احتمال عرضه بنزین آزاد کمتر از ۳ هزار تومان
به گزارش جهان صنعت نیوز:قیمت حاملهای انرژی همیشه جای بحث داشته و مردم نسبت به افزایش قیمت آن حساسیت ویژهای داشتهاند.با اجرای سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت ناگهانی این حامل انرژی در آبان ماه سال جاری موجی از اعتراضات به راه افتاد و تقریبا دو الی سه روز حمل و نقل عمومی مختل شد و گروهها و اصناف مختلف با اعلام نارضایتی از تخصیص سهمیههای کارشناسی نشده و در پی مطالبات به حق خود پیگیر افزایش سهمیه بودند.برخی اصناف مانند دارندگان قایقهای موتوری و صیادان در این سهمیه بندی دیده نشده بودند.
مردم برای دومین بار سهمیه بندی بنزین و دو نرخی بودن آن را تجربه میکردند این طرح در دولت نهم در نهایت با تک نرخی شدن بنزین خاتمه یافت و قیمت تعیین شده آن روز تا ده سال بعد ثابت ماند و تغییری نکرد پیش بینی میشود این بار هم دولت بعد از گذشت چند ماه از اجرای سهمیهیندی بنزین را تک نرخی اعلام کند.
گفتنی است قیمت بنزین در دنیا به طور نسبی یک هزارم دستمزد است در آمریکا این قیمت دو دلارو نیم اعلام شده است و با این تناسب قیمت بنزین در ایران نباید بیشتر از ۲ هزار تومان بشود.
دولت با توجه به انتخابات مجلس سعی داراد تا از هرگونه تنشی در جامعه دوری کند بنابراین به نظر می رسد تا پایان سال و اتمام انتخابات دور یازدهم مجلس امکان تحقق تک نرخی شدن بنزین بعید است اما بر اساس بودجه سال ۹۹ دولت مختار به تک نرخی کردن بنزین بوده و تجربه دولت های گذشته و روندی که دولت دوازدهم در تکرار سیاست های دولت های گذشته در حوزه بنزین دارد و همچنین هزینه بالایی که در نتیجه عرضه سوخت دو نرخی و اجبار در استفاده از سیستم کارت های سوخت به مجموعه دولت تحمیل می شود به همراه چالش های کسر ی بودجه ای در سال ۹۹ که از هم اکنون شاهد بهر گیری از تمامی امکانات برای جبران آن هستیم قطعا در سال آینده با بنزین تک نرخی مواجه خواهیم بود که احتمالا برای جلوگیری از تنش های احتمالی در جامعه با چند درصد کمتر از نرخ آزاد کنونی عرضه خواهد شد .
عبداله لطفی کارشناس اقتصادی در حوزه سرمایهگذاری نفت و انرژی در خصوص تک نرخی شدن بنزین به جهان صنعت نیوز گفت:دو نرخی بودن زمینه فساد و رانت ایجاد میکند و دولت باید در راستای کاهش فساد یک نرخ اعلام کند.
لطفی افزود:سهیمه بندی بنزین ایجاد رانت ، فساد و انتظار اصناف را درپی داشته که البته انتظارات به حقی است چرا که سهمیه بندی کارشناسی نشده بود و اجرای آن به صورت شتابزده بسیاری از اصناف را دچار مشکل کرد و در ادامه اجرای این طرح به منظور کاهش مصرف هم تاثیر آشکاری نداشته است مدیریت مصرف و فرهنگ استفاده بنزین اصلاح نشود نمی توان با افزایش قیمت باعث کاهش مصرف شد.
این کارشناس با اشاره به ناکارآمدی سیاست پرداخت یارانه معیشتی که با افزایش قیمت بنزین و به منظور خواباندن سروصدای اعتراض مردم اجرا شد افزود:دولت با پرداخت یارانه معیشتی بار مسئولیت خود را بیشتر کرده و برای تامین آن به سختی افتاده است،بهتر بود در اجرای افزایش قیمت بنزین هر سال درصدی افزوده میشد و در نهایت با اعلام قیمت تک نرخی این روند را اصلاح میکرد.
وی با اشاره به قیمت رایج در فوب خلیج فارس گفت:قیمت بنزین در فوب خلیج فارس حدود ۵ هزار تومان است و قیمت اعلام شده فعلی تا این قیمت فاصله زیادی دارد، دولت برای مدیریت حاملهای انرزی باید از اختیار خود در اعلام قیمت استفاده کند.
لطفی نسبت به قیمت گذاری بنزین گفت:دولت تمایل دارد تا ۵ هزار تومان قیمت را افزایش دهد ولی این قیمت نامتعارف است و شرکت فرآوردههای نفتی هم اعلام کرده که قیمت تمام شده یک لیتر بنزین بیش از ۳ هزار تومان است.
وی با اشاره به مصرف یک باک بنزین در ماه به طور متوسط در کل دنیا گفت: این میزان در ایران به طور متوسط ۴ باک در طول یک ماه است و تا زمانیکه سیستم حمل و نقل عمومی گسترش نیابد و فرهنگسازی در این زمینه صورت نگیرد نمیتوان شاهد کاهش مصرف بنزین بود.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
لینک کوتاه :