سقوط قیمت نفت تداوم یافت

به گزارش جهان صنعت نیوز: سایه کرونا همچنان بر بازار نفت وجود دارد و قیمت‌ها را پایین می‌آورد. تا آنجا که در هفته گذشته نیز قیمت نفت حدود ۴ درصد افت کرد.

اما این افت قیمت در مقایسه با کاهش ۸ درصدی هفته پیش از آن حکایت از این دارد که امیدواری به تصمیم اوپک پلاس درباره کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت توانسته تا حد زیادی بازار را متعادل کند. هر چند که روسیه برای همراهی تمام و کمال با این طرح درخواست زمان بیشتری کرده است و همین امر روند مثبت نفت در روزهای پایانی هفته را ‌منفی کرد.

در کنار این کاهش،‌ عربستان تصمیم گرفته تا ۹۵۰ هزار بشکه از طرفیت پالایشگاهی خود را در هفته‌های آینده به تعمیرات ببرد.

نکته مهم آن است که معمولا در نیمکره شمالی زمین، ‌اورهال یا تعمیرات پالایشگاهی در فصل تابستان و همزمان با کاهش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود. بنابراین تصمیم عربستان به نوعی کاهش عرضه در روزگاری است که تقاضای نفت چین ۲۰ درصد، معادل ۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. عربستان در واقع به دنبال آن است تا از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرده تا واگذاری سهام آرامکو در شرایط بهتری انجام شود.

تصمیم اوپک پلاس همچنین باعث شده تا در حالی که قیمت تمامی شاخص‌های نفتی جهان، ‌با کاهش همراه شده،‌ قیمت سبد نفتی اوپک صعودی شود و به ۵۵ دلار و ۷۲ سنت برسد.

قیمت نفت برنت اما ۳.۹ درصد در مقایسه با  روز دوشنبه پایین آمد. این نفت که دوشنبه ۵۶ دلار و ۶۲ سنت قیمت خورده بود، ‌روز جمعه بر روی قیمت ۵۴ دلار و ۴۷ سنت به کار خود پایان داد.

نفت شاخص آمریکا نیز کاهشی ۲.۴ درصدی را تجربه کرد تا از ۵۱ دلار و ۵۶ سنت، ‌به ۵۰ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه برسد.

به نظر می رسد اگر تصمیم اوپک پلاس در مورد کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت محقق شود، ‌می‌تواند از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جلوگیری کند.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 87798
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا