تلاشی بیهوده برای جبران کسری بودجه

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمود جامساز نظریه‌پرداز و اقتصاددان در واکنش به پیام اینستاگرامی  روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مبنی تامین کسری بودجه دولت با فروش اوراق بدهی با حفط پایداری مالی به جهان صنعت نیوز گفت:اجرای این گونه سیاست‌ها و فروش اوراق مشارکت دولت در بانک و بورس با سود و بهره بیشتر از میزان معمول باعث افزایش نقدینگی و بدهکار شدن دولت می‌شود و این اقدامات برای تامین بودجه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

جامساز با انتقاد به این روش تامین کسری بودجه و اشاره به رقم ۲هزار میلیاردی نقدینگی افزود:در پی اعلام افزایش ۲۸ درصدی پایه پولی از سوی بانک مرکزی افزایش شدید نقدینگی در بازار را پیش رو خواهیم داشت و نرخ نقدینگی در حال حاضر هر  روز رو به رشد است.

وی ادامه داد:یک مسئله مهم که در اداره کشور بسیار مهم است نقش سیاستهای پولی و ارزی است که باید هدفش توسعه اقتصادی کشور باشد.قدر مسلم بنا بر  تجارب علمی و تاریخی برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور باید به بخش خصوصی پروبال داد و به پویایی و استواری آن کمک کرد تا موتور اقتصادی کشور از حرکت باز نایستد و به تولید ناخالص ملی و افزایش اشتغال بیانجامد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به هزینه های دولت در پرداخت حقوق و مزایای کارکنانش گفت:بخش اعظم درآمدهای نفتی صرف پرداخت حقوق و مزایای  کارکنان وباز نشسته‌ها می‌شودحالا که این درآمدها به واسطه عدم خرید نفت کاسته شده منابع جدیدی باید تعریف شود و دولت هیچ انگیزه ای ندارد تا این مصارف را کاهش دهد و متاسفانه سیاستهای دولت رو به سراشیبی است و در این وضعیت که تولید ناخالص ملی رشد منفی دارد و در بازارهای سرمایه رکود جاری است  نتیجه ای به غیر افزایش فاصله طبقاتی و فاصله مردم عادی از خط فقر نخواهد داشت .

این اقتصاددان افزود:در حال حاضر دولت حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می کند ودرآمدهایی داشته که در بودجه منعکس نشده است اگر این منابع در شرایط بحرانی تحریم‌ها وارد بودجه کشور می‌شد دچار رکود نمی‌شدیم.

جامساز با اشاره به تلاش های اتحادیه اروپا در حفظ برجام گفت:۲۰ فوریه آخرین مهلت اروپا برای  ایران در قبول ابزارهای اینستکس و spv است که اتحادیه اروپا بنا داشت یک صندوق پولی ایجاد کند تا ایران بتواند درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی اش را در آن قرار دهد که متاسفانه ایران از پذیرفتن fatf هم طفره رفت و شرایط را برای کشور بحرانی تر کرد، همچنین پیش بینی می‌شود با ائتلاف صورت گرفته میان آمریکا ،اروپا و کشورهای عربی بعد از این اتفاق ایران شرایط خوبی نداشته باشد.

وی معتقد است تاثیر این اتفاقات در اقتصاد ایران با رشد تورم  و گرانی همراه خواهد بودو قطعا اعتراضات مردم را در پی خواهد داشت.مردمی که در آبان ۹۸ برای احقاق حق و پیگیری مطالباتشان به خیابان آمدند این بار با شدت بیشتری مطالبه گری خواهند کرد .

جامساز با ارایه پیشنهاد به دولت بیان کرد: دولت باید کسری بودجه اش را از طریق رونق تولید و رقابتی کردن آن تامین کند و نه با فروش اوراق قرضه که با تخصیص دادن بهره بیشتر خود را بدهکار و البته این بدهکاری را برای دولت بعدی به میراث بگذارد.اکنون که به واسطه تحریم نفت در تنگنای مالی شدید قرار دارد و میلیون ها بشکه نفت در اقیانوس شناور اشت نمی تواند با دریافت مالیات اقتصاد کوچک شده خود را نجات دهد.

استاد دانشگاه تهران در این راستا افزود:رکود و تورم ناشی از سیاست‌های غلط و فشار تحریم‌ها را باید با روش پیش برد هماهنگ سیاست پولی و مالی دولت بر اساس اقتصاد دانش بنیاد وکوتاه شدن دست مفسدان از بودجه علاج کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 88972
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا