شیطنت برخی افراد در بازار

به گزارش جهان صنعت نیوزهنوز خریدهای نوروزی در بازار خودرو به طور کامل آغاز نشده و پیش بینی می شود که با افزایش تقاضای مردم در بهمن و اسفند، تقاضا برای خرید اوج بگیرد. بر این اساس زمانی که مردم برای خرید صف تشکیل می‌دهند هم قیمت افزایش می‌یابد و هم کیفیت افت می‌کند. این در حالی است که همین حالا نیز قیمت خودرو از محل درب کارخانه تا بازار دست کم تا ۲۰ میلیون تومان گران شده  که این نوسان قیمت در حوزه خودرو بسیار زیاد است. بر همین اساس این شائبه مطرح می شود که به دلیل خودداری خودروسازان از عرضه خودرو به بازار، شاهد افزایش قیمت های این چنینی در بازار هستیم.

به گزارش خبرنگار جهان صنعت نیوز؛ بر همین اساس مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه بازدید از خط تولید ترمز خودروهای سبک شرکت آذین تنه، با تکذیب این موضوع اظهار کرد: طی سه ماهه اخیر ۱۵۰ هزار خودرو تحویل مردم شده که عددی بی سابقه و دقیقا معادل تعداد خودروهایی است که در شش ماهه قبل از آن تحویل داده شده بود .

درخواست واریز پول به حسابی غیر از ایران خودرو، کلاهبرداری است

به گفته فرشاد مقیمی، اینکه ما نمی خواهیم خودرو تحویل مردم دهیم درست نیست.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه دستگاه امنیتی ما در حال بررسی هستند که چه کسانی در حال شیطنت در بازار هستند، گفت: اگر ثبت نامی در حوزه خودرو انجام می شود که هزینه آن به حسابی غیر از حساب ایران خودرو واریز می شود، تخلف و مصداق کلاهبرداری است.  به گفته مقیمی، این اتفاقات در نمایندگی های ایران خودرو رخ نمی دهد چرا که تخلف است و فعالیت آن نمایندگی حتما متوقف می شود.

وی در ادامه  افزود: برنامه ریزی ما این است که در برهه ای از زمان که افزایش تقاضا برای خودرو رخ می دهد، بتوانیم خودروها را تحویل مردم دهیم. از این رو حتی در روزهای تعطیل نیز افراد می توانند با مراجعه به درب کارخانه خودروی خود را تحویل بگیرند.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: شش هزار دستگاه خودرو در یک و نیم ماه گذشته درب کارخانه تحویل مردم داده شده است.

یک ریال هم به قیمت خودروهای تحویلی اضافه نشده

مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خودروسازان تقاضای افزایش قیمت داده اند یا خیر، گفت: یک ریال هم به قیمت خودروهای تحویلی از سوی خودروسازان اضافه نشده و مصوبه ستاد تنظیم بازار عینا اجرا می شود اما باید توجه داشت بخشی از افزایش تقاضا مربوط به ایام پایانی سال است که ممکن است قیمت را در بازار با نوسان مواجه کند . با این حال ما تلاش داریم راهکارهایی را در نظر بگیریم که فرصت های برابری را برای حضور مردم در خرید خودرو فراهم کند.

مدیر عامل ایران خودرو از برگزاری جلسه ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان در حوزه تنظیم بازار و ارائه راهکارهای فروش خودرو به مصرف کنندگان واقعی خبر داد و افزود: امروز با حضور وزیر صنعت و ارکان مختلف وزارتخانه جلسه ای برگزار خواهد شد تا در قالب آن بتوانیم برای مدیریت تقاضا و تامین نیاز مصرف کنندگان واقعی برنامه ای ارائه دهیم.

