احتمال تداوم نوسان در بازار برنج خارجی

جهان صنعت نیوز| دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در همین خصوص به جهان صنعت نیوز گفت : افزایش قیمت در بازار برای برنج های وارداتی اغلب برای برنج های پاکستانی است. به طوری که برنج هندی افزایش قیمت نداشته است که این موضوع به بازار عرضه مرتبط است و  باید با آن برخورد شود..

مسیح کشاورز با بیان اینکه یکی از عوامل مهم گرانی به بحث عدم تخصیص ارز مربوط میشود ، اظهار کرد : اگرچه بخشی از برنج های وارداتی از گمرک ترخیص شده است اما به انها ارز دولتی تعلق نگرفته است .

ارز دولتی به برنج های وارداتی تعلق نگرفت

وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار تن برنج از ۴ ماه گذشته در گمرکات کشور معطل مسائل ارزی بوده است ،  افزود : نه تنها به این برنج ها ارز تخصیص نگرفته بلکه بارهای جدید نیز مشمول تخصیص ارزی نشده است .از این رو شاهد این هستیم که عرضه کنندگان  برنج های خارجی همچون برنج پاکستانی ، آن را هر قیمتی که تمایل دارند می فروشند.

وی در پاسخ به اینکه چه کسی مسئولیت کنترل بازار و برخورد با متخلفان را  بر عهده دارد گفت : سازمان حمایت مرجعی است که می تواند به این موضوع رسیدگی کند .چرا که تعیین و تصویب قیمت ها از سوی این سازمان صورت میگیرد  .

کشاورز با تاکید بر اینکه گرانی برنج ربطی به واردکنندگان ندارد بیان کرد : دستگاه های نظارتی باید با دلالان  که عامل گران فروشی در بازار برنج هستند برخورد کنند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج همچنین در خصوص کاهش واردات برنج هندی گفت : این در حالی است که همین حالا نیز با کمبود برنج در بازار روبرو هستیم از این رو برای تامیین بازار شب عید و ماه رمضان باید ۵۰۰ هزار تن برنج هندی و پاکستانی وارد کشور شود .

احتمال قطع واردات

کشاورز در پاسخ به تاثیر اخذ مابه التفاوت گمرکی در گرانی های بازار گفت : اگرچه در بازار های جهانی قیمت برنج چندان افزایش پیدا نکرده است. اما افزایش نرخ ارز می تواند بر تعرفه های واردات تاثیر گذار باشد. این در حالی است که گرانی برنج ارتباطی به مبلغ مابه التفاوت واردات نداشته و بیشتر نشات گرفته از چالش های دریافت ارز بوده است.

وی با بیان اینکه همکاری گمرک برای ترخیص برنج های وارداتی مثبت ارزیابی می شود گفت : این ارامش نسبی که در بازار حاکم است به دلیل همین همکاری مشترک است اما ممکن است عدم همکاری بانک مرکزی برای ارائه تخصیص های ارزی منجر به قطع واردات شود.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج افزود : در صورتی که نتوانیم از بانک مرکزی ارز دریافت کنیم ، امکان واردات از کشور های خارجی به صورت اعتباری وجود نخواهد داشت که این امر ، کمبود برنج به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی را به دنبال خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 90399
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا