افزایش قاچاق و کانون‌های فساد

به گزارش جهان صنعت نیوز:حسین راغفر،اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا در انتقاد به توسعه مناطق آزاد و افزایش واردات در این مناطق  به جهان صنعت نیوز گفت:با ورود هر یک میلیارد دلار واردات به مناطق آزاد ۱۰۰ هزار شغل از بین می‌رود، مجلسی‌ها می‌خواهند تعداد مناطق آزاد را از ۱۲ منطقه به ۶۰ منطقه افزایش دهند. 

این اقتصاددان منتقد در ادامه افزود:مناطق آزاد با فلسفه توسعه صادرات شکل گرفت ولی از هدف اصلی‌اش دور شد و به مامنی برای واردات بدون مالیات و دروازه قاچاق تبدیل شد.کسانی که در این مناطق فعال هستند علاوه بر معافیت های مالیاتی تسهیلات زیادی هم دریافت می‌کنند و خودروهای لوکس وارد می‌کنند و می‌توانند با آن تا محدوده‌ای دورتر از آن  منطقه  هم تردد کنند.

وی با انتقاد به توسعه مصرف‌گرایی و مبتذلانه‌ایی که از تصمیمات مجلس شورای اسلامی نشات می‌گیرد گفت: سرمایه‌گذاران و فعالان این مناطق غالبا نمایندگان مجلس و وابستگان آنها هستند.معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده‌ای که برای این فعالان در مجلس تصویب می‌شود به نفع فعالان اقتصادی این مناطق آزاد است که غالبا در آنجا زندگی نمی‌کنند و مردم محروم این مناطق هر روز فقیرتر می شوند و از توسعه و فعالیت این مناطق آزاد نصیبی جز محرومیت سهم مردم نمی‌شود.

راغفر با اشاره به رابطه افزایش این مناطق و ایجاد زمینه فساد بیشتر گفت: توسعه و افزایش این مناطق به ایجاد افزایش زمینه‌های کانون‌های فساد جدیدی منتهی می‌شود که متاسفانه از چشم قوه قضائیه به دور مانده است.این گونه که پیش می‌رود کل کشور به تدریج به منطقه آزاد تبدیل خواهد شد.

استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به تصمیم مجلس بر ایجاد منطقه آزاد تجاری در جنوب تهران گفت :بسیاری از کالاهای قاچاقی که در بازار وجود دارد از همین مبادی وارد کشور می شود و عرصه تولید و اشتغال را به خطر می‌اندازد.اخیرا دولت فقط به مناطق آزاد تجاری اجازه واردات پوشاک داده است که این تصمیم خود به افزایش بیشتر قاچاق می‌انجامد.

به اعتقاد این منتقد دولت ریشه بسیاری از ناآرامی‌ها و اعتراضات مردم  و سخت شدن معیشت آنها را در بیکاری و افزایش تورم است که   از تصمیمات نادرست مجلس و دولت نشات می گیرد

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 88171
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا