره طرح و کمترین پرداختی دراستان ایلام به مبلغ یک میلیارد تومان برای دو طرح بود. همچنین این تسهیلات به استان های چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی تعلق نگرفت.

این آمارها در حالی بیان می شود که به نظر می رسد تسهیلات پرداختی نتوانسته تاثیر چندانی در حوزه اشتغالزایی داشته باشد . کارشناسان بازار کار نیز در این خصوص معتقدند که تبصره ۱۸ قانون بودجه نمی تواند اشتغال ایجاد کند. این در حالی است که فر‌آیند و سامانه‌‌ای هم برای پایش و رصد اشتغال‌زایی حاصل از این تسهیلات وجود ندارد.  در همین خصوص مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه معتقد است که طرح های تسهیلات محور اشتغالزا نیست. به گفته رضا تازیکی،  آن دسته از برنامه های دولت مانند تبصره ۱۸ که تسهیلات محور است،  موجب اشتغال پایدار نمی شود و اثر تورمی بر اقتصاد خواهد داشت.

تبصره ۱۸ قانون بودجه اشتغال پایدار ایجاد نمی کند

بر همین اساس عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران  به «جهان صنعت نیوز » گفت:  اگرچه هدف اصلی دولت از پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ایجاد اشتغال است اما واقعیت این است که این اقدام اشتغال پایدار ایجاد نمی کند.

عباس آرگون اظهار کرد: اگرچه این طرح ها می تواند تا حدی به حوزه صنعت و تولید کمک کند اما راه اشتغالزایی نیست و باید دید که سهم این طرح ها در اشتغالزایی چقدر است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح هایی مانند تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه  بر توسعه بنگاه متمرکز است یا ایجاد بنگاه های جدید، گفت: توسعه بنگاه به نوعی اشتغال را نیز به دنبال خودش خواهد داشت. در واقع زمانی که کارخانه ای توسعه پیدا می کند، ظرفیت جدیدی هم برای اشتغال ایجاد خواهد شد اما سوالی که در این میان مطح می شود این است که آیا توسعه بنگاه ها می تواند اشتغال مورد نظر ما را تامین کند یا خیر.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه افزایش سطح بیکاری منجر به کاهش درآمد ملی کشور و همچنین کاهش رفاه جامعه می شود، افزود: با توجه به سطح بالای بیکاری در کشور به خصوص در اقشار تحصیل کرده،  ایجاد اشتغال یکی از دغدغه های اساسی است. این در حالی است که افزایش سطح بیکاری علاوه بر کاهش درآمد ملی، عمر افراد را که بسیار ارزشمند است را نیز تلف می کند و مسائل و معضلات  اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

سرمایه گذاری ها باید افزایش پیدا کند

وی با تاکید بر اینکه  ما باید بسترهای ایجاد اشتغال را فراهم کنیم، اظهار کرد: ایجاد ظرفیت های شغلی جدید در جامعه باید از طریق تشکیل سرمایه انجام شود. در واقع ما می توانیم با افزایش سرمایه گذاری ها، ایجاد اشتغال کنیم .

آرگون با اشاره به اینکه افزایش سرمایه نیاز به ثبات قوانین و مقررات دارد، افزود: شرایط اقتصادی باید پیش بینی پذیر باشد و اقتصاد ثبات پیدا کند تا بتوان به تشکیل سرمایه و افزایش سرمایه گذاری ها دست پیدا کرد.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه به دنبال این سرمایه گذاری ها می توان اشتغال پایدار ایجاد کرد، گفت: در این راستا ما باید بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم تا در بستر آن سرمایه گذاری های جدیدی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در ادامه می توان با افزایش سرمایه گذاری در حوزه تولید، رشد و توسعه صنعت را ایجاد کرد و در نهایت در بازارهای صادراتی نیز نقش قابل توجهی ایفا کرد.

تولید باید متناسب با نیاز بازار باشد

آرگون با اشاره به اینکه  اینها زنجیره های به هم مرتبط و متصل هستند ، خاطرنشان کرد: نباید از این موضوع نیز غافل شد که اشتغالزایی در چه مسیری صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: تولید باید متناسب با نیاز بازار داخل و همچنین بازارهای صادراتی باشد. در غیر این صورت سرمایه گذاری در آن حوزه معنایی ندارد و منجر به اشتغالزایی نمی شود.

این فعال بخش خصوصی بیان کرد: ما باید متناسب با نیاز بازار کالا تولید کنیم، سرمایه گذاری انجام دهیم و سودآوری داشته باشیم.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران افزود: در حال حاضر باید زمینه هایی که می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری شود، بهبود پیدا کند و فضای کسب و کار اصلاح شود. به این ترتیب می توان فضایی را ایجاد کرد که به دنبال آن مردم به سرمایه گذاری در بخش های مولد علاقمند شوند و در نهایت اشتغال ایجاد شود.

به گفته این کارشناس، اشتغال بیشتر در بنگاه های کوچک و متوسط است شکل می گیرد اما باید این نکته را قبول کرد که ایجاد کردن شغل، هنر مدیریت اقتصادی می طلبد که به نظر می رسد در شرایط فعلی چندان از آن بهره نبردیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 87009
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا