xtrim

۸۰ درصد از واحد‌های صنعتی مشمول کد شناسه کالا شدند

به گزارش جهان صنعت نیوز عباس هاشمی مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت ، درباره اجرای طرح شناسه کالا برای لوازم خانگی اظهار کرد: طرح اعمال شناسه کالا برای لوازم خانگی از ۱۵ دی برای واحد‌های تولید و از تاریخ ۱۵ بهمن برای واحد‌های توزیعی آغاز شد. او گفت: با توجه به میزان قاچاق لوازم خانگی که در کشور وجود دارد و آسیبی که به تولیدکننده و مصرف‌کنندگان این حوزه می‌زند اجرای طرحی در راستای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری است؛ یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد اجرای طرح شناسه کالا برای لوازم خانگی است که در آینده با ارائه کد رهگیری همراه خواهد بود.

هاشمی با اشاره به تنظیم آیین‌نامه جامع پیشگیری از قاچاق گفت: مطابق این برنامه باید تمام کالا‌های موجود در انبار‌ها و تولید شده در کارخانجات شناسه کالا دریافت کند تا از ورود اجناس تقلبی و قاچاق به بازار اجتناب شود. تولیدکنندگان و واردکنندگان همگی موظف به اخذ شناسه کالا برای اخذ محصولات خود شدند.

مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت بیان کرد: در مرحله بعدی این افراد موظف به اخذ کد رهگیری برای کالا‌ها خواهند شد؛ ارائه کد رهگیری برای محصولات باعث می‌شود تا هر محصول از ابتدا تا انتها مورد ارزیابی قرار بگیرد به عبارتی دیگر برای هر واحد کالای تولید شده کدی اختصاصی در نظر گرفته می‌شود و با استفاده از این کد می‌توان تشخیص داد که محصول فوق در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه مسیری را طی کرده است.

opal

او افزود: کد رهگیری برای کالا‌ها عملکردی شبیه به GPS دارد و با استفاده از آن می‌توان شرایط کالا را در هر لحظه ارزیابی کرد و دلیل نامگذاری آن همین است چرا که با استفاده از این کد می‌توان مسیر طی شده و شرایط فعلی محصول را به طور کامل رهگیری کرد.

هاشمی تصریح کرد: در مرحله فعلی شناسه کالا برای هر محصول ارائه شد و این به معنای آن است که هر نوع محصول تولید شده در کارخانجات داخلی یا وارد شده در کشور باید شناسه مشخصی داشته باشد برای مثال شرکتی که ۱۰ مدل یخچال تولید می‌کند موظف به دریافت ۱۰ شناسه برای هر نوع محصول تولید شده است، اما کد رهگیری بر خلاف شناسه کالا به تک تک محصولات اختصاص پیدا می‌کند.

مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت بیان کرد: واحد‌های تولیدی و واردکننده‌ها استقبال خوبی از اجرای این طرح داشتند که بنا بود در مرحله اول برای ۸ کالا شامل یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، لوازم صوتی و تصویری و مواردی از این قبیل اجرایی شود، اما تولیدکنندگان برای کالا‌هایی مثل اتوی برقی، چرخ خیاطی، ماکروویو، پکیج و کولر گازی هم داوطلبانه شناسه کالا دریافت کردند.

او افزود: در حال حاضر توسط واحد‌های تولیدی داخلی حدود ۴ هزار شناسه دریافت شده است که به ۱۹۶ واحد صنعتی مربوط است؛ شرکت‌های واردکننده هم حدود ۸ هزار و ۳۱۰ شناسه دریافت کرده‌اند. بیش از ۸۰ درصد از واحد‌های صنعتی مشمول این طرح شناسه کالای مورد نیاز برای محصولات خود را دریافت کردند.

هاشمی تأکید کرد: سیاست وزارت صنعت جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار است بنابراین اجرای چنین طرحی به هیچ عنوان باعث افزایش قیمت و ایجاد التهاب در بازار لوازم خانگی نخواهد شد کنترل بازار اولویت اول وزارت صمت است و در تمام جلساتی که برای اجرای این طرح برگزار شد بر آن تأکید داشتیم.

مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با تأکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح نظام‌مند کردن شبکه تولید و توزیع لوازم خانگی است، گفت: ظرفیت‌های کشور در بسیاری از اقلام تولیدی در حد تأمین نیاز کشور است و از طرفی خطوط تولیدی جدید در کشور راه‌اندازی شده است که نوید گسترش تولید داخل را به ما می‌دهد؛ سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شده وبه زودی می‌توانید شاهد گسترش این طرح در کشور باشید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 88945
لینک کوتاه :