مقیمی با تاکید بر فراهم آوردن زیرساخت های اینترنتی برای فروش خودرو ، گفت: برخی ربات هایی را به کار بسته بودند تا بتوانند ثبت نام سریعی در خودروها داشته باشند اما به هر حال ما با برخی مذاکره کردیم تا با استفاده از آنتی ربات ها این باگ را هم برطرف کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه دستگاه های امنیتی نیز در این رابطه وارد عمل شده و در حوزه مرتبط با فروش اینترنتی نظارت کامل دارند، تصریح کرد: از مردم می خواهیم تا محل استقرار و مشخصات افرادی که مدعی ثبت نام خودرو آن هم با بکارگیری ابزارهای خاص هستند را به ما معرفی کنند.

برای هیچ کس رانت قائل نیستیم

مقیمی تاکید کرد: ما برای هیچ کسی رانت قائل نیستیم . در واقع قصد داریم فرصت های برابری را برای خرید مردم در حوزه خودرو فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: البته مردم باید بدانند مبلغ خرید خودرو باید به حساب ایران خودرو واریز شود، در غیر این صورت کلاهبرداری صورت گرفته است.

مقیمی افزود: وقتی تقاضا از حدی بالاتر می‌رود، برای خرید خودرو صف ایجاد می شود. در این میان ممکن است یکی از سرعت بالای اینترنت برخوردار باشد و بتواند ثبت نام کند. وی در خصوص جزئیات جلسه خود با وزیر صنعت برای ساماندهی تقاضا در بازار خودرو اظهار کرد: برنامه مدیریت تقاضا دارای چندین وجه فرا وزارتخانه، وزارتخانه و خودروسازان است که طی ۲ روز آینده توسط وزیر اعلام خواهد شد.

۹۵ درصد خریدها داخلی است

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در جریان این بازدید، از افتتاح خط ترمز عقب خودرو به صورت دیسک خبر داد و گفت: این سیستم ترمز عقب برای خودروهای رانا، دنا و پژو ELX مورد مصرف خواهد بود که پیش از این ١٠٠ درصد وارداتی بودند اما اکنون با کاهش ارزبری سالیانه ٣٠ میلیون دلاری در داخل تولید می‌شود.

مصطفی نکونظر اظهار کرد: ٩۵ درصد خریدها داخلی و تنها ۵ درصد خارجی است. ضمن اینکه تلاش شده تا ساده‌ترین قطعات را نیز از داخل خریداری کنیم. به گفته وی،  برای اولین‌بار در ایران خط تولید سیستم ترمز عقب خودرو به صورت دیسکی تولید می‌شود که تحت لیسانس بوش آلمان فعال است.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: واردات این قطعات سالانه ۳۰ میلیون دلار ارزبری داشت و اکنون تولید آن‌ها آغاز شده و روزانه ۱۰۰۰ دستگاه در ظرفیت تولیدی آن گنجانده شده است. دانش فنی ۳۰ ساله در این حوزه وجود دارد که از آن برای طراحی و تولید محصول بهره گرفته‌ایم. .

دعا می کنیم تحریم ادامه داشته باشد!

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز با بیان این‌که نهضت داخلی‌سازی در صنعت خودرو به خوبی جواب داده است، گفت: توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرای نهضت داخلی‌سازی در صنعت خودرو، منجر به اتفاقات بسیار خوب در این صنعت شده است؛ به نحوی که تمامی قطعه‌سازان دعا می‌کنند که تحریم ادامه داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه به دلیل توجهی که به نهضت داخلی‌سازی صورت گرفته، برخی از نیروهای تعدیل شده در خطوط تولید صنعت قطعه‌سازی، مجدد به کار برگشته‌اند و تا پایان سال برخی شرکت‌ها حتی با افزایش نیرو و جذب افزایش جدید مواجه خواهند شد.

بیگلو بیان کرد: در رابطه با شرکت آذین تنه نه تنها تمام نیروهای تعدیلی به کار برگشته اند بلکه قرار است تا پایان سال حدود ۴۰ نیروی کار جدید به کارخانه اضافه شود.

وی اظهار کردک ۲ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم با این کارخانه همکاری می کنند . خودکفایی در تولید قطعات بالای ۸۵ درصد است.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 87415
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا