دلیل مطالبه ۴۰ میلیون تومانی «آذویکو»
به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از این مشتریان «آذویکو» گفت: در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۷ با شرکت در طرح فروش قطعی آذویکو، یک دستگاه خودروی MG۳۶۰ اتوماتیک را با پرداخت ۵۰ میلیون تومان پول خریداری کردیم و مقرر شد باقی مانده مبلغ (تا ۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) را در زمان تحویل خودرو (اوایل آبان ۹۷) پرداخت کنیم.
وی بیان داشت: تا حدود یک ماه پیش مسوولان این شرکت در پاسخ به مشتریان عنوان می کردند که به دلیل تحریم ها و نرسیدن قطعات مورد نیاز، هیچ خودرویی برای تحویل موجود نیست، اما از حدود یک هفته پیش صحبت از تحویل ۷۴۶ دستگاه از این خودروها به میان می آورند.
این مشتری افزود: مسوولان شرکت یاد شده، امروز پرداخت ۴۰ میلیون تومان دیگر علاوه بر مبلغ نهایی ۸۸.۸ میلیون تومانی را مطالبه می کنند تا افراد به خودروهای خود برسند، همچنین تهدید می کنند که اگر مشتری از پرداخت این مبلغ سر باز زند، امتیاز دریافت خودرو را به نفرات و اولویت های بعدی منتقل خواهند کرد.
مشتری دیگری در این زمینه گفت: وقتی از مسوولان شرکت، دلیل این اضافه پرداخت را سوال کردیم، عنوان کردند که ۷۴۶ دستگاه خودروی یاد شده ناقص بودند و برای تکمیل آنها باید قطعات را با ارز آزاد از بازار سیاه تهیه میکردند؛ «این در حالی است که مطابق شواهد موجود این خودروساز همه ارز دولتی مورد نیاز خود برای واردات قطعات را دریافت کرده است.»
به گفته این مشتری، مطابق اعلام مسوولان شرکت مبلغ اضافه پرداخت در نظر گرفته شده اولیه ۸۰ میلیون تومان بود، اما قاضی تعزیرات حکومتی در یکی از شعبات این سازمان حکم به دریافت نیمی از این مبلغ یعنی ۴۰ میلیون تومان داده است.
یکی دیگر از ثبت نام کنندگان MG۳۶۰ با بیان اینکه در صورت تماس، حاضر به پرداخت این مبلغ نیست، افزود: قراردادهای منعقد شده این خودروساز با مشتریان شامل ۳۰ میلیون تومان وام بود، اما اکنون مسوولان شرکت عنوان می کنند که این وام را به مشتری نمیدهند و این یعنی باید علاوه بر تکمیل وجه (۴۸.۸ میلیون تومان) ۳۰ میلیون تومان دیگر نیز بپردازیم.
مشتری دیگری می گوید: پس از تماس شرکت برای تکمیل وجه و دریافت خودرو، روی یک کاغذ دست نویس شماره حسابی نوشتند که بر مبنای آن باید مبلغ ۴۰ میلیون تومان دیگر واریز می کردیم و تحویل خودرو را به یک هفته پس از واریز موکول کردند.
وی با بیان اینکه مسوولان شرکت در برابر سوالات ما پاسخ روشنی نمی دهند، ادامه داد: مهمترین سوال این است که این واریزی بر مبنای چه سندی انجام می شود؟ و اگر واریزی انجام شد اما خودرو تحویل نشد، آنگاه چه کسی پاسخگو است؟
این مشتری اضافه کرد: اگر بخواهیم همان زمان تحویل خودرو این مبلغ را واریز کنیم چه مشکلی وجود دارد؟
وی ادامه داد: اما مسوولان شرکت دائم ما را به شعبه ۶۴ تعزیرات حکومتی ارجاع می دهند و می گویند همه چیز با هماهنگی تعزیرات است.
یکی دیگر از خریداران خودرو ام.جی گفت: وقتی این شرکت تعهد محضری میگیرد که حوالهدار هیچ گونه ادعایی در مورد سود تاخیر و سود مشارکت ندارد و حق هرگونه شکایت در محاکم قضایی را از خود سلب میکند، چگونه می خواهد سود مشارکت بپردازد؟
در این زمینه یک مقام آگاه در شرکت آذویکو گفت: رقم ۴۰ میلیونی مطالبه شده از برخی مشتریان با هماهنگی و نظارت تعزیرات حکومتی تعیین شده است.
وی که خواست تا نامش فاش نشود، تاکید کرد: این رقم بابت اختلاف ارز نیمایی و ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می شود.
این مقام مسوول گفت: تعداد ۷۴۶ دستگاه خودرو که قطعات مورد نیاز آنها در گمرک باقی مانده بود، مونتاژ شده و آماده تحویل است که پس از تکمیل وجه به ترتیب تاریخ ثبت نام در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
وی ادامه داد: برخی خانواده ها چهار تا پنج دستگاه از این خودروها را ثبت نام کرده بودند، اما برای عدالت بیشتر در توزیع خودروها، دو دستگاه به آنان تحویل و بابت خودروهای دیگر سود انصراف و تاخیر دریافت خواهند کرد.
امروز بدعهدی به یکی از روش های جاری و مرسوم در خودروسازان ایرانی تبدیل شده و هر روز مدلی دیگر از بدعهدی ها را شاهدیم. به طور نمونه به تازگی گروه ایران خودرو اعلام کرد که قادر به تحویل دنا پلاس و سمند سورن نیست و مشتریان میتوانند به جای این خودروها، پژو پارس دریافت کنند. این در حالی است پیشتر از مشتریان محصولات یاد شده خواسته شده بود تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.
شرکت «آذویکو» تولیدکننده خودروهای چینی ام.جی در ایران است که در سال ۱۳۸۹ در استان آذربایجان شرقی تاسیس شد.
در پایگاه اطلاع رسانی این شرکت آمده است: «این مجموعه صنعتی با مساحت تقریبی ۴۵۰ هزار متر مربع بزرگترین واحد تولید خودرو در شمالغرب ایران می باشد. که سالانه ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروهای کلاس B و C را دارد».
گفتنی است اخیرا چند نفر از ثبت نام کنندگان خودروی چینی MG۳۶۰ نیز از بدعهدی شرکت صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو) به شدت گله کردند.
یکی از این مشتریان گفت: در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۷ با شرکت در طرح فروش قطعی این شرکت، یک دستگاه خودروی MG۳۶۰ اتوماتیک را با پرداخت ۵۰ میلیون تومان پول خریداری کردیم و مقرر شد باقی مانده مبلغ (تا ۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) خودرو را در زمان تحویل خودرو (اوایا آبان ۹۷) پرداخت کنیم.
وی بیان داشت: تا حدود یک ماه پیش مسوولان این شرکت در پاسخ به مشتریان عنوان می کردند که به دلیل تحریم ها و نرسیدن قطعات مورد نیاز، هیچ خودرویی برای تحویل موجود نیست، اما از حدود یک هفته پیش صحبت از تحویل ۷۴۶ دستگاه از این خودروها به میان می آورند.
این مشتری افزود: مسوولان شرکت یاد شده، امروز پرداخت ۴۰ میلیون تومان دیگر علاوه بر مبلغ نهایی ۸۸.۸ میلیون تومانی را مطالبه می کنند تا افراد به خودروهای خود برسند، همچنین تهدید می کنند که اگر مشتری از پرداخت این مبلغ سر باز زند، امتیاز دریافت خودرو را به نفرات و اولویت های بعدی منتقل خواهند کرد.
به گفته این مشتری، مطابق اعلام مسوولان شرکت مبلغ اضافه پرداخت در نظر گرفته شده اولیه ۸۰ میلیون تومان بود، اما قاضی تعزیرات حکومتی در یکی از شعبات این سازمان حکم به دریافت نیمی از این مبلغ یعنی ۴۰ میلیون تومان داده است.
تنی چند از مشتریان آذویکو نیزگفتند: پس از گذشت بیش از یک سال از موعد تحویل خودروها، این شرکت از تحویل خودروها امتناع کرده و به هیچ وجه پاسخگوی حوالهداران نیست.
آنان یادآور شدند: مراجعات، مکاتبات و شکایات حواله داران این شرکت به مراجع دولتی و نظارتی مانند وزارت صنعت هم تاکنون هیچ نتیجهای در بر نداشته و پاسخگوی مالباختگان نبودهاند.
این افراد خاطرنشان کردند: مالباختگان این شرکت با اعتماد به دستگاه قضائی کشور و با عنایت به عزم جدی ریاست قوه قضائیه در برخورد با مفسدین و اخلالگران و سوداگران اقتصادی و برهم زنندگان نظم اجتماعی و اقتصادی کشور و تاکید بر رعایت حقوق عامه، اقدام به ثبت شکایت کیفری در دادسرای عمومی و انقلاب کردند.
آنان افزودند: در کمال ناباوری و با وجود ارائه اسناد و مدارک متقن و قابل استناد، دادسرا بدون توجه به موارد، قرار منع تعقیب شرکت آذویکو را صادر کرد و در اعتراض به قرار صادر شده، دادگاه کیفری قرار منع تعقیب صادر شده را تایید کرد. در نهایت قاضی اعلام کرد که مجرمانه نبودن رفتار متهم دلیل بر نبود مسوولیت مدنی وی بر جبران خسارت شاکیان نیست و شاکیان را ارشاد به پیگیری حقوق خود از طریق مراجع حقوقی کرد.
این مالباختگان ادامه دادند: حوالهداران شرکت صنعت خودرو آذربایجان، در ادامه برای احقاق حق از دست رفته خود اقدام به ثبت شکایت حقوقی کردند که با توجه به اینکه دادخواست به مبلغی مقوم شده که قانون و الزام باید به دادگاه حقوقی ارسال شود، اما پرونده همه شاکیان در کمال ناباوری به شورای حل اختلاف ارسال شده است.
یکی از این شکایت کنندگان گفت: به تازگی شنیدیم که شرکت آذویکو در تماس با برخی مشتریان از تحویل ۷۴۶ دستگاه خودروی MG۳۶۰ به شرط پرداخت ۴۰ میلیون تومان اضافه بر قرارداد خبر داده است.
وی با بیان اینکه در صورت تماس، حاضر به پرداخت این مبلغ نیست، افزود: قراردادهای منعقد شده این خودروساز با مشتریان شامل ۳۰ میلیون تومان وام بود، اما اکنون مسوولان شرکت عنوان می کنند که این وام را به مشتری نمیدهند و این یعنی باید علاوه بر تکمیل وجه (۴۸.۸ میلیون تومان) ۳۰ میلیون تومان دیگر نیز بپردازیم.
بدعهدی خودروسازان ایرانی موضوع جدیدی نیست و هر از گاهی بدعهدی ها در نسخه ای جدیدتر ارائه می شود. به تازگی گروه ایران خودرو اعلام کرد که قادر به تحویل دنا پلاس و سمند سورن نیست و مشتریان میتوانند به جای این خودروها، پژو پارس دریافت کنند. این در حالی است پیشتر از مشتریان محصولات یاد شده خواسته شده بود تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
لینک کوتاه :