بازار خودرو همچنان می‌تازد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با اینکه گفته می شود قیمت ها در بازار خودرو از یک دو روز گذشته روند نزولی را تجربه کرده است اما کارشناسان بر این باور هستند که کاهش قیمتی در این بازار اتفاق نیفتاده و روند افزایش قیمت ادامه دار است. 

در همین خصوص یکی از کارشناسان بازار خودرو به «جهان صنعت نیوز» گفت : به نظر نمی رسد کاهش قیمتی در بازار خودرو اتفاق افتاده باشد چراکه افزایش قیمت ارز به تلاطم در بازار خودرو دامن زده است. اگرچه به دلیل کمبود متقاضی در رابطه با برخی خودرو ها ممکن است کاهش قیمت مقطعی در مورد آنها اتفاق افتاده باشد.

سعید کریمی سنجری با بیان دلایل افزایش قیمت خودرو افزود:  این افزایش قیمت از یک سو به دلیل کمبود عرضه و از سوی دیگر به دلیل آشفتگی بازار ارز است که بر تمامی کالاها تاثیر میگذارد. این در حالی است که اگر در بازار خریداری نباشد،  قیمت ها روبه کاهش می رود.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۷ و ۹۸ بالغ بر ۱ میلیون دستگاه از بازار تقاضا عقب هستیم، گفت: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم، حجم تقاضا خیلی بیشتر از عرضه است به رغم اینکه بیشتر متقاضیان با کاهش قدرت خرید روبرو هستند.

تاثیر واردات بر بازار

این کارشناس خودرو همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با آزادسازی واردات تغییر مثبتی در بازار خودرو ایجاد می شود، گفت: در حال حاضر کشور به لحاظ درآمد ارزی در جایگاهی نیست که بتواند بخشی از ذخیره ارز را به واردات خودرو اختصاص دهد.

کریمی سنجری با اشاره به اینکه واردات سهم کوچکی از بازار را پوشش می دهد، اظهار کرد: در شرایط فعلی حدود  ۵هزار دستگاه در گمرک قرار دارد اما با توجه به اینکه تعداد آنها چندان قابل توجه نیست، ترخیص این خودروها نمی تواند به تعدیل قیمت ها در بازار کمک زیادی کند. البته ممکن است به لحاظ روانی به صورت کوتاه مدت تاثیرگذار باشد اما  قیمت ها به سرعت به همان نقطه قبلی باز می گردد.

این کارشناس با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو پلاک شد که ۲۰۰ هزار مورد از آنها  وارداتی بود، گفت: قیمت ها در دو سال گذشته به گونه ای بود که خودروهای خارجی با تقاضای بیشتری روبرو بود اما در شرایط فعلی قیمت خودروهای وارداتی آنچنان افزایش یافته که به اندازه سال ۹۶ نمی توانیم برای خرید آنها تقاضا متصور شویم.

به گفته کریمی سنجری، قیمت برخی خودروهای خارجی همچون سانتافه در سال ۹۶ حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر قیمت آن به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

تداوم افزایش قیمت خودرو

وی با پیش بینی آینده بازار خودرو تا پایان سال جاری افزود: در صورتی که طرف عرضه تقویت نشود و مشکلات شرکت های خودروساز همچنان ادامه داشته باشد، بازار خودرو سر و سامان پیدا نخواهد کرد.

این کارشناس خودرو بیان کرد: این در حالی است که اگر حجم تقاضا نیز کاهش پیدا نکند، با تداوم  افزایش قیمت در این بازار روبرو خواهیم بود. 

کریمی سنجری با اشاره به سرشکن شدن تقاضای خرید خودرو در سال جاری افزود:  در واقع تمام متقاضیان خرید خودرو به دلیل کمبود عرضه به سال آینده منتقل می شوند که این موضوع با توجه به قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو، تورم در این حوزه را به دنبال خواهدداشت.

وی معتقد است که اصرار به قیمت گذاری دستوری در این حوزه منابع و نقدینگی شرکت های خودروساز را می بلعد.

بررسی جدید ترین قیمت ها در بازار خودرو حاکی از آن است که سمند ال‌ایکس با قیمت ۱۰۴میلیون تومان، دنا با قیمت ۱۵۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان و پژو پارس با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.علاوه بر این رانا با قیمت ۱۱۵میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار امروز  به‌شرح زیر است:

 

قیمت روز خودروهای داخلی

قیمت(تومان)

مدل خودرو

۶۴.۵۰۰.۰۰۰

سایپا ۱۱۱

۶۱.۵۰۰.۰۰۰

سایپا ۱۳۱

۶۷.۳۰۰.۰۰۰

 سایپا ۱۳۲

۷۶.۵۰۰.۰۰۰

ساینا

۸۱.۶۰۰.۰۰۰

تیبا ۲

۷۷.۵۰۰.۰۰۰

تیبا(رینگ فولادی )

۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۴۰۵ GLX

۱۲۳.۰۰۰.۰۰۰

پژو پارس

۱۰۴.۰۰۰.۰۰۰

سمند LX

۱۱۲.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده)

۱۲۸.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده)

۱۳۱.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ صندوقدار(ساده)

۲۱۲.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۷ اتوماتیک

۱۵۷.۰۰۰.۰۰۰

دنا (تیپ۱)

۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰

دنا پلاس توربو

۱۱۵.۰۰۰.۰۰۰

رانا LX

۲۴۴.۰۰۰.۰۰۰

رنو تندر پلاس اتوماتیک(بدون رینگ)

۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

رنو تندر پلاس دنده ای 

۴۶۵.۰۰۰.۰۰۰

کیا سراتو ۲۰۰۰ (اتوماتیک) 

 

همچنین گشت و گذاری در بازار نشان می دهد که نرخ خودروهای وارداتی با نوسانات جزئی روبرو شده است. بر این اساس هیوندای سانتافه ( فول ) ۶ رادار به مبلغ یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین میتسوبیشی ASX فول (۲۰۱۸ ) به قیمت ۶۸۰ میلیون تومان و تویوتا CH-R تیپ لانچ (۲۰۱۸ ) به نرخ یک میلیارد تومان معامله می شود.

 قیمت روز خودرو های خارجی

قیمت(تومان)

مدل خودرو

۸۷۰.۰۰۰.۰۰۰

کیا اپتیما ۲۰۱۷

۱.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰

  کیا سورنتو ۲۰۱۷

۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

۶۶۵.۰۰۰.۰۰۰

هیوندای النترا ۲۰۱۸

۱.۱۱۸.۰۰۰.۰۰۰

 هیوندای سانتافه ( فول ) ۶ رادار

۹۹۵.۰۰۰.۰۰۰

 هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید +GLS

۸۴۵.۰۰۰.۰۰۰

رنو تلیسمان ۲۰۱۸

۱.۰۶۰.۰۰۰.۰۰۰

  رنو کولئوس ۲۰۱۸

۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

تویوتا CH-R تیپ لانچ ۲۰۱۸

۱.۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰

تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸

۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰

میتسوبیشی ASX فول ۲۰۱۸

۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰

نیسان جوک (اسپورت)

۱.۷۸۰.۰۰۰.۰۰۰

لکسوس NX300 H هفت کلید ۲۰۱۷

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 91027
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا