صادرات خرما کاهش می یابد

جهان صنعت نیوز| تصمیم جدید برای اعمال عوارض صادراتی بر خرما در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش از این مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند. بر اساس آنچه رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده است، صادرات خرما از ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مشمول عوارض صادراتی است. تصمیمی که به گفته برخی از کارشناسان، به طور حتم کاهش صادرات این محصول را به دنبال خواهد داشت.

بی توجهی به مناطق محروم 

در همین خصوص مالک بزرگ‌ترین نخلستان خرمای ایران به «جهان صنعت نیوز» گفت: خرما در کشور ما در مناطقی از جمله استان های فارس ، کرمان ، بوشهر ، خوزستان ،  سیستان و بلوچستان و هرمزگان تولید می شود که معمولا مردم ساکن در آن مناطق  وضعیت مالی خوبی ندارند. در واقع وضعیت اقتصادی مردم در این مناطق چندان مناسب نیست و بسیاری از آنها درآمد خود را از طریق کاشت و تولید خرما تامین می کنند.

محمدرضا کمالی  ادامه داد: این در حالی است که وزارت کشاورزی و مسوولان از خرما به عنوان محصول تولیدی مناطق محروم آنطور که باید و شاید حمایت نمی کنند و وزارت صنعت نیز قوانینی را مصوب می کند که در نهایت بازار این محصول را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس شاهد این هستیم که رییس سازمان توسعه تجارت طی نامه‌ای به رییس انجمن ملی خرمای ایران از وضع عوارض بر صادرات خرما در دو ماه نخست سال آینده خبر داده است.

به گفته این فعال بازار خرما، تصمیم جدید برای اعمال عوارض صادراتی بر خرما  قطعا صادرات و قیمت خرما را تحت تاثیر قرار می دهد.

عضو انجمن دوستی ایران بلاروس با بیان اینکه این موضوع از همین حالا روی بازار تاثیر گذاشته است، افزود: به دلیل این تصمیم گیری، قیمت ها مقداری افت کرده است چراکه کشورهای هدف خرمای صادراتی ایران، خرمایی که عوارض صادراتی داشته باشد را خریداری نمی کنند.

تحمیل هزینه به تولیدکنندگان                                     

مالک بزرگ‌ترین نخلستان خرمای ایران اظهار کرد: خرمای تولیدی در سردخانه های نگهداری می شود و درست در زمانی که خریدار دارد، باید به کشورهای هدف صادر شود اما این تصمیم به طور حتم تاثیر منفی در بازار صادراتی خرما ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای مسلمان برای تامین بازار ماه رمضان خرمای رطب را خریداری می کنند، گفت: کشورهای CIS از جمله روسیه معمولا خرید خرمای خود از ایران را از اواخر بهمن و اسفند تا اردیبهشت انجام می دهند. اما عوارضی که برای خرما قرار داده شده است، به طور حتم تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

کمالی ادامه داد: تولیدکنندگان خرما تا کنون هزینه های نگهداری و بسته بندی را متحمل شده اند اما درست در زمانی که وقت صادرات آنها فرا رسیده است، چنین عوارضی از سوی دولت اعمال می شود.

به گفته این فعال بازار خرما،  اعمال عوارض بر خرمای صادراتی نه تنها باعث کاهش صادرات این محصول می شود بلکه در نهایت به ضرر تولیدکنندگان داخلی تمام می شود.

مالک بزرگ‌ترین نخلستان خرمای ایران افزود: همانطور که گفته شد، مناطقی که تولیدکننده خرما هستند جزو مناطق محروم به حساب می آیند و چنین تصمیماتی می تواند در وضع معیشت مردم این استانها تأثیر به سزایی داشته باشد. بنابراین دولت باید به فکر کمک به این مناطق باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 88003
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا