عدم تاثیر پذیری قیمت گوشت از مازاد عرضه

به گزارش جهان صنعت نیوز: ۸۰۰ هزار دام انباشت در کشور وجود دارد  این ادعای رییس شورای تامین کنندگان دام کشور  است که  کاهش قیمت گوشت در چند روز آینده را نوید داده است . موضوعی که به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و همچنین تنش های بازار ارز چندان قابل استناد نبوده به گونه ایکه افزایش عرضه تاثیری در نرخ های نداشته و بازار از روند سودجویی دلالان و تنش های اقتصاتادی تبعیت کرده است .مرتضی رضایی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد وکشاورزی در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت: با توجه به واردات گوشت برزیلی و انباشت دام های سبک و سنگین در واحد‌های پروار بندی پیش بینی می شود قیمت گوشت در بازار رو به کاهش باشد اما در بازار شاهد چنین کاهشی نیستیم.

رضایی با اشاره به دلایل این کاهش قیمت گفت: با توجه به شرایط خوب واحدهای پرواربندی دام‌های سبک‌ و سنگین و واردات گوشت برزیلی و تفاوت قیمت میان عرضه گوشت گرم و منجمد بازار شاهد کاهش تقاضا و افزایش عرضه شده است و این شرایط نشان از وضعیت مناسب تولید و عرضه دارد. با توجه به کاهش فاصله قیمتی گوشت گرم و منجمد می‌توان گفت که در ایام پایانی سال التهابی در بازار نخواهیم داشت .

وی با اشاره به خرید حمایتی دام از دامداران افزود:شرکت پشتیبانی امور دام برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران موظف شد به منظور خرید توافقی و حمایتی وارد بازار شده و هر کیلو دام زنده پروار بندب گوساله آماده کشتار را به قیمت ۲۷ هزار تومان خریداری کند زیرا قیمت هر کیلو دام زنده در چند ماه اخیر به زیر ۲۴ هزار تومان افت کرده بود که باعث زیان دامداران می‌شد بر همین اساس برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان تمهیدات ویژه‌ای برای عرضه انبوه دام داشته تا دامداران با مشکل ترافیک دام روبرو نشود که در حال حاضر در صورت تمایل دامداران شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی خرید حمایتی با قیمت ۲۷ هزار تومان را دارد.   

وی با اشاره به ذخایر مناسب گوشت در ایام پایانی سال تاکید کرد: با توجه به افزایش تقاضا در ایام پایانی سال در تامین بازار هیچ گونه مشکلی نداریم و درصورت امکان آمادگی صادرات در این بخش  وجود دارد.

گفتنی است، منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور درباره آخرین وضعیت مازاد دام در کشور اظهار کرده است بنابر آخرین آمار تا پایان دی ماه حدود ۸۰۰ هزار راس دام سنگین و ۴ میلیون راس دام سبک در واحد‌های پروار بندی انباشت شده است که به سبب نبود تقاضا در بازار داخل باید این میزان مازاد از کشور خارج شود که بر اساس گزارشات درباره آخرین وضعیت صدور مجوز دام  با وجود پیگیری‌های مکرر مبنی بر دریافت صدور مجوز دام مسائل مختلفی مانع صدور مجوز دام است در حالی که این امر تنها راه حل کنترل بازار و کاهش زیان تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 90698
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا