احداث بزرگترین مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی در کوهبنان 

به گزارش جهان صنعت نیوز  دو هلدینگ معدنی بزرگ کشور، هلدینگ توسعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و هلدینگ گروه صنعتی و معدنی زرین در قالب شرکت‌های بورسی زیرمجموعه‌ی خود، شرکت صبانور، شرکت زرین‌معدن آسیا و شرکت کیمیای زنجان‌گستران و سایر شرکت‌های غیربورسی، احداث این مجتمع بزرگ در کوهبنان را رقم خواهند زد.

ایجاد اسکلۀ تمام مکانیزه برای سنگ‌آهن و فولاد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جمع خبرنگاران با بیان این‌که کاش اقتصاد ما یک قاسم سلیمانی داشت، گفت: «اگر یک چنین شخصی را در اقتصاد داشتیم الان اقتصاد ما مثل سیستم امنیتی و نظامی کشور از اقتدار ویژه‌ای برخوردار می‌شد».

عزیزالله عصاری در ادامه با بیان این‌که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از شرکت‌های برتر بورس است، بیان کرد: «ارزش این شرکت در بازار حدود ۲۶ میلیارد تومان است».

وی با بیان این‌که این شرکت دارای گروه مقتدری است، افزود: «شرکت‌ گل‌گهر، گهر زمین که ۲۰ درصد آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است، شرکت چادرملو، شرکت ارفع در اردکان، شرکت سرمد ابرکوه، فولاد خراسان، پامیدکو و شرکت صبانور که یکی از پایه‌های اصلی مشارکت سرب و روی کرمان است و تقریبا سنگ‌آهن غرب کشور را در اختیار دارد، در این مجموعه قرار دارند».

عصاری با اشاره به سرمایه‌گذاری بزرگ شرکت توسعه معادن و فلزات توضیح داد: «این شرکت موفق به راه‌اندازی یک کنسرسیوم اکتشاف شد که این کنسرسیوم برای اولین بار در کشور شکل گرفته و ۱۲ شرکت عضو آن هستند که به شرکت بزرگ اکتشافی «پایا» تبدیل شد».

وی ادامه داد: «این کنسرسیوم می‌تواند حلقه‌ی مفقوده‌ی اکتشاف در بخش‌های معادن را که خیلی کم در این حوزه کار کردیم پوشش دهد».

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: «در حال حاضر کمبود خوراک مواد برای صنایع خصوصا صنایع فولادسازی ما کاملا روشن است خصوصا اگر به افق ۱۴۰۴ برای ۵۵ میلیون تن بخواهیم برسیم قطعا حدود ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن کم داریم و لذا باید حتما در اکتشاف فعال‌تر می‌شدیم».

وی بیان کرد: «دولت به دلیل مسائلی که دارد و شرایط تحریمی که داریم وضع بودجه‌ی مناسبی ندارد که در بخش‌های عمرانی و در بخش اکتشاف هزینه کند و به همین دلیل کنسرسیوم اکتشاف خیلی برای کشور مفید بود که افتخار تشکیل آن به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افتاد و موفق شدیم این کنسرسیوم را تشکیل بدهیم و در حال حاضر نیز سه ماه است که فعالیت آن آغاز شده است».

عصاری یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های شرکت معادن و فلزات را راه‌اندازی اسکله‌ی تمام مکانیزه اعلام کرد و یادآور شد: «برای صنعت کشور و آینده زیرساخت معیوبی داریم که بهینه نیست و باید روی آن کار و سرمایه‌گذاری شود به جز بحث‌های ریل، جاده و دریا، اسکله یکی از مهم‌ترین کمبودهای ما برای واردات و صادرات است و حتما باید در این قضیه، دولت توسعه‌ی لازم را ببیند».

وی ادامه داد: «برای این کار یک حمل و نقل ترکیبی ایجاد کردیم که از شرکت‌های بزرگ تشکیل شده و ۱۸۰ هکتار زمین از سازمان بنادر جمهوری اسلامی گرفتیم که یک اسکله‌ی تمام مکانیزه برای بحث سنگ‌آهن، فولاد و سایر بخش‌های معدنی ایجاد کنیم».

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات توضیح داد: «در حال حاضر کشتی‌هایی که در اسکله‌های ما پهلو می‌گیرند ۷۰ هزار تنی هستند و ما می‌خواهیم این را حداقل به ۱۵۰ هزار تن افزایش بدهیم که در رقابت‌های جهانی بتوانیم از مارجینی که از بحث صرفه‌جویی در حمل ونقل پیدا کنیم، بهره‌مند شویم».

وی با اشاره به ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، گفت: «در گل‌گهر ۱۱ هزار قطعه‌ مهندسی معکوس شد در چادرملو و گهر زمین نیز از این اقدامات انجام شده است».

عصاری بیان کرد: «همه در حال تلاش هستند ایده‌های بسیار خوبی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار فعالی با دانشجویان بسیار خوب داریم که همه کمبودشان فقط پول است. ایده و ابتکار را دارند و فقط پول ندارند».

وی از راه‌اندازی یک شرکت برای حمایت از این ایده‌ها خبر داد و افزود: «این شرکت با ترکیب گروه مقتدر خودمان، به اضافه‌ی چند شرکت بیرونی راه‌اندازی شد تا بتواند روی ایده‌ها کار کند و هزینه‌ی پایلوت ایده را بدهد و بعد اگر به تولید انبوه رسیدیم، تولید کنیم که این اتفاق هم انجام و شرکت «راشا» تشکیل شده است».

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: «همچنین در حال انجام کنسرسیوم حفاری با هدف ایجاد هم‌افزایی خوب برای حفاری‌های کشور هستیم».

وی حرکت‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را فرا ملی دانست و گفت: «با همین نگاه گسترده برای سرمایه‌گذاری در کرمان و آغاز یک حرکت و تحول برای سرب و روی کشور ورود کردیم».

عصاری با بیان این‌که ایران دارای ۹ درصد ذخیره‌ی سرب و روی دنیا است، ادامه داد: «روی این موضوع باید خیلی کار شود که این تحول را می‌خواهیم از کرمان آغاز کنیم».

وی اضافه کرد: «یک پهنه‌ی هزار و ۲۵۰ کیلومتری در راور به صبانور داده شده و خوشبختانه محدوده‌های امیدبخشی از سرب و روی در بررسی‌های اولیه پیدا کردند».

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان این‌که کنسرسیوم اکتشاف ۶۵ هزار کیلومتر مربع پهنه را در اختیار گرفته، بیان کرد: «در طبس محدوده‌های سرب و روی پیدا کردند و این کنسرسیوم که از کرمان قرار است کار خود را آغاز کند می‌تواند در سراسر کشور گسترش پیدا کند».

وی خاطرنشان کرد: «در کشور ۶۸ کانی معدنی داریم که خیلی از این کانی‌ها ذخایرش موجود است اما کار اکتشافی روی آن‌انجام نشده و نیاز داریم برای اکتشاف از تکنولوژی پیشرفته استفاده کنیم و از خام‌فروشی جلوگیری شود».

عصاری بر ایجاد صنایع‌ پایین‌دستی در کنار صنایع بزرگ تاکید کرد و گفت: «در نشستی که با استاندار و مدیران استان کرمان داشتیم امیدواری خوبی برای سرمایه‌گذاری در کرمان به ما دادند».

بالاترین خدمت به مردم کوهبنان ایجاد اشتغال است

سالاری، فرماندار کوهبنان نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای جذب سرمایه‌گذار گفت: «من مسئولیت خود در کوهبنان را ۲۰ روز پس از زلزله آغاز کردم اما در کنار بازسازی، اشتغال، صنعت و استقرار آن در شهرستان را نیز دنبال کردیم».

وی ادامه داد: «در شهریور ۹۷ که بحث مطالعات پهنه‌ی ۱۴ کوهبنان انجام و نهایی شد جلسات مختلفی با شرکت صبانور داشتیم و اعلام کردیم شهرستان در خدمت دوستان است تا هر چه نیاز دارند تسهیل کنیم تا کار انجام شود».

سالاری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای این سرمایه‌گذاری، بیان کرد: «همه‌ی مسئولان استان برای تسهیل سرمایه‌گذاری در شهرستان کوهبنان کمک کردند».

وی یادآور شد: «بالاترین خدمت برای یک شهرستان محروم مانند کوهبنان این است که زمینه‌ی اشتغال برای مردم ایجاد شود».

فرماندار کوهبنان با اشاره به سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی برای راه‌اندازی کارخانه‌ی کنسانتره و شمش سرب و روی، گفت: «این سرمایه‌گذاری می‌تواند تمام معادن منطقه‌ی کوهبنان، راور و بهاباد یزد را فعال کند».

وی با اشاره به ایجاد اشتغال به دنبال این سرمایه‌گذاری افزود: «راه‌اندازی صنایع جنبی که در آینده در کنار این واحدها مستقر می‌شود می‌تواند به اشتغال و توسعه‌ی کوهبنان کمک کند».

سالاری خاطرنشان کرد: «منابع دولتی محدود است و با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد نیازمند ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری هستیم تا سرمایه برای تولید در کشور فراهم شود و جهت‌گیری کشور نیز همین است».

وی اضافه کرد: «امیدواریم این سرمایه‌گذاری تحولی را در شهرستان کوهبنان که به لحاظ توسعه‌ای مقداری عقب مانده بود ایجاد کند و مشکل اشتغال مردم حل شود».

احداث این مجتمع به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال جدید کمک می‌کند

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین‌معدن ‌آسیا با بیان این‌که به دنبال این هستیم تا قطب سوم سرب و روی کشور را در استان کرمان و شهرستان کوهبنان بنا بگذاریم، گفت: «اگر رسانه‌ها به عنوان یار دوازدهم کمک کنند، قطعا چهره‌ی منطقه‌ی محروم کوهبنان تغییر خواهد کرد و در کنار آن صنایع پایین‌دستی خواهد آمد».

ابراهیم جمیلی بیان کرد: «این‌طور نیست که همه‌ی صنایع را ما سرمایه‌گذاری کنیم اما بسیاری از سرمایه‌گذاران زمانی که ببینند شرکت‌های خوب بورسی در کرمان فعال شده‌اند برای ورود به این منطقه و سرمایه‌گذاری اقدام خواهند کرد».

وی افزود: «این مجتمع به ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی کمک می‌کند».

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین‌معدن ‌آسیا با اشاره به خصوصیات این طرح، توضیح داد: «یک کارخانه ۳۰۰ هزار تنی کنسانتره‌ی سرب و روی در سه فاز ایجاد می‌شود که فاز نخست آن شامل ۵۰ هزار تن کنسانتره است که ۱۰ هزار تن کنسانتره سرب و ۴۰ هزار تن کنسانتره روی دارد و همراه آن ۱۰ هزار تن شمش روی ایجاد می‌شود».

وی ادامه داد: «بلافاصله بعد از آن، قطعا نتایج اکتشافات و معادن بیشتر به دست می‌آید و ما احداث فاز دوم را آغاز خواهیم کرد، فاز دوم دو برابر فاز نخست خواهد بود و ۱۰۰ هزار تن به کنسانتره افزوده می‌شود، ۱۰ هزار تن شمش روی به آن اضافه می‌شود و پنج هزار تن شمش سرب».

جمیلی خاطرنشان کرد: «در مرحله‌ی آخر ظرفیت به ۳۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد، یعنی ۱۵ هزار تن کنسانتره و ۱۰ هزار تن شمش روی و ۱۰ هزار تن شمش سرب اضافه می‌شود».

وی یادآور شد: «در کنار آن اگر خاک‌هایی که استحصال می‌شود عناصر دیگری هم داشته باشد قطعا روی آن هم سرمایه‌گذاری خواهد شد و به تولیداتی که داشتیم اضافه خواهد شد».

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین‌معدن ‌آسیا توضیح داد: «پیش‌بینی اولیه ایجاد اشتغال برای هزار نفر در مجتمع سرب و روی است و تعهد اخلاقی دادیم که همه‌ی کارکنان را از نیروهای بومی برداریم مگر این‌که تخصصی که نیاز داریم، در منطقه وجود نداشته باشد، که در این صورت از استان نیرو می‌گیریم و اگر در استان هم این تخصص نباشد از نیروهای غیربومی استفاده می‌کنیم».

وی تربیت نیروهای بومی را از دیگر اهداف شرکت بیان کرد و گفت: «در گروه صنعتی معدنی زرین، صنعت را بومی کردیم و با مهندسی معکوس مشابه ماشین‌آلاتی که خریدیم را ساختیم و در کنار این، بومی‌ها را صنعتی کردیم یعنی کسانی که الان بومی هستند شاید برای صنعت مناسب نباشند را آموزش دادیم و بومی‌ها را تربیت کردیم که اگر زمانی برای ما کار نکنند در بیرون امکان کار کردن برای آن‌ها فراهم باشد».

جمیلی همچنین از بورسیه‌ی نیروهای مورد نیاز خبر داد و افزود: «اگر به رشته‌ای نیاز داشته باشیم و از افراد بومی‌ در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل باشند به آن‌ها کمک هزینه‌ی تحصیلی می‌دهیم و آن‌ها را بورسیه می‌کنیم که بعد از فارغ‌التحصیل شدن به کار مشغول شوند».

وی تاکید کرد: «دنبال کسانی هستیم که کار بکنند، دنبال کسی نیستیم که پشت میز بنشیند. این شرایط کار در معدن و صنایع معدنی است».

جمیلی خاطرنشان کرد: «در گروه صنعتی معدنی زرین، محصولات را به ۱۷ کشور صادر می‌کنیم و کیفیت کالای ما آن قدر مورد قبول کشورهای مقصد است که محصول ما آزمایش نمی‌شود و با همین کیفیت می‌خواهیم در استان کرمان کار کنیم و نیاز به کمک مسئولان استان کرمان داریم که خوشبختانه استاندار بسیار محکم حمایت خود را از این طرح اعلام کردند».

وی با اشاره به حمایت سایر مسئولان از احداث مجتمع صنعتی در کوهبنان، گفت: «یک تشکر ویژه از فرماندار دارم زیرا طی یک‌باری که با هم صحبت کردیم چنان صادقانه با من صحبت کرد که من که باید یک آهوی فراری باشم دوست داشتم ایشان را ببینم زیرا می‌بینم برای این‌که کوهبنان از محرومیت خارج شود تلاش می‌کند».

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین‌معدن ‌آسیا با بیان این‌که بومی‌سازی را در کوهبنان هم انجام خواهیم داد، بیان کرد: «زمانی که این کار شکل بگیرد صنایع استان با یک صنعت جدید آشنا خواهند شد و شرایطی که در کشور است این‌جا تکرار می‌شود و باعث خواهد شد یک رونق اقتصادی خوب به استان بیاید».

وی ادامه داد: «احداث این مجتمع می‌تواند در ارزآوری استان کرمان و کشور تنوع بیشتری ایجاد کند و به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال جدید کمک خواهد کرد».

جمیلی گفت: «از استان منابع نمی‌خواهیم و فقط تامین مواد اولیه و حمایت را می‌خواهیم که مسئولان قول دادند این کار انجام شود».

وی خاطرنشان کرد: «در بخش معدن فعالیت‌های اکتشافی خوبی انجام خواهیم داد، صبازرین و توسعه معادن روی، کارهای بزرگی را در کشور انجام دادند که در استان هم اثرات آن مشخص است و تیم اکتشافی خوبی پشت این پهنه قرار خواهد گرفت که امیدواریم با کار کارشناسی به ذخایر خوبی برسیم».

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین‌معدن ‌آسیا ادامه داد: «اگر به هر دلیل به ذخایر مناسب نرسیدیم ما در این استان می‌مانیم تا بتوانیم به صنعت استان در سایر بخش‌ها کمک کنیم».

وی بیان کرد: «پس از این‌که کارخانه راه‌اندازی شد بسیاری از معادن کوچک و شخصی که در حال حاضر برای آن‌ها صرفه‌ی اقتصادی ندارد زمانی که ببینند خریدار ماده‌ی معدنی دارند تولید را آغاز می‌کنند».

جمیلی گفت: «ما آماده‌ی همکاری با کسانی هستیم که از اکنون بخواهند قرارداد ببندند که بعد از استخراج، ماده‌ی معدنی آن‌ها را خریداری کنیم و نیز آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره به کسانی هستیم که تخصص نیاز دارند و کسانی هم که دوست دارند با ما شریک بشوند می‌توانند با ما مشارکت کنند، همچنین تعهد خرید خاک نیز به کسانی که این تعهد را نیاز دارند ارائه خواهیم داد».

وی با بیان این‌که ما آمده‌ایم به معادن سرب و روی استان کمک کنیم افزود: «ما برای رقابت نیامده‌ایم و با هیچ‌کس رقابت منفی نمی‌کنیم نمی‌خواهیم فقط خودمان باشیم، دوست داریم همه باشند، این شرکت بزرگ خواهد شد و به بورس و فرابورس می‌رسیم».

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین‌معدن ‌آسیا همچنین خاطرنشان کرد: «آماده‌ی حمایت از دانشجویانی هستیم که کارهای پژوهشی درباره‌ی معدن و صنایع معدنی انجام می‌دهند».

وی انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه کرمان را از برنامه‌های پیش‌رو بیان کرد و گفت: «این تفاهم‌نامه با هدف حمایت از دانشجویان نخبه‌ای که نیاز دارند ابزار و بستر لازم برای آن‌ها ایجاد شود که بتوانند کار تحقیقاتی انجام دهند منعقد خواهد شد».

جمیلی بیان کرد: «یکی از کارهای ما برای دانشجویانی است که ذهن خلاق دارند و تمام دانشجویانی که می‌توانند در پژوهش کمک کنند از همین امروز می‌توانیم با آن‌ها قرارداد ببندیم».

بزرگ‌ترین شرکت سنگ‌آهن در غرب کشور

مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور نیز گفت: «شرکت صبانور چهارمین شرکت بزرگ سنگ‌آهن است که بعد از گل‌گهر، گهر زمین و چادر ملو در بورس قرار دارد و بزرگ‌ترین شرکت سنگ‌آهن در غرب کشور است».

محمد کلانتری بیان کرد: «ارزش بازار سهام ما سه هزار میلیارد تومان است و ۸۵ درصد سهام ما متعلق به شرکت توسعه معادن و فلزات است که از طریق این شرکت ما مامور شدیم با گروه صنعتی زرین این مشارکت را برای احداث مجتمع سرب و روی در کوهبنان انجام دهیم».

وی افزود: «کار ما از دو سال پیش شروع شد که با دستور دکتر عصاری، مدیرعامل توسعه معادن و فلزات، استراتژی شرکت صبانور به سمت فلزات غیرآهنی رفت و قرار شد علاوه بر این‌که در سنگ‌آهن هستیم در فلزات غیرآهنی نیز فعالیت را شروع کنیم».

کلانتری ادامه داد: «شروع کار ما با گرفتن یک پهنه‌ی هزار و ۳۰۰ کیلومتری در منطقه‌ی راور بود که گروه متخصصی نزدیک دو سال روی این پهنه مطالعه و اکتشافات سیستمی انجام دادند، به عنوان مثال ژئوفیزیک هوایی، دورسنجی انواع داده‌های ماهواره‌ای، ژئوشیمی رسوبات آبراهه و نمونه‌برداری در این دو سال انجام شد».

وی با اشاره به نتیجه‌ی این مطالعات خاطرنشان کرد: «خوشبختانه این زحمات منجر شد به ۱۲ آنومالی که حاوی سرب و روی است و پتانسیل بالایی در این زمینه داشت که ما در پنج محدوده این‌ها را قرار دادیم و وسعت هزار و ۳۰۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر مربع تبدیل شد و ما برای این محدوده‌ها درخواست پروانه اکتشاف کردیم».

مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور توضیح داد: «به موازی این کار ما جواز تاسیس کارخانه‌ی فرآوری سرب و روی را هم گرفتیم و به جایی رساندیم که نیاز به شرکت متخصصی داشتیم که هم سرمایه‌گذاری کند و هم تخصص سرب و روی داشته باشد که ما بتوانیم با کمک این شرکت کار را انجام بدهیم که آقای جمیلی و عصاری این تفاهم را انجام دادند که شرکت گروه زرین از طریق شرکت توسعه معادن و فلزات و صبانور به نمایندگی از توسعه معادن و فلزات این کنسرسیوم را تشکیل بدهد که بتواند شروع راهی باشد که در فازهای مختلف کارخانه تولید کنسانتره و شمش سرب و روی را شروع کنیم».

رسانه‌ها به ماندگاری و توسعۀ سرمایه‌گذاری در استان کمک کنند

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و مجری طرح نیز با اشاره به سابقه تاریخی استان در بحث معادن و فلزات گفت: «صنعت فلزکاری در ایران سابقه‌ی هفت هزار ساله دارد و در دوره‌ی ساسانیان رونق زیادی گرفت».

احد علیخانی افزود: «منطقه‌ی فلات مرکزی ایران خصوصا ناحیه‌ی کوهبنان و بهاباد یک سابقه‌ی بسیار طولانی دارد و از عهد باستان و هزاران سال قبل در این‌ مناطق صنعت فلزکاری رونق داشته، اشتغال زیادی داشته و کارهای زیادی می‌کرند که این در دروه‌های تاریخی متعددی تکرار شده است».

وی ادامه داد: «به عنوان مثل مارکوپولو تاجر معروف ونیزی، در کتاب خاطرات و سفرنامه‌اش به فلزی به نام توتیا اشاره می‌کند که همان اکسید روی و زینک‌اکساید بوده و اشار می‌کند که در کوهبنان صنعت فلزکاری رونق زیادی دارد و توتیای این منطقه به کشورهای اروپایی و کشور چین صادر می‌شود».

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به معادن متروکه‌ی زیادی که در کوهبنان و راور وجود دارد، بیان کرد: «این معادن در دوره‌های متعدد به دست سودجویانی افتادند که دنبال این بودند عیار بالا را ببرند و معدن را تخریب کنند».

وی با اشاره به راه‌اندازی کنسرسیوم بزرگ اکتشافی در کشور، گفت: «اکتشافات وظیفه‌ی دولت‌ها است اما به دلیل شرایطی که کشور ما دچارش شده دولت توان سرمایه‌گذاری در اکتشافات را ندارد و بخش خصوصی آمد تا این سنگ را از جلوی رودخانه‌ی عظیم معدن بردارد که توسعه‌ی کشور وابسته به معدن خواهد بود».

علیخانی خاطرنشان کرد: «از اصحاب رسانه انتظار داریم که مطالبه‌گر بشوند و از مسئولان کشور و استان بخواهند که در واگذاری این معادن دقت بیشتری بشود و زمانی که معدنی واگذار می‌شود پیگیر بشوند که معدن با اصول حرفه‌ای اکتشاف و استخراج شود».

وی افزود: «معدن این‌طور نیست که دست شخصی باشد تا زندگی روزمره‌ی خودش را با استفاده از این معدن بگذراند. معدن رودخانه‌ی جاری است که باید سال‌ها از آن استفاده کنند».

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور ادامه داد: «سرمایه‌گذاران بزرگی به استان آمدند، شرکت‌های بزرگی که دارای سرمایه و دانش فنی و اهلیت بالایی هستند و می‌طلبد که رسانه‌ها به ماندگاری و توسعه‌ی هرچه بیشتر این سرمایه‌گذاری در استان کرمان کمک کنند».

وی با بیان این‌که ۵۱ درصد ارزش تولیدات کشور در استان کرمان تولید می‌شود، گفت: «ما آمدیم که کمک کنیم و اولین کاری که در شرکت توسعه معادن زرین‌صبا انجام دادیم این است که حساب بانکی خود را به کوهبنان آوردیم و تعهد داریم که از نیروی بومی استفاده کنیم و اگر نیرویی این تخصص را ندارد می‌خواهیم این تخصص را در نیروهای بومی ایجاد کنیم تا نیاز به آوردن نیرو از سایر نقاط نباشد».

حمایت از ایده‌های خلاقانه در زنجیرۀ معدن

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده آیرما از گروه صنعتی و معدنی زرین نیز در این نشست با اشاره به توسعه‌ی منابع انسانی به موازی این سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: «سرمایه گذاری بزرگی در استان انجام می‌شود و قطعا با حمایت مسئولان استانی خیر و برکات زیادی در بر خواهد داشت».

ایرج تاج‌الدین افزود: «یکی از ظرفیت‌های این کنسرسیوم این است که می‌تواند‌ در راستای تربیت و توسعه‌ی نیروی انسانی در منطقه بسیار اثرگذار باشد».

وی افزود: «در گروه صنعتی معدنی زرین پژوهشکده‌ی بسیار خوب و مدرنی در حوزه‌ی فناوری وجود دارد، ۲۶ اختراع ثبت شده، دو شرکت دانش‌بنیان نوع یک و یک شتاب‌دهنده‌ی استارت‌آپی وجود دارد که اولین شتاب‌دهنده در حوزه‌ی معدن است و در برج علم و فناوری دانشگاه امیر کبیر مستقر است».

تاج‌الدین با بیان این‌که یک ویسی در شرکت توسعه معادن و فلزات و گروه صنعتی و معدنی زرین برای حمایت از استارت‌آپ‌ها شکل گرفته است، ادامه داد: «ما آمادگی داریم از هر ایده‌ی نوآورانه و خلاقانه‌ای که در زنجیره‌ی معدن از استخراج، اکتشاف و فرآوری و حتی بعد از فرآوری مستقیم یا غیرمستقیم بتوان از آن تعریف کرد در شتاب‌دهنده‌ی ماین‌تک که در برج علم و فناوری دانشگاه امیر کبیر مستقر است حمایت کنیم به شرط این‌که بالقوه شرایط تجاری شدن را داشته باشد».

وی تاکید کرد: «آمادگی داریم از این ایده حمایت کنیم و آن را توسعه بدهیم و به جایی برسانیم که بتواند بالفعل و تجاری بشود».

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده آیرما همچنین بیان کرد: «توسط گروه اندیشمندان و دانشمندان جوان در حوزه‌ی علوم پایه، جشنواره‌ای برگزار می‌شود که دوره‌ی چهارم آن در حال برگزاری است و آمادگی داریم به میمنت حضور در کرمان از ایده‌های برتر دانشگاه‌های استان کرمان در رشته‌های علوم پایه مثل زمین‌شناسی، معدن، شیمی و … که در این جشنواره ارائه شوند حمایت کنیم».

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 88830
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